Do kresla ministra školstva si sadol už ako tretí v poradí v aktuálnej jednofarebnej vláde. A to len dva mesiace po tom, ako sa stal štátnym tajomníkom rovnakého rezortu. Nový minister Smeru-SD Juraj Draxler predstavuje svoje prvé plány.
Máte už predstavu zmien, ktoré by ste chceli v rezorte školstva presadiť?
Zachovám kontinuitu. Dôležité bude zefektívňovať fungovanie regionálneho školstva, a to vrátane organizácií rezortu. Musíme poskytovať školám, učiteľom či riaditeľom servis, ktorý ako ministerstvo poskytovať máme. Zároveň je dôležité, aby sme sa začali naliehavejšie baviť o tom, akú kvalitu chceme od školstva – regionálneho či vysokého. Tieto témy začneme otvárať už od budúceho roka.
Čo budete riešiť okamžite?
V tejto chvíli sú kľúčové štátne vzdelávacie programy. Začneme ich predstavovať postupne, a to ešte do konca školského roka. Skončilo sa taktiež medzirezortné pripomienkové konanie k zákonu o odbornom vzdelávaní, ktorý otvorí rámec pre zavádzanie duálneho vzdelávania. Vďaka tomu sa zamestnávatelia budú podieľať na príprave svojich budúcich pracovných síl. Tým sa priblížime iným krajinám v regióne. V priebehu budúceho roka nás zas čaká ďalší veľký legislatívny balík, v ktorom sa budeme snažiť robiť zmeny, ktoré sú potrebné podľa praxe. Bude to množstvo mravčej práce. Reformný tím, ktorý si pán Pellegrini doniesol v lete, však ostáva.
Znamená zefektívňovanie školstva, ktoré spomínate, aj rušenie niektorých škôl?
Bol už pripravený zákon o financovaní školstva, no ten sme odložili na budúci rok. A to z celkom jednoduchého dôvodu – nechceme robiť veci bez toho, aby sme sa za ne nevedeli postaviť. A my potrebujeme dotiahnuť dátovú bázu ministerstva.
Čítajte aj: Ktoré projekty čakajú na nového ministra školstva
Bude však treba aj škrtať školy?
Môžem potvrdiť snahu nájsť školy, ktoré nie sú celkom efektívne. Teda zracionalizovať sieť škôl. Nepopieram, že je to jeden zo zámerov pripravovaného zákona. No musíme postupovať veľmi opatrne, preto zdôrazňujem potrebnú analýzu.
Ako však školy odlíšite?
Od budúceho roka budeme pracovať na vytváraní spätnej väzby pre školy a ich takzvanej pridanej hodnoty. Vďaka tomu bude škola vidieť, aké sa od nej očakávajú výsledky na základe štatistických meraní a bude teda môcť aj okamžite reagovať na svoje slabé miesta. Pripravuje sa aj nová smernica, ktorá bude upravovať fungovanie rôznych žiackych súťaží. To bude významný nástroj, aby sa ukázalo, kde je kvalita škôl.
Odrazí sa to aj na financovaní škôl?
V dohľadnom čase s tým nerátame, v budúcnosti však áno.
Čiže kto bude mať viac olympionikov, dostane viac peňazí?
Pripravíme takpovediac A kategóriu rôznych súťaží a tam sa budeme zamýšľať nad tým, ako rozdeľovať finančné prostriedky. Už dnes je malý finančný koeficient, podľa ktorého idú financie na školy na základe úspechov žiakov, no je to len okrajové. Chceme, aby to malo vyššiu váhu.
Plánujete nejakú racionalizáciu aj v oblasti vysokého školstva?
Na to máme akreditačnú komisiu. Navyše vysoké školy majú aj značnú autonómiu. Potrebujeme však najmä informovať verejnosť, akú váhu a hodnotu má diplom, s ktorým vychádzajú študenti spoza brán škôl. To budeme robiť tým, že budeme poskytovať oveľa presnejšie informácie o tom, odkiaľ vychádza kvalita na vysokých školách, ale aj ktoré školy poskytujú aký študentský servis. Študenti sa totiž pozerajú aj na to, či musia v škole podstupovať nejakú byrokratickú tortúru, či majú kde bývať a podobne. Prvoradé však je, aby sme neplatili zbytočné študijné programy, ktoré nenachádzajú uplatnenie absolventov. O tom otvoríme diskusiu.
Podpísali by ste vznik ďalšej vysokej školy?
Budem sa rozhodovať podľa kvality projektov.
Kto je Juraj Draxler
Ešte pred pár mesiacmi bol známy najmä v akademickej obci, dnes je z neho najmladší minister vo vláde Smeru, šéfuje rezortu školstva. Juraj Draxler, považovaný za ľavicového intelektuála, pôsobí na ministerstve od leta. Najprv sa stal poradcom svojho predchodcu, Petra Pellegriniho, od septembra bol aj štátnym tajomníkom. Z tejto pozície mal na starosti oblasť regionálneho školstva a vysokých škôl. Jeho výhodou je zahraničné vzdelanie a skúsenosti. Študoval totiž na University of York vo Veľkej Británii, a to komparatívnu politológiu ako štipendista britskej vlády. Okrem toho má za sebou aj štúdium integrovaných sociálnych vied na Jacobs University v Nemecku. V minulosti pôsobil ako novinár v agentúre Reuters. V oblasti školstva začal pracovať po prvý raz v roku 2005 ako výskumný pracovník CentreforEuropean Policy Studies (CEPS) v Bruseli. Ako vysokoškolský učiteľ pôsobil na University ofNewYork v Prahe a vyučoval aj na Angloamerickej univerzite v Prahe.