Možno na základe záverov kotroly Úradu pre verejné obstarávanie povedať, že ministerstvo školstva nahralo zákazku víťaznému uchádzačovi tendra?
Je možné povedať, že ministerstvo školstva svojím konaním opakovane porušilo zákon o verejnom obstarávaní. Niektoré porušenia zákona boli pritom takého charakteru, že došlo k zvýhodneniu víťazného uchádzača zákazky.
Aké dôsledky môže mať pre ministerstvo takéto porušenia zákona?
Môžu viesť k uloženiu pokuty zo strany Úradu pre verejné obstarávanie verejnému.
Koho konkrétne možno postihovať za takéto konanie?
Z pohľadu zákona je za porušenie predpisov verejného obstarávania zodpovedný v prvom rade verejný obstarávateľ. V tomto prípade ide o tzv. objektívnu zodpovednosť, pri ktorej nie je potrebné skúmať zavinenie. Skúma sa tak len to, či došlo alebo nedošlo zo strany verejného obstarávateľa k porušeniu zákona. Pokuta je tak udeľovaná verejnému obstarávateľovi a nie pracovníkovi, ktorý mal dané obstarávanie na starosti.
Tie podmienky nastavovala ale konkrétna osoba.
Ak sa preukáže, že uvedený pracovník porušil svoje povinnosti v rámci štátnozamestnaneckého pomeru, môže to byť dôvodom výpovede.
Je ministerstvo povinné vyhlásiť novú súťaž?
Zmluva ani dodatok automaticky nezanikajú. Platí, že v prípade uzatvorenia zmluvy v rozpore s ustanoveniami zákona, môže Úrad pre verejné obstarávanie alebo prokurátor v lehote jedného roka od ich uzavretia podať návrh na určenie neplatnosti na súd. Ak sa návrh na určenie neplatnosti v uvedených lehotách nepodá, nie je už možné potom takúto zmluvu napadnúť.