Národná diaľničná spoločnosť v piatok odovzdala do predčasného užívania nový diaľničný úsek na D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra. Motoristi tak môžu obísť husto osídlenú oblasť okolo Martina a ušetriť zhruba desať až dvanásť minút.
Diaľnica na Turci mala byť pôvodne hotová koncom minulého roka, ale spoločnosť Váhostav (Váhostav) požiadala o predĺženie zmluvnej lehoty výstavby.
Dôvodom bola povodeň vlani v máji, ktorá poškodila časť stavby. Všetky práce by tak mali byť ukončené do 30. septembra. Zhotoviteľ mal navyše finančné problémy, neplatil načas svojim dodávateľom a aj preto sa nedávno dostal do reštrukturalizácie. Pre podhodnotenú vysúťaženú cenu je stavba stratová.
Minister dopravy Ján Počiatek označil za najväčší benefit novej diaľnice komfortnú jazdu, vyššiu bezpečnosť a uvoľnenie regionálnych ciest v Martine, Vrútkach či Sučanoch.
"Po starej ceste denne prešlo takmer tridsaťtisíc áut, ktoré komplikovali život obyvateľom týchto miest. Novovybudovaná diaľnica preberie všetku tranzitnú dopravu, znížia sa emisie a hluk. Novým úsekom sme opäť bližšie k diaľničnému spojeniu východu a západu krajiny," povedal Počiatek.
Do konca tohto roku by mali byť odovzdané do prevádzky ďalšie štyri diaľničné úseky v dĺžke 40 kilometrov - oba úseky D1 Jánovce - Jablonov (18,5 km) pri Levoči, úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pred Prešovom a tiež úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km) pri Detve. "Všetky staviame s výraznou pomocou fondov Európskej únie, čo je potrebné si v týchto turbulentných časoch pripomenúť," dodal minister.
Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala - Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane.
Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky.
Váhostav priznal, že predloženú cenu značne poddimenzoval, aby zákazku získal a udržal zamestnanosť. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 percent. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.