Politický analytik z agentúry Polis Ján Baránek
Museli by mať charizmatického lídra, až potom by mohlo nastať preskupovanie voličov, hovorí Baránek.
Ak by sa zástupcovia Aliancie za rodinu rozhodli po referende vytvoriť politickú stranu či hnutie, boli by prínosom pre politické spektrum na Slovensku?
Keby sa občianske združenie pretransformovalo na politickú stranu, nedá sa veľmi prognózovať, či by išlo o prínos pre politické spektrum. Je totiž niečo úplne iné pôsobiť v treťom sektore, a pôsobiť v politike. Podstatné by však bolo, aký program by predložili. Na politickej scéne už totiž vystupuje OĽaNO, KDH či Sieť, ktoré zastávajú podobné hodnoty.
Nehrozí, že by si nezískali mladšiu generáciu, ktorá môže byť v niektorých otázkach rozhodne liberálnejšia?
Mladá generácia v mestách je síce oveľa liberálnejšia, ale ide o to, čo všetko si pod liberalizmom predstavíme. Pokiaľ ide o štandardný model rodiny – muža so ženou, tak mladá generácia s tým problém mať vo veľkej miere nemôže, pretože vysoké percento mladej generácie funguje v heterosexuálnom zväzku. Tam by som problém nevidel. Ale liberalizmus sa môže prenášať aj do iných sfér. Napríklad do vzťahu k mimomanželským vzťahom, akými sú druh a družka alebo iba partneri.
Čítajte aj:
Rozdelili ľudí. Rastie ich cena
V prípade založenia politickej strany by mohli zástupcovia aliancie spôsobiť preskupenie voličov?
Preskupenie voličov sa deje vždy pod „kuratelou“ lídra. Takmer nikdy to nie je iba na základe programu. Museli by teda splniť podmienku charizmatického lídra a až potom by mohlo nastať preskupovanie voličov. Pokiaľ by takéhoto lídra ponúknuť nevedeli a mali by iba podobný program, ako má dnes KDH, tak tam dôvod na preskupovanie nevidím. Preto lepšie ako zakladať stranu je podľa mňa možno vstup zástupcov aliancie už do existujúcich, de facto totožných strán.
Majú zástupcovia Aliancie za rodinu v politike vôbec šancu na úspech?
Veľmi to závisí od spomínanej osobnosti, lídra. Často totiž veľmi podceňujeme programové záležitosti strany. Závisí teda od konkrétneho subjektu, ktorý by bol mediátorom myšlienok. Charizma je totiž niečo, s čím by mal človek do politiky už vstúpiť, aby uspel. Marketingové politické učebnice síce hovoria, že charizma sa dá časom získať, ale podľa mňa je to iba instantné. Keď si napríklad zoberieme Mečiara alebo Fica, to sú ľudia, ktorí do politiky vstúpili už s istou charizmou, a práve preto zožali taký úspech. Ak by aj aliancia