Ministerstvo obrany (MO) SR v tomto roku vypovedalo rámcové dohody, ktoré boli uzatvorené ešte v roku 2011 na pozáručné opravy a údržbu osobných automobilov. Na základe nových verejných súťaží vybralo dodávateľov, ktorí tieto služby zabezpečia za nižšiu cenu. Ministerstvo tvrdí, že predchádzajúce dohody boli nevýhodné, a že v niektorých prípadoch bola v minulosti cena za normohodinu až niekoľkonásobne vyššia. TASR o tom informovala hovorkyňa MO SR Martina Balleková.
Rezort obrany v rámci súťaže rozdelil predmet zákazky na tri samostatné verejné súťaže a na časti podľa jednotlivých typov vozidiel. Kritériami na vyhodnotenie ponúk bola nielen "najnižšia cena za normohodinu", ale aj "výška poskytnutej zľavy v percentách na náhradné diely a prevádzkové kvapaliny z ceny od dodávateľa". Ďalej bude vykonávaná kontrola cien náhradných dielov podľa programu na kalkuláciu cien opráv a náhradných dielov pred vykonaním opravy, resp. po vykonaní opravy.
"Problémom zmlúv, ktoré uzatvorili naši predchodcovia, bolo to, že celková cena za opravu sa v konečnom dôsledku navýšila kvôli cenám náhradných dielov a prevádzkových kvapalín. Tie totiž neboli zahrnuté v kritériách, ktoré sa v rámci súťaže posudzovali, a celú opravu to predražilo," uviedol minister obrany Martin Glváč. Ušetrené peniaze chce rezort obrany investovať do výzbroje a techniky.
Ako informovalo ministerstvo, firmy zazmluvnené predchádzajúcim vedením využívali pri servisných prácach vo veľkej miere služby iných servisov. Vo väčšine prípadov mali funkciu sprostredkovateľov a skutočné servisné práce robili subdodávateľské servisy. Zmluvné servisné firmy ministerstvu obrany ale následne v mnohých prípadoch fakturovali predražené ceny náhradných dielov, prevádzkových kvapalín a neúmerne vysoké množstvo servisných úkonov. "Na základe tohto nehospodárneho vynakladania finančných prostriedkov bude Ministerstvo obrany SR dôsledne kontrolovať vykonané servisné práce aj s využitím kontrolného softvéru, ktorý zamedzí fakturovať predražené ceny náhradných dielov a nadhodnotené servisné úkony," doplnila Balleková.
Verejné súťaže na pozáručné opravy a údržbu boli rozdelené podľa značiek automobilov. Ako uviedla Balleková, rámcové dohody budú uzatvorené na obdobie štyroch rokov.