1. Ako zlepšiť hospodárenie župy?
2. Čím prilákate investorov?
3. Ako zlepšíte kvalitu ciest?
4. Čo urobíte pre deti, zdravie a voľný čas svojich občanov?
Bratislavský kraj
Pavol Frešo (SDKÚ-DS, KDH, Most-Híd, SaS, SMK, OKS, SZ)
1. Budeme pokračovať v znižovaní zadlženia 2 milióny eur ročne. Výdavky na chod úradu sme znížili z 20,5 na 16 eur mesačne na obyvateľa. Dokážeme sa dostať na hranicu 13 eur.
2. Kraj môže ponúknuť prebytočný majetok v podobe delimitovaných alebo nevyužívaných budov alebo areálov. Jeden takýto máme na vedecký park v Záhorskej Bystrici.
3. Do roku 2020 vieme dať do poriadku všetky naše cesty. Ak sa zmení legislatíva, spravovali by sme v kraji najradšej všetky cesty okrem diaľnic a ciest prvej triedy.
4. Pokračovať budeme v podore projektov ako Piknic bike – víkendové cyklojazdy a špeciálne Župná dvadsiatka. Verím, že do konca budúceho obdobia bude v Petržalke športový areál.
Monika Flašíková Beňová (Smer-SD)
1. Zastavím obchádzanie zákona, zruším schránkové firmy a začnem šetriť na výdavkoch úradu a kancelárie predsedu.
2. Investíciami do infraštruktúry z európskych peňazí – najmä na opravy ciest a do rekonštrukcií škôl. A rozšírením vzdelávania v oblasti finančnej a ekonomickej gramotnosti.
3. V spolupráci s magistrátom potrebujeme spojiť sily a financie na efektívnejšiu opravu ciest. A v spolupráci s ministerstvom dopravy rozbehnúť veľké investície – nultý obchvat a výstavbu R7.
4. Zvýšim podporu regionálnej verejnej doprave, aby bola cez víkend zadarmo, čím pomôžeme rozvíjaniu cestovného ruchu. Najväčší projekt bude nový Central Park.
Daniel Krajcer (kandidát NOVA)
1. Napríklad údržba ciest je oproti Prešovu v BSK 5-násobne predražená a zastavím fiktívne havárie v kraji.
2. Náš kraj je silný a konkurencieschopný, oplatí sa rozvíjať inovatívny priemysel a, samozrejme, mať čo najnižšie dane.
3. Budem spolupracovať s mestom a mám podrobný plán rozvoja nosného systému verejnej dopravy.
4. Oddychový areál Nové LIDO je prvým projektom, kde by občania kraja naozaj pocítili v oblasti oddychu a športu, že pre nich župa niečo veľké urobila. Nebudem hlavne robiť rozhodnutia od zeleného stola. Lepšie využívať areály škôl neznamená, že sa musia zatvárať.
Nitriansky kraj
Milan Belica (Smer-SD)
1. Budem pokračovať v uvážlivej hospodárskej politike a v šetrení na správnom mieste.
2. Aj napriek tomu, že „lákanie“ investorov nie je prvotne regionálna, ale miestna a vládna kompetencia, kraj bude na podporu tohto procesu pokračovať v prijímaní svojich vlastných opatrení. Ja osobne budem navyše aj naďalej pokračovať v rokovaniach s veľvyslancami a inými osobnosťami, ktoré majú vplyv na príchod a umiestnenie investícií, a budem im kraj prezentovať ako priestor vhodný na podnikanie.
3. Na zlepšenie svojej cestnej siete sme urobili, čo bolo v našich možnostiach, a to aj napriek tomu, že od štátu sme prevzali cesty II. a III. triedy najmenej s 30-ročným investičným dlhom a ležiace z 80 percent na majetkovoprávne nevyrovnaných pozemkoch.
4. Kraj nikdy žiadne školy vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti nerušil a ani nebude. Svoje školy prispôsobujeme potrebám trhu práce a charakteru výroby podnikov na jeho území. Tomu zodpovedá napríklad aj premyslené zlučovanie škôl, ktoré navyše prináša aj úsporu v nákladoch na ich správu a riadenie. Náš kraj vlastní tri nemocnice, ktorých vlastnícka štruktúra sa za 12 rokov nemenila a ani neboli predané do súkromných rúk.
Tomáš Galbavý (Most-Híd, NOVA, OKS, SaS, SDKÚ-DS, SMK)
1. Problémom hospodárenia Nitrianskeho samosprávneho kraja nie je jeho zadlžovanie, ale skôr účelné rozdeľovanie. V našom kraji sú poddimenzované investície takmer do všetkých oblastí, ktoré má kraj vo svojej správe.
2. Opäť treba prehodnotiť územia vhodné na investičnú činnosť, treba sa pozrieť na majetok kraja, ktorý je nevyužívaný, a ponúknuť ho investorom. Máme však trvalý problém dostať investorov do južných okresov, kde je aj najväčšia nezamestnanosť. Budeme musieť veľmi tlačiť na to, aby sa začala výstavba rýchlostnej cesty R7 spájajúca celý juh s Bratislavou.
3. Vyše 600 kilometrov je v nevyhovujúcom stave. Najväčší problém vidím v tom, že za posledných 9 rokov, odkedy kraju patria cesty II. a III. triedy, nezačal kraj s majetkovým vyrovnaním ciest. Takmer 80 percent územia ciest nepatrí župe, a tak nemôže na opravy používať európske zdroje. Takže jednak musíme začať s majetkovým vyrovnaním, aj so zrýchlením opráv.
4. Chcem stabilizovať súčasnú sieť stredných škôl a urýchliť ich modernizáciu. Pomáhať spájaniu praxe s výučbou, aby sa odborné školy stali atraktívnejšie. A najmä chcem motivovať samotné školy, aby zlepšovali svoj manažment a kvalitu. Chcem zvýšiť podiel prostriedkov v grantových programoch na podporu športu a kultúry. Teda aj na viac možností tráviť voľný čas kultúrne alebo športovo vrátane detí. Mojou prioritou je naštartovanie cestovného ruchu. Chcem vyznačovať cyklotrasy a podporovať ich výstavbu, kde sme momentálne najhorší na Slovensku.
Trenčiansky kraj
Jaroslav Baška (Smer-SD)
1. Prvým krokom bude príprava a schválenie rozpočtu na rok 2014 (kraj ide v roku 2013 v rozpočtovom provizóriu). Príliš veľa financií vynakladá kraj zbytočne na vlastnú propagáciu, pozrieme sa tiež na spôsob obstarávania tovarov a služieb. Prehodnotíme organizačnú štruktúru a výhodnosť, resp. nevýhodnosť uzatvorených zmlúv. Na strane príjmov budeme viac využívať možnosti čerpania financií z prostriedkov EÚ.
2. Dobudovanie kvalitnej dopravnej infraštruktúry v smere západ – východ, teda od hranice s ČR po Žiar nad Hronom cez hornú Nitru, kde je najvyššia nezamestnanosť v kraji. Ponuka kvalitne vzdelaných a pripravených ľudí, ponuka priemyselných odvetví s dlhodobou tradíciou, ako je gumárenský, sklársky, elektrotechnický alebo strojársky priemysel.
3. Do priamej kompetencie krajov patria cesty II. a III. triedy, tie budeme rekonštruovať z vlastných, ale hlavne z európskych zdrojov. Budeme žiadať zákaz tranzitu kamiónov na cestách II. triedy, ktoré vedú paralelné s nadradenou cestnou sieťou. Vyhodnotíme možnosť efektívneho zavedenia mýta na niektoré cesty II. triedy v kraji.
4. Index starnutia obyvateľstva je u nás najvyšší spomedzi všetkých krajov a jeho omladenie je priamo úmerné kvalite života. Pre voľnočasové aktivity zrealizujeme projekt Vážskej cyklotrasy, ktorá bude ako hlavná chrbtica viesť cez celý Trenčiansky kraj a spájať sa so Žilinským a Trnavským krajom. Budem podporovať podobné projekty z eurofondov, ako je Československý pohyblivý betlém v obci Horní Lideč na Morave, ktorého súčasťou je 50 najvýznamnejších turistických cieľov v Trenčianskom kraji. Župa by mala viac podporovať tradičné podujatia pre mladých, ako napríklad festival Pohoda alebo pre strednú a staršiu generáciu Medzinárodný folklórny festival Myjava.
Jozef Lohyňa (KDH, SDKÚ-DS, Most-Híd, NOVA, SaS, OKS)
1. Trenčiansky kraj patrí k najzadlženejším. Ľudia nech sami posúdia, či sú ich peniaze správne investované. Podľa mňa nie. Tiež som si na podnikanie musel požičať. Peniaze som dobre investoval a dostavil sa aj kladný výsledok. Zbytočne sa úrad kraja zaoberá sám sebou. Honosná budova, zbytočné propagačné materiály. Funkčný a dobre spravovaný kraj sa propaguje aj sám.
2. Mojou prioritou bude udržať, prípadne rozvinúť už existujúce investície. Nezamestnanosť najviac trápi hornú Nitru. Sympatická je snaha Hornonitrianskych baní rozšíriť výrobný program a ponúknuť tak viac pracovných miest. Určite sa bude dať pomôcť nielen im, ale aj ďalším fabrikám formou čerpania eurofondov. Ale vidím aj iné možnosti. Môžem na to využiť moje osobné kontakty doma aj vo svete.
3. Niektoré cesty v správe kraja sú v dezolátnom stave. Tak budem otravovať v Bratislave, Bruseli, dovtedy, kým nezoženiem potrebné prostriedky na ich opravu. Nie na lepenie. Slušný balík vyčlenila vláda pre náš kraj aj teraz tesne pred voľbami. Len neviem, či to bolo na tie najdôležitejšie veci.
4. Chcem zabrániť nezmyselnému rušeniu škôl. Na školy sa nemôžeme pozerať len cez peniaze. V škôlkach máme silné ročníky, ktoré onedlho dorazia do stredných škôl. Ďalej treba brať ohľad aj na tradície, výsledky, no najmä na schopnosť absolventov uplatniť sa v praxi. Už teraz vypľňam deťom voľný čas v športovom krúžku, aby som im utužil zdravie a verím, že v tom budem pokračovať. Ak mi to obyvatelia kraja umožnia, rád svoje aktivity rozšírim.
Trnavský kraj
Tibor Mikuš (nezávislý kandidát s podporou Smeru-SD, SNS, KSS)
1. Šetrenie sa týkalo i bude týkať najmä týchto oblastí: optimalizácie siete škôl, optimalizácie využitia majetku – predajov, prenájmov, spoločných podnikov, efektívneho jednotného nákupu tepla a elektrickej energie, rekonštrukcií objektov, zateplenia fasád, výmeny okien.
2. Naším cieľom je: urobiť „poriadok“ doma, zviditeľniť kraj zo všetkých stránok, spolupracovať s partnermi na skvalitnení infraštruktúry a systémovom zvyšovaní informovanosti o podmienkach a možnostiach podnikateľského prostredia a kvalite pracovnej sily.
3. Na rekonštrukciu v roku 2014 máme pripravené cesty v rámci štyroch projektov v dĺžke takmer 20 km v hodnote 6,9 milióna eur. Trvalým problémom, vzhľadom na vysokú investičnú náročnosť, je potreba rekonštrukcií mostných telies.
4. Vytvorili sme grantový systém, ktorého účelom je poskytovanie dotácií z rozpočtu kraja okrem iného na organizovanie aktivít voľného času mládeže, športových akcií, organizovanie letných táborov, rekondičných pobytov pre zdravotne postihnutých, posilnenie prevencie chorôb, zvýšenie zdravotného povedomia obyvateľstva pre širokú verejnosť kraja. Školy sú v každom kraji voči dnešným potrebám predimenzované, preto musíme pokračovať v procese ich optimalizácie. Chceme zvýšiť úroveň a rozsah praktickej výučby na školách a docieliť tým, aby sa absolventi škôl dokázali okamžite zapojiť do práce vo firmách. V tomto smere chceme rozvíjať tzv. duálne vzdelávanie.
Ivan Uhliarik (KDH, SDKÚ-DS)
1. Keď je župa na pokraji svojho zadlženia, stávajú sa eurofondy kľúčovým zdrojom príjmov pre náš kraj, ale nechceme pokračovať v bezhlavom požičiavaní. Vo výbore regiónov v Bruseli preto treba rokovať o každej oblasti župných kompetencií.
2. Zriadim regionálnu agentúru na rozvoj investícií a obchodu, aby sa do regiónu dostalo viac malých investícií. Okrem toho by bolo zaujímavé spolupracovať s investormi pri inštalácii nových obnoviteľných zdrojov energií s podporou štrukturálnych fondov EÚ.
3. V kraji máme napriek obrovským pôžičkám na opravu ciest stále zničených takmer 180 kilometrov. Verím, že sa nám podarí získať na ich opravy čo najviac peňazí z eurofondov.
4. Musím privatizáciu nemocníc zastaviť a zreformovať ich správu. V situácii, keď je župa na pokraji svojho zadlženia, sa stávajú eurofondy kľúčovým zdrojom príjmov pre náš kraj, ale nechcem pokračovať v bezhlavom požičiavaní. Pre naše stredné školy je najdôležitejšie urobiť poriadok v míňaní peňazí a majetku v oblasti financií, a potom by školy mali užšie spolupracovať s veľkými firmami v kraji – tak, aby sa naše deti po doštudovaní mohli hneď zamestnať a nemuseli odchádzať. Zároveň by sme našim zamestnávateľom poskytovali kvalitnejšiu pracovnú silu.
József Berényi (SMK, OKS)
1. Predovšetkým je potrebné prijať opatrenia na zníženie úverovej zaťaženosti kraja. Ďalej by som sa zameral na možné zníženie nákladov na prevádzku úradu i organizácií kraja.
2. Musíme prezentovať relatívne dobré infraštrukturálne podmienky, ktoré má kraj už dnes vytvorené pre podnikanie v oblasti priemyslu i poľnohospodárstva. Veľké rezervy máme v rozvoji turizmu a cestovného ruchu, v propagácii mnohých historických kultúrnych pamiatok. Vidím značné možnosti v činnosti klastrov, v ktorých je kraj zapojený. Tu je potrebné orientovať sa najmä na potenciálnych investorov zo susedných krajín – z Českej republiky, Rakúska a Maďarska.
3. Bude nutné získať najmä európske zdroje na to, aby sme naše cesty, t. j. cesty II. a III. triedy, ďalej skvalitnili. Rekonštrukcie musíme urobiť aj v prípade mostov, pretože mnohé sú vo veľmi zlom stave.
4. Pod Trnavskú krajskú samosprávu patrí veľa sociálnych zariadení, presne 102. Je veľmi dôležité ich udržať, aby fungovali naďalej. Mnohé z nich sú práve také, ktoré poskytujú služby v oblastiach, ktoré sú vymenované v otázke. A ak bude možnosť rozšíriť sieť takýchto zariadení z európskych fondov, samozrejme, bude to treba urobiť. Momentálne je kapacita škôl vyššia ako sú disponibilné počty študentov. K rušeniu škôl je však potrebné pristupovať veľmi citlivo, pričom je potrebné zodpovedne individuálne posudzovať situáciu v každom jednotlivom mikroregióne kraja. Bude takisto dôležité, aby sme dokázali usmerniť výber jednotlivých študijných odborov tak, aby sme študentov vychovávali pre tie oblasti a profesie, ktoré trh práce potrebuje.
Banskobystrický kraj
Vladimír Maňka (Smer-SD, KDH, SMK-MKP, SModS, ĽS-HZDS, HZD, SZ)
1. Racionalizovali sme všetky naše činnosti a chceme v tom pokračovať.
2. Chceme výrazne zlepšiť infraštruktúru, aby sme potenciálnym investorom poskytli čo najlepšie podmienky.
3. Hlavná možnosť je získanie eurofondov a doriešenie otázky nespravodlivého prerozdelenia daní z motorových vozidiel.
4. V Banskej Bystrici s hokejistom Michalom Handzušom začíname školskú hokejovú a hokejbalovú ligu. Po pilotnom ročníku ju chceme preniesť aj do iných okresov.
Ľudovít Kaník (SDKÚ-DS, SaS, MOST-HÍD)
1. Treba zmeniť prístup k obstarávaniu služieb a tovarov. Teraz župa spravidla volí najdrahšie riešenia. Zamerať sa chcem aj na rast zamestnanosti.
2. Zostavím odborný tím, ktorý bude hľadať investorov po celom svete, lákať ich k nám a vytvárať im podmienky. Budeme ich aktívne oslovovať.
3. Dôraz musíme dať na budovanie kvalitnej cestnej siete a pokračovať v prepojení južných oblastí kraja dobrými cestami. Údržba sa nesmie zanedbávať a dôsledne treba vyhnať z tohto priestoru korupciu, ktorá požiera peniaze určené na budovanie ciest.
4. V zdravotníctve budeme musieť tam, kde to bude možné, spolu so samosprávami obnovovať, čo sa bude dať. Chcem omnoho viac podporovať výstavbu cyklotrás, skejtparkov a turistických chodníkov.
Košický kraj
Zdenko Trebuľa (Smer-SD, SMK, Most-Híd)
1. Počas celého volebného obdobia bol kraj nútený hospodáriť v krízovom režime. Na udržanie stability nastavil vlastnú dlhovú brzdu, ktorá stanovuje prísnejšie pravidlá ako zákon, a pravidelný monitoring dlhu.
2. Za najväčšiu prekážku príchodu investorov sa dlhodobo považuje nedostatočná diaľničná infraštruktúra. Ak by teda štát dobudoval diaľničnú sieť, výrazne by to zlepšilo naše možnosti. Na úrovni kraja intenzívne pracujeme na odôvodnení potreby vytvorenia vedecko-technologického parku s high-tech zónou, alebo technologického centra v rámci strategického parku v Kechneci. Sme presvedčení, že takýto nástroj v území nám pomôže pritiahnuť investície s vyššou pridanou hodnotou a využiť výskumný a vzdelávací potenciál našich univerzít a ústavov SAV v Košiciach.
3. Do obnovy ciest II. a III. triedy neinvestoval štát niekoľko desaťročí, na samosprávne kraje prešli v zlom technickom stave. Keďže z vlastných zdrojov súvislé opravy riešiť nedokážeme, prioritou je využitie zdrojov EÚ a presadenie legislatívnych zmien v platení dane z motorových vozidiel podľa miesta pôsobenia vozidla, nie podľa evidenčného čísla.
4. Na našich odborných školách preferujeme precíznu a úzku komunikáciu so zamestnávateľmi. Do budúcnosti je mimoriadne dôležitá orientácia na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pretože čoraz viac žiakov pochádza práve odtiaľ. Sme nútení vytvárať podmienky pre ich vzdelávanie. Analýza lekárskej služby prvej pomoci preukázala potrebu optimalizácie siete v lokalite Veľké Kapušany a Kráľovský Chlmec a v lokalite Gelnica a Krompachy v zmysle jej redukcie.
Rastislav Masnyk (SDKÚ-DS, SaS)
1. Jedným z mojich prvých krokov bude iniciovanie zásadného odborného auditu s cieľom identifikovania skrytých rezerv a utajenej nehospodárnosti kraja. Týmto spôsobom budú identifikované oblasti šetrenia. Oblasti šetrenia totiž nemožno akosi paušálne pomenovať.
2. Väčšina možných investorov, ak neprišla, bola odradená zlou či nedostatočnou dopravnou infraštruktúrou a/ alebo nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov – teda moderne kvalifikovaných operátorov, technikov, inžinierov. Toto treba systematicky riešiť z prihliadnutím na potreby 21. storočia.
3. Urobím všetko to, čo disponibilný rozpočet, po identifikovaní skrytých rezerv, dovolí. Osobitne ma oslovuje myšlienka realizácie integrovanej dopravy. Integrovaný systém skvalitní a odľahčí naše cesty a umožní rýchle a pohodlné spojenie pre množstvo pracujúcich, študentov, resp. aj tovaru. V konečnom dôsledku aj odľahčí cesty, ktoré bude následne menej nákladné opravovať.
4. Moja práca spočíva vo vytváraní riadnych podmienok na realizáciu a udržiavanie investícii na východnom Slovensku. Výsledkom je vo väčšine prípadov nadštandardné pracovné prostredie, kde sa dbá na ochranu zdravia pri práci, dodržiavanie pracovného času a pravidelné vyplácanie miezd a odvodov. Títo zamestnanci dostávajú reálne istoty od konkrétnych firiem, nemusia sa obávať o svoju existenciu, prinášajú domov peniaze a majú čas venovať sa svojej rodine a záľubám. Zvažujem pre budúcnosť napr. finančno-materiálnu pomoc pre deti na slovenských základných školách v zahraničí.
Rudolf Bauer (KDS)
1. Zvýšenie kvality spravovania kraja, čo pre mňa znamená lepšie napĺňanie princípov zodpovednosti, transparentnosti, participatívnosti, efektívnosti a účinnosti. Princíp efektívnosti znamená aj to, či „sa nedá za rovnaké prostriedky urobiť viac“. A určite sa dá pozrieť aj na rôzne zmluvy, ktoré majú uzavreté krajské inštitúcie a nemusia ich mať.
2. Zlepšovanie podmienok pre domácich aj zahraničných investorov cieleným ponúkaním informácií investorom aj v spolupráci s agentúrou SARIO. Vyčlenenie pracovníkov, ktorí budú prezentovať naše komparatívne výhody, ako kvalitná pracovná sila, kvalitné služby, nádherná príroda, bohatstvo kultúrnych pamiatok, dobrá poloha kraja v Európe atď.
3. Budem pokračovať v opravách a rekonštrukciách ciest II. a III. triedy a mostných objektov a vo zvyšovaní bezpečnosti na cestách, napr. aj vyšším počtom kruhových objazdov.
4. O 3 roky sa už skončí pokles počtu žiakov prichádzajúcich do prvých ročníkov na stredné školy, takže nebude potrebné rušiť školy. Na Terase v Košiciach sme postavili deväť nových detských ihrísk, obnovili sme viaceré športoviská. Výrazne sme zvýšili ponuku voľnočasových aktivít. Tiež sme doplnili rozvojový plán o prorodinné opatrenia s cieľom, aby Terasa bola nielen dobrým miestom na život, ale aj priateľská k rodine.
Prešovský kraj
Peter Chudík (Smer-SD, NÁŠ KRAJ, Strana moderného Slovenska)
1. Budeme sa snažiť s peniazmi naďalej hospodárne nakladať a využívať ich účelne pre potreby kraja.
2. Rozhodujúca je dopravná infraštruktúra. Regionálna samospráva môže pomôcť, no sama investorov prilákať nemôže.
3. Budeme sa ďalej snažiť zabezpečiť kvalitnú dopravnú sieť a zľavy na prímestskú autobusovú dopravu.
4. Aj v ďalšom volebnom období sa sústredíme na to, aby sme deťom pripravili kvalitné školy, vytvárali zázemie v oblasti kultúry na vyžitie všetkých občanov, a aby naše regionálne nemocnice poskytovali kvalitné služby.
Ján Hudacký (KDH, SDKÚ-DS a Most-Híd)
1. Treba urobiť dôkladnú analýzu skutočných potrieb samotného úradu aj podriadených organizácií. Investície by mali prioritne smerovať do znižovania energetickej náročnosti budov – zatepľovania, výmen okien a využívania obnoviteľných zdrojov energie.
2. Prioritne sa budem orientovať na menšie investície, ktoré budú schopné pružnejšie reagovať na meniace sa podmienky na domácom a zahraničnom trhu.
3. Okrem potreby komplexnej rekonštrukcie ciest 2. a 3. triedy sa budem snažiť o urýchlenie výstavby diaľnice D1 na území regiónu.
4. Prešovský kraj má veľký potenciál na rozvoj turizmu, teda aj na oddych a aktívne využívanie voľného času.
Žilinský kraj
Juraj Blanár (Smer-SD, SNS, SZ)
1. Už od roku 2009, keď hospodárska kríza dopadla aj na samosprávny kraj, sme prijali množstvo racionalizačných opatrení. Boli to nielen štrukturálne zmeny a zefektívnenie riadenia, ale aj masívne investície do znižovania energetickej náročnosti budov, ktoré nám už teraz prinášajú významné úspory. V tomto chceme pokračovať.
2. Dôležitá je kvalitná infraštruktúra, a preto dlhodobo podporujem pokračovanie výstavby diaľnic D1 a D3 a rýchlostných komunikácií R3 a R5. Sú veľmi podstatné aj pre príchod nových investorov, ktorí sú na ne odkázaní. Našou snahou je neustále budovať kvalitu odborného vzdelávania a vychovávať ľudí pre zamestnávateľov, a nie pre úrady práce.
3. Starostlivosť o župné cesty neustále zlepšujeme, predovšetkým z eurofondov, ale aj z vlastného rozpočtu. Uvedomujeme si však, že stále je na čom pracovať, pretože máme 1 450 kilometrov krajských ciest. Investovali sme do nákupu novej modernej techniky na údržbu ciest, a to nielen z vlastného rozpočtu, ale podarilo sa nám to aj z eurofondov. V nastolenom trende plánujeme pokračovať.
4. V Žilinskom kraji sa nachádza 2 280 km cykloturistických chodníkov. Župa v spolupráci s mestami a obcami pokračuje v budovaní nových cyklotrás a v zlepšovaní podmienok pre šport na školách v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. Cieľom župy je zatraktívniť šport pre žiakov aj prostredníctvom grantu Vráťme šport do škôl, a každý rok v rámci svojho finančného mechanizmu na podporu aktivít regionálnych záujmových skupín v oblasti kultúry, športu a vzdelávania prispievame aj na voľnočasové podujatia občanov. V tomto trende chceme pokračovať.
Miroslav Mikolášik (KDH, Most-Híd, SaS, SDKÚ-DS)
1. Na začiatok treba zaplátať diery, ktorými peniaze doslova tečú dole vodou. Jedným z prvých krokov musí byť racionalizácia štruktúry úradu kraja, zlúčenie niektorých odborov a zníženie počtu úradníkov, kde je potenciál úspory približne 10 percent výdavkov. Ďalším do očí bijúcim prípadom je zdravotníctvo – nemocnice patria k najzadlženejším, no kraj nakupuje zdravotnícku techniku mnohokrát rokovacím konaním bez zverejnenia, čo je najmenej transparentný postup.
2. Prilákanie nových investorov nám vládny kabinet výrazne sťažuje. Žilinský kraj má čo robiť, aby udržal tých súčasných, ktorí dvíhajú varovný prst, pretože zlepšenie dopravnej infraštruktúry na severe Slovenska zostalo iba v rovine sľubov. Po roku 2012 sa nezačala výstavba žiadneho nového úseku diaľnice. Mnohí podnikatelia dokonca otvorene hovoria o nedôvere voči tejto lokalite, čiže základom je ich dôveru vrátiť. Som pripravený aktívne tlačiť na ministrov v otázke budovania diaľnic, rovnako s využitím eurofondov dobudovať na požadovanú úroveň komunikačné siete.
3. Veľmi aktívne som sa angažoval v presadení výnimky pre Slovensko a Rumunsko, ktoré tak budú môcť čerpať eurofondov zo súčasného programovacieho obdobia o tri roky dlhšie. Toto otvára obrovský priestor pre cestnú sieť v správe kraja zabojovať o tieto prostriedky a následne ich investovať do tranzitom najzaťaženejších ciest, a to na základe odborných analýz, a nie politických rozhodnutí, ako to bolo často doteraz.
4. Považujem za absolútne nevhodné, aby sa do systému vzdelávania zasahovalo necitlivo a o rušení sa rozhodovalo z diaľky na základe čísel v tabuľkách. Na druhej strane je kontraproduktívne, aby investori na vytvorené pracovné miesta nakoniec nemali koho prijať, pretože naše školstvo neprodukuje odborníkov a špecialistov, ale len všeobecne vzdelanú mládež, ktorá vie zo všetkého trošku, no na trhu práce je neuplatniteľná. V tomto duchu budem konať.