Spotrebitelia vyššiu ochranu nedostanú. Parlament dnes neschválil novelu zákona o ochrane spotrebiteľa, v ktorej vyššiu ochranu tým skupinám obyvateľstva, ktoré sú v spotrebiteľských vzťahoch obzvlášť náchylné podľahnúť rôznym zavádzajúcim praktikám obchodníkov, navrhovala poslankyňa OĽaNO Helena Mezenská. Opozičná zákonodarkyňa upozorňovala, že znášanie ekonomických dôsledkov neférových obchodných praktík týmto skupinám neraz znemožňuje zabezpečenie základných životných potrieb. Návrh preto zavádzal pojem zraniteľného spotrebiteľa a priemerného spotrebiteľa.
Mezenská chcela právnou normou zároveň sfunkčniť proces reklamácie. „Napriek tomu, že spotrebiteľ má právo na uplatnenie zodpovednosti za chyby výrobku alebo služby (reklamáciu) v lehote dvoch rokov, úspešné uplatnenie reklamácie je v praxi bez ochoty predávajúceho, len na základe zákonných ustanovení, veľmi ťažko dosiahnuteľné,“ argumentovala. Šance na úspešné uplatnenie reklamácie podľa nej dramaticky klesajú, ak sa spotrebiteľ zodpovednosti za chybu výrobku alebo služby začne domáhať až v druhom roku ich užívania, teda po uplynutí 12 mesiacov od kúpy tovaru.
Návrhom reagovala aj na rastúci počet nesplatených pohľadávok, o ktorých sa povinní prvýkrát dozvedia až prostredníctvom doručeného návrhu na začatie súdneho konania alebo upovedomenia o začatí exekúcie. „Jedným z príkladov sú aj exekúcie vzťahujúce sa na rôzne nedoplatky či penále. Z dôvodu rastu nákladov nevyhnutných na uspokojenie základných životných potrieb sa zvyšuje výška neexekvovateľnej sumy hotových peňazí ako aj zostatku na účte povinného,“ vysvetľovala. Za významný prínos novely považovala poslankyňa OĽaNO tiež zníženie trov exekúcie. „Osobitné zníženie trov exekúcie, a to až na hranicu istiny bez príslušenstva, sa pri drobných exekúciách vzťahuje na tzv. zraniteľných spotrebiteľov,“ konštatovala Mezenská.