Mnohé súkromné školy kvalitatívne výrazne zaostávajú za cirkevnými aj verejnými školami. Pre TASR to povedal šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD). Koncom novembra na stretnutí so školskými odborármi vyhlásil, že sa pokúsi znížiť normatív súkromných škôl o tretinu.
"Táto téma musí byť dôkladne prerokovaná s ďalšími partnermi," povedal minister s tým, že treba citlivo rozlišovať aj medzi samotnými súkromnými školami. "Aj laik vidí obrovské rozdiely medzi súkromnými či firemnými odbornými školami a súkromnými školami orientovanými na finančne menej náročnú výučbu," dodal Čaplovič.
Výsledky minuloročných písomných maturít ani deviatackého testovania výrazné rozdiely medzi verejnými, súkromnými a cirkevnými školami neukázali.
Čaplovič tiež tvrdí, že verejné školy vyučujú aj žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, o ktorých súkromné školy nemajú záujem. "Nadovšetko v poslednom období sú čoraz častejšie aféry okolo morálneho zlyhania zriaďovateľov niektorých súkromných škôl," doplnil.
Prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Saskia Repčíková hovorí, že minister školstva by sa nemal riadiť aférami, ale realitou a faktami. "Na odstránenie pochybení škôl bez ohľadu na typ ich zriaďovateľa má konkrétne nástroje, ktoré môže použiť, a nie ospravedlňovať aférami kroky, ktoré škodia školám a žiakom, ktorí ich navštevujú," podčiarkla. Odobratie časti normatívnych prostriedkov na prevádzku a mzdy učiteľov v súkromných školách by podľa nej bolo v rozpore s Ústavou SR. "Rovnako by to bolo porušením školského zákona, v ktorom je zakotvený princíp rovnocennosti vzdelania bez ohľadu na zriaďovateľov škôl," dodala Repčíková.
Ministerstvo školstva plánuje v tomto roku meniť financovanie škôl. Čaplovič hovorí, že v prvom polroku budú finišovať práce na príprave nového zákona o financovaní a v druhom polroku sa ním bude zaoberať vláda a parlament. Súčasné financovanie na žiaka podľa ministra neodzrkadľuje kvalitu. Medzi nové kritériá tak má podľa neho patriť počet žiakov v triedach, uplatniteľnosť v ďalšom vzdelávaní a na trhu práce, merateľné aj kvalitatívne ukazovatele či štúdium požadovaných predmetov a odborov.