Na prvý pohľad vyzerá ako športové vozidlo a jazdiť s ním možno po cestách, po rozbalení do leteckej verzie však dokáže vzlietnuť a pripomína malé lietadlo.
Nové dvojmiestne lietajúce auto AirCar slovenského vynálezcu a dizajnéra Štefana Kleina dnes absolvovalo najdlhší let a pristálo na medzinárodnom letisku v Bratislave.
Klein, ktorý stál už skôr za prvým slovenským lietajúcim automobilom AeroMobile, už pripravuje ďalší prototyp AirCar. Následne by sa toto lietajúce auto mohlo dostať k zákazníkom.
Míľnik v projekte
Klein skoro ráno v sprievode ďalších dvoch lietadiel absolvoval s AirCar zhruba pol hodiny trvajúci let z Nitry do Bratislavy, preletel tak okolo 75 kilometrov. Prílet do hlavného mesta bez problémov označil za míľnik v projekte.
"Bol to najdlhší let, čo sa týka vzdialenosti. Keď sa raz vydáte na dlhú trať, je to iný pocit. Letové vlastnosti sú výborné," povedal Klein, ktorý AirCar sám pilotuje. Na plné využitie stroja je potrebné vlastniť pilotný aj vodičský preukaz.
Testovací model je vybavený motorom z motocykla s výkonom 160 koní a vrtuľou v zadnej časti vozidla, pri lete dosahuje rýchlosť 170 kilometrov za hodinu.
Z auta na lietadlo za dve a pol minúty
Klein v minulosti stál pri vzniku prvého slovenského lietajúceho auta, Aeromobilu, z projektu však vycúval a rozbehol prípravu nového lietajúceho autá.
AirCar sa podľa neho od Aeromobilu zásadne líši, a to aj v spôsobe transformácie z vozidla na lietajúci stroj. Krídlo AirCar sa zasúva do trupu auta, v cestovnej verzii ho tak nie je vidieť.
Pri jazde po cestách ide zase o rýchle vozidlo, zaparkovať ho možno na bežnom parkovisku. Prestavenie z cestnej na leteckú verziu trvá dve a pol minúty, okrem rozvinutia krídel sa vysúva aj zadná časť stroja. Vzlietnuť môže aj zo zatrávnenej štartovacej plochy.
Hľadajú investora
Prototyp má za sebou viac ako 40 hodín letových skúšok, pre ďalší postup pri schvaľovaní potrebuje celkovo nalietať 50 hodín. "Neobjavila sa zatiaľ žiadna chyba," povedal vynálezca.
Do Kleinovho projektu vložil vyše 1,5 milióna eur spoluzakladateľ antivírusovej firmy Eset Anton Zajac, ktorý podľa časopisu Forbes patrí do prvej dvadsiatky najbohatších Slovákov.
Za perspektívny Zajac označil trh v Spojených štátoch, kde je podľa neho okolo 220-tisíc majiteľov lietadiel. AirCar pre konečných zákazníkov by mal stáť pol milióna až 750-tisíc eur.
Teraz budú Klein a Zajac hľadať investora, ktorý na ďalší rozvoj AirCar prispeje sumou päť až desať miliónov eur. Druhý prototyp by mal vzniknúť v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov a bude vybavený motorom už o výkone 300 koní.