StoryEditor

Znalosti o NATO sú skreslené a nepresné

26.09.2003, 00:00

Budúci týždeň sa začne informačná kampaň, ktorej cieľom je stabilizácia podpory verejnosti pre členstvo SR v NATO. Vláda ešte v apríli na túto kampaň vyčlenila z prostriedkov programu prípravy SR na členstvo v NATO (PRENAME) a rozpočtov ministerstva obrany a ministerstva zahraničných vecí 24 mil. Sk. Ako však zdôraznil Radovan Grohoľ, riaditeľ spoločnosti Mayer/McCann-Erickson, s. r. o., ktorá vzišla z tendra na realizáciu kampane, v tejto sume ja zahrnutá aj DPH, takže na samotnú kampaň zostáva niečo vyše 19 mil. Sk.
V rámci prípravy kampane uskutočnila agentúra Gabal Analysis & Consulting v júli hĺbkový výskum verejnej mienky. Z neho podľa Ivana Gabala vyplynulo, že v slovenskej spoločnosti chýba konsenzus ohľadne potreby vstupu do aliancie i profesionalizácie ozbrojených síl. Viac ako 63 % ľudí súhlasí s členstvom SR v NATO, až 65 % si však myslí, že Severoatlantická aliancia je podobný pakt, akým bola Varšavská zmluva. Okolo 49 % občanov si myslí, že v prípade napadnutia by Slovensko od krajín NATO dostalo vojenskú pomoc a zároveň by boli za to, aby SR takúto pomoc poskytla inému členskému štátu. Až 38 % opýtaných však pomoc od členov NATO síce očakáva, súčasne ju však nie sú ochotní poskytnúť iným spojencom. Z prieskumu podľa Gabala vyplýva, že väčšina obyvateľstva má skreslené alebo úplne zlé informácie o fungovaní NATO a o právach a povinnostiach SR ako člena aliancie. To možno považovať za jeden z kľúčových problémov aj vzhľadom na záťaže, ktoré sú s členstvom spojené, dosiaľ však o nich hovorili zväčša iba odporcovia vstupu do NATO.
Z prieskumu však tiež vyplýva, že verejnosť je pomerne kladne naklonená mierovým misiám, profesionalizácii ozbrojených síl a otázkam súvisiacim s postavením a právami SR v rámci NATO. Kampaň sa preto bude zameriavať na tieto tri oblasti. Bude prebiehať vo forme inzercie v tlačených médiách. Jej súčasťou budú plagáty v miestach, kde sa vyskytuje množstvo ľudí, napr. na železničných a autobusových staniciach a tiež informačné materiály distribuované do poštových schránok. Slovenská televízia a Slovenský rozhlas poskytnú zadarmo svoj vysielací čas na minútové spoty, ktoré sa budú objavovať v hlavnom vysielacom čase, ale mimo reklamných blokov.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
06. október 2024 15:35