Ministerstvo financií pripravuje zvýšenie spotrebnej dane na tabakové výrobky. Do akej miery sa premietne do spotrebiteľských cien?
My ako British American Tobacco dlhodobo podporujeme zvyšovanie spotrebných daní v našej oblasti podnikania. Zároveň však chceme, aby sa zabránilo prípadným šokom. Takže určite tu je riziko, že ak sa presadí súčasný vládny návrh, tak vznikne veľký problém. Hovorí sa v ňom, že by sa sadzba spotrebnej dane pri cigaretách mala v porovnaní s rokom 2020 zvýšiť až o 24 percent. A to je obrovský šokový nárast. Tie dopady teda môžu byť veľké.
Fajčenie však má svoje negatívne dosahy a spotrebné dane majú v tomto kontexte svoj význam.
Ak sa zostaneme pri klasických cigaretách, boli by sme za to, aby k nárastu došlo, ale aby nebol taký šokový. Keď to prepočítam napríklad na krabičku našej značky Lucky Strike, tak by to už na začiatku budúceho roka znamenalo zvýšenie ceny o 40 centov. Prirodzene, v prípade, ak by sme celý nárast spotrebnej dane preniesli na spotrebiteľa. Takže to je naozaj pomerne veľký skok. A vo vládnom návrhu je ďalší krok, ktorý opäť po prepočítaní na krabičku Lucky Strike znamenal zdraženie o ďalších 20 centov v roku 2023.
A váš návrh?
Zvyšovanie by malo byť miernejšie, napríklad v troch krokoch. Na budúci rok by sa presadil napríklad 10-percentný nárast a v ďalších dvoch rokoch 2022 a 2023 zvýšenie spotrebnej dane povedzme po šesť percent. Myslíme si, že by to prinieslo dostatočný výber spotrebných daní. Zvýšenie by nebolo tak šokové a zabránili by sme všetkým negatívnym elementom, ako že začne kvitnúť nelegálny trh s tabakovými výrobkami.
Aké dosahy očakávate na spotrebiteľské správanie na Slovensku?
Ak by došlo k šokovému zvýšeniu spotrebných daní, vznikli by obrovské riziká. Predovšetkým by som zdôraznil riziká v oblasti nelegálneho obchodu s cigaretami a rezaným tabakom, ktoré už dnes na Slovensku v nezanedbateľnej miere existujú hlavne na východe krajiny, na hranici s Ukrajinou. Obchoduje sa tam s výrobkami, ktoré nie sú zdanené v rámci Európskej únie a ich prítomnosť na slovenskom území nie je legálna. Pokiaľ dôjde k šokovému skoku, zvýši sa riziko, že takýto nelegálny obchod narastie. A zároveň môžeme očakávať prechod fajčiarov na menej zdanený zahrievaný tabak.
Ale zvyšovanie predsa zasiahne aj spomínaný zahrievaný tabak.
Dnes je jeho zaťaženie v porovnaní s klasickou cigaretou zhruba na úrovni 23 percent. To znamená, že tam je obrovská daňová výhoda pre spotrebiteľa, ktorá by tam z hľadiska potenciálnej redukcie rizík dopadajúcich na spotrebiteľa mala byť. Avšak zároveň som presvedčený o tom, že práve tu je priestor pre ďalšie zvyšovanie daní obrovský.
Prečo?
Keď si vezmeme, že každá desiata klasická cigareta je dnes nahradená náplňou tabaku na zahrievanie, štát tam už v minulom roku prišiel zhruba o 45 miliónov eur. Odhadujeme pritom, že v tomto roku to bude približne 65 miliónov eur. A ak by došlo iba k tým nárastom, ako sú uvedené vo vládnom návrhu, prepad štátneho rozpočtu by v dôsledku pokračujúceho presunu spotrebiteľov do tejto kategórie dosiahol zhruba 85 miliónov eur. Takže vládny návrh síce ide správnym smerom, ale je priestor ešte k ďalšej prípadnej akcelerácii. Vládny návrh predpokladá, že spotrebná daň zo zahrievaného tabaku vzrastie zo súčasných zhruba 23 percent v porovnaní s klasickou cigaretou na 51 percent v roku 2023. Podľa nás by sa tam dalo ešte mierne zakcelerovať. Napríklad už na budúci rok by sme mohli ísť na hladinu 50 percent, čo ešte stále bude obrovské daňové zvýhodnenie spotrebiteľa. V roku 2022 by sme nemuseli robiť prázdniny, ale ísť povedzme na 55 percent a v roku 2023 skončiť na 60 percentách v porovnaní so zdanením klasických cigariet. Som presvedčený, že by to bola dobrá vec pre štát aj spotrebiteľa. Keď si to prepočítam na kus tabakovej náplne, tak by bol vyváženejší prístup.
Hovorili ste, že každá desiata cigareta je nahradená náplňou na zahrievanie. Aká je teda celková štruktúra spotreby tabakových výrobkov vo vašom prípade?
Okrem tradičných fajčiarov, sú tri nové kategórie, ktoré si postupne získavajú miesto na českom a slovenskom trhu. Prvou je kategória zahrievaného tabaku. V Česku ju zastupuje zariadenie s názvom glo a tabákové náplne neo. Na Slovensku s nimi zatiaľ nie sme. Ďalej je to kategória elektronických cigariet, kde máme značku Vype. Úspešne s ňou podnikáme v Česku, kde sme sa v tejto kategórii veľmi rýchlo stali lídrom na trhu. No a treťou kategóriou sú orálne nikotínové výrobky. V Česku sú to nikotínové vrecúška LYFT (teraz menia názov na globálnu značku VELO) a na Slovensku moderná biela verzia porciovaného hygienického žuvacieho tabaku, ktorú sme začiatkom tohto roka uviedli pod značkou Epok. Jej sa takisto darí veľmi dobre.
Aký vývoj pre trh predpokladáte?
Všeobecne očakávame presun spotrebiteľov k alternatívnym nikotínovým produktom, ale bude veľmi záležať na vývoji pandémie. Korona je síce nešťastná vec, ale keď už raz príde, môžeme ju vnímať ako príležitosť k impulzu, aby sa široká verejnosť zoznámila práve s tými výrobkami, ktoré potenciálne redukujú zdravotné riziko. Napríklad nikotínové vrecúška alebo žuvací tabak EPOK sa dajú používať aj s rúškom. Sú veľmi diskrétne a nie sú limitované žiadnymi obmedzeniami, či už ste doma, v kancelárii alebo v dopravnom prostriedku. Je to alternatíva, ktorá nielenže eliminuje všetky externality ako je dym alebo tabak, ale zároveň sa s ňou môžete vyrovnať veľmi elegantne.
Kto je Petr Mestančík (40)
Vyštudoval odbor financie a bankovníctvo na Karlovej univerzite v Prahe a absolvoval ročnú stáž na belgickej University Hasselt. Po ukončení štúdia nastúpil do British American Tobacco (BAT) ako finančný analytik a neskôr ako financial controller pre Českú republiku a Slovensko. V rokoch 2008 - 2009 pracoval pre stredoeurópsku centrálu BAT v Hamburgu. Po návrate do Prahy potom pôsobil ako finančný manažér najprv pre oblasť juhovýchodnej, a neskôr aj strednej Európy. V roku 2018 sa presunul do oddelenia vonkajších vzťahov, ktoré od augusta 2019 vedie. Je ženatý a má dve deti.