Šéf slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský (druhý sprava) tvrdí, že elektrinou budú čoskoro poháňané aj lietadlá.HN Peter Mayer
StoryEditor

Máme radšej lacné a „špinavé“ autá

21.09.2020, 00:00
Nakupovali by sme ekologickejšie vozidlá, ak by sa ich cena odvíjala od množstva vyprodukovaných emisií, hovorí pre HN Patrik Križanský, riaditeľ SEVA – Slovak Electric Vehicle Association.

Hovorili ste o vysokých emisiách, ktoré produkujeme v osobnej doprave, a o potrebe zavedenie väčšej motivácie spotrebiteľov, aby si začali výraznejšie kupovať ekologickejšie automobily. Ako ste to mysleli?
Na Slovensku dosahujeme druhé najvyššie emisie CO2 z novoregistrovaných automobilov v Európskej únii, hneď po Bulharsku. V roku 2019 to bolo vyše 133 gramov CO2/km, pričom európsky priemer je 123 gramov. Za posledné roky nám toto číslo pritom neustále rastie, no paradoxom je, že od tohto roka už platia v Európskej únii nové, prísnejšie emisné normy 95 gramov CO2 na kilometer na flotilu automobilky. Tie musia do roku 2030 ďalej výrazne klesnúť. Inak povedané, napriek ekologickým cieľom v emisiách si kupujeme viac „špinavých“ automobilov ako zvyšok Európy. Okrem iného nie sme dostatočne motivovaní, a to ani finančne, siahnuť po ekologickejšom aute.

Prečo teda ešte u nás neexistuje žiadna legislatíva, ktorá by toto riešila, napríklad prostredníctvom emisnej dane?
O takzvanej uhlíkovej dani pre dopravu sa diskutuje na úrovni Európskej únie. Rieši sa práve aj to, ako sa postaviť k motivácii spotrebiteľov smerom k zelenšiemu správaniu. U nás sú napríklad registračné poplatky za automobily nastavené veľmi demotivačne v neprospech ekológie. Prakticky to napríklad znamená, že keď si doveziete staršie auto zo zahraničia, platíte paradoxne často menej, ako keď si kúpite nové auto na Slovensku. No a celkovo nie sme citliví na ekológiu. Vo viacerých, z hľadiska ekológie citlivejších krajinách EÚ, je zavedená výrazná finančná demotivácia kupovať si „špinavšie“ vozidlá. Pokojne si také auto môžete kúpiť, len si priplatíte....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-05 06:00:00 - Feat.: - Title: Mykológ: Prečo nemožno hubu označiť za liek, ktorá je afrodiziakom a ktoré majú najviac liečivých látok? 02 - Modified: 2024-10-03 13:16:40 - Feat.: - Title: Slovinský veľvyslanec pre HN: Petra Vlhová je už skoro ako naša. Keď preteká v Maribore, Slovinci jej fandia 03 - Modified: 2024-10-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Manželia Gogolovci z Takoy: Chceme ukázať, že má zmysel vrátiť sa domov. Čo je ich konkurenčná výhoda? 04 - Modified: 2024-10-02 10:35:04 - Feat.: - Title: Znamenajú existenčnú hrozbu, sú pred nami. Šéf Fordu zostal po návšteve Číny v šoku 05 - Modified: 2024-10-01 11:12:39 - Feat.: - Title: ​Ako sa môžu firmy digitalizovať? Pre HN odpovedá výskumníčka a informatička na umelú inteligenciu
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
06. október 2024 06:19