Vláda už v tomto volebnom období nebude rokovať o návrhu stavebného zákona. Po zasadnutí vládneho kabinetu to uviedol minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že zákon necháva pripravený pre nového ministra.
Vláda v stredu prerušila rokovanie o návrhu zákona o výstavbe aj o návrhu zákona o územnom plánovaní. Šéf rezortu dopravy to odôvodnil tým, že už nie je časovo zvládnuteľné, aby bol zákon zaradený na schôdzu Národnej rady (NR) SR.
"Myslím si, že tento zákon je veľmi dobre pripravený, pretože sa každý mal možnosť k tomu vyjadriť aj dvakrát," zdôraznil s tým, že nový minister bude mať príležitosť pokračovať v začatom procese, alebo ho zastaviť.
Návrh stavebného zákona zamýšľal odstrániť nedostatky terajšej právnej úpravy a zachovať a prehĺbiť osvedčené právne inštitúty, ktoré boli vnesené do zákona jeho novelami po roku 1990 a doplniť o právne inštitúty známe zo zahraničia.
Spojenie územného plánovania a výstavby v jednom zákone podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR vyvolalo neprehľadnosť právnej úpravy. Územné plánovanie a výstavba by sa tak mali oddeliť, pretože podľa súčasne platnej Ústavy SR ide v územnom plánovaní o samostatnú pôsobnosť územných celkov a vo veciach výstavby ide o výkon štátnej správy.
Nová právna úprava by mala posilniť postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe. Obnoviť by sa súčasne mal pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov. Nemali by teda už sledovať netechnické činnosti, ako napríklad užívacie vzťahy, susedské spory či riešenie hnuteľných vecí.
Návrh zákona by mal súčasne výrazne zjednodušiť proces prípravy výstavby. A to tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie v podobe územného rozhodovania a stavebného povoľovania.
Agendu prenesenú na obce obmedzuje návrh len na mestá, ktoré sú sídlom stavebného obvodu, pričom stavebným obvodom je územie okresu. Riadenie a kontrola výkonu štátnej správy vo viac ako 2900 obciach z jedného miesta je podľa MDV fyzicky nemožné, čo sa okrem iného prejavilo na náraste počtu tzv. čiernych stavieb.
Zároveň by sa mala sprísniť odborná príprava zamestnancov v štátnej stavebnej správe. Upraviť v zákone by sa mala aj ochrana umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou.
Ustanoviť sa má dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti tohto zákona. Do určitého času by sa tieto stavby mali buď dodatočne osvedčiť, alebo odstrániť.
Precizovať by sa mali aj priestupky a iné správne delikty. Rozšíriť by sa súčasne mal aj okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe. Pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby je totiž stavebník len objednávateľom služby a osobne neriadi výstavbu.
Podľa občianskeho práva má za škody spôsobené poskytnutím služby zodpovedať ten, kto ich spôsobil, nie objednávateľ služby. Návrh zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe.
Najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, stavebných dozorov, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby na úroveň obvyklú v zahraničí. Účinnosť návrhu zákona navrhovalo MDV od 1. januára 2022.