Modernizovaná Karlovesko-dúbravská električková radiála v Bratislave sa už sčasti zazelenala.
Na povrch medzi koľajami v uplynulých dňoch vysadili "zelený koberec" pozostávajúci z piatich druhov sukulentných trvaliek rodu sedum (rozchodník).
Práce meškajú
Práce na rekonštrukcii trate však meškajú a prvá etapa modernizácie od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi nestihne byť dokončená ani v predĺženom termíne do konca októbra.
Mesto Bratislava na sociálnej sieti informuje, že tento týždeň sa začalo s výsadbou rozchodníkov, a to v úseku pred zastávkou Miestny úrad Karlova Ves.
"Postupne budeme pokračovať. Sukulenty boli na zelený povrch trate zvolené z dôvodu lepšieho znášania sucha, než je to v prípade klasického trávnika, preto nebol realizovaný ani zavlažovací systém," vysvetlila samospráva.
Plánovaná je tiež výsadba suchomilných trvaliek v kombinácii s nízkym živým plotom, na väčších miestach budú vytvorené kvetnaté lúčne porasty. "Starostlivosť o zelené plochy bude najbližšie tri roky zabezpečovať dodávateľ," podotkol magistrát.
V hre sú sankcie
Práce na rekonštrukcii električkovej trate však meškajú a ich prvá etapa, od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi, nestihne byť dokončená ani v predĺženom termíne do konca októbra. Mesto Bratislava pre TASR potvrdilo, že pristúpi k sankciám voči zhotoviteľovi prác, ak od 1. novembra nebudú spustené električky po obratisko v Karlovej Vsi.
"Dodávateľovi sme jasne komunikovali, že akékoľvek meškanie po 31. októbri bude znamenať sankcie. Od dodávateľa máme aktuálny odhad dokončenia všetkých prác a kolaudácie úseku od Molecovej po obratisko Karlova Ves 17. novembra. Riešiť sankcie budeme po odovzdaní stavby a zreálnení konkrétnych termínov," spresnil hovorca Bratislavy Peter Bubla.
Hlavnou príčinou meškania prác boli doteraz podľa samosprávy inžinierske siete, ktoré sa našli v inej hĺbke, než sa počítalo.
"Zhotoviteľ to zrejme podcenil"
O zdržaní prác vedelo mesto už počas leta, prijalo opatrenia a avizovalo, že prvá etapa prác nepotrvá do konca septembra, ale až do konca októbra. Začiatkom októbra na verejnej debate zástupcovia mesta oznámili, že doterajšie predĺženie prác bolo z objektívnych dôvodov a akceptuje termín ich dokončenia do konca októbra.
Zároveň priznali, že zhotoviteľ tento termín nestihne. Hlavný projektový manažér stavby Marek Jašíček podotkol, že aj keby bola trať v modernizovanom úseku prvej etapy hotová, musí sa čakať na to, kým nebudú hotové nástupištia. Problém vidí v slabšej koordinácii prác. "Zhotoviteľ to zrejme podcenil," povedal.
Dokončenie prác následnej druhej etapy modernizácie, od obratiska Karlova Ves po Damborského, sa očakáva do 20. decembra tohto roka.
Od 21. decembra by mali začať električky premávať až na konečnú Pri kríži. S prácami by sa malo následne pokračovať až začiatkom mája 2020. Modernizovať sa má najdlhší a najhlavnejší úsek trate od tunela po Molecovu. Práce tu majú trvať do jesene.
Dlhoočakávaná rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály za 65,1 milióna eur s DPH sa začala 22. júna. Potrvať má do septembra 2020 a je rozdelená na viacero etáp. Zhotoviteľom prác je konzorcium firiem DK Radiála.