TASR/Pavel Neubauer
StoryEditor

Zhotoviteľ bratislavského obchvatu si robí, čo chce, tvrdia matovičovci

09.10.2019, 13:13
Autor:
TASRTASR
Stavebník argumentuje závermi vedcov, že z hľadiska ochrany zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

Zhotoviteľ bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, si podľa opozičného hnutia OĽaNO robí, čo chce. Reaguje tak na stredajšie vyhlásenie firmy D4R7 Construction, že podľa hĺbkových testov nálezy nepovoleného materiálu na rozostavanej diaľnici D4 nie sú škodlivé pre životné prostredie a ani pre ľudské zdravie.

Stavebník zároveň argumentuje závermi vedcov, že z hľadiska ochrany zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

​"Podľa zhotoviteľa D4 a R7 násypy s azbestom netreba odstraňovať, podľa ekoauditu áno. OĽaNO žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa správal ako autorita," vyhlásilo hnutie.

Tvrdí, že od prvých podozrení z ekologického znečistenia žiadalo šéfa rezortu dopravy, aby štát prevzal kontrolu nad výstavbou bratislavského obchvatu a nespoliehal sa na nezávislý stavebný dozor, ktorého si platí zhotoviteľ.

"Aj po našich urgenciách minister dopravy vymenoval štátny stavebný dohľad, ktorý stavbu skontroloval. Výsledkom bol aj ekoaudit, ktorý potvrdil prítomnosť odpadu v násypoch diaľnice," podotklo OĽaNO s tým, že minister dopravy len pred pár dňami informoval parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti o tom, že špeciálny stavebný úrad vyzval koncesionára na predloženie sanačného plánu.

"Koncesionár predložil návrh sanačného plánu, ktorý sa posudzuje expertmi ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti a po jeho odsúhlasení špeciálny stavebný úrad zaviaže koncesionára rozhodnutím daný plán vykonať," uviedol podľa OĽaNO Érsek v správe o záveroch kontroly, ktorú poslancom výboru poslal 4. októbra.

Hnutie upozorňuje, že napriek tomu prišiel zhotoviteľ s vlastnými ekologickými skúškami a vo vyjadrení verejnosti tvrdí, že odstraňovať násypový materiál je neodôvodnené. OĽaNO to považuje za absurdnú situáciu.

Hnutie tvrdí, že minister dopravy uviedol v správe pre poslancov, že materiál s prítomnosťou azbestu je podľa vyhlášky ministerstva životného prostredia kategorizovaný ako nebezpečný odpad.

"To znamená, že takýto materiál nemôže byť recyklovaný a nemôže byť ani dovezený na stavbu," podotklo OĽaNO s tým, že zhotoviteľ opäť vo svojom vyjadrení vyjadril ignoráciu zákona s tým, že koncentrácia azbestu v násypoch je zanedbateľná.

"Je zjavné, že odstránenie násypov by zhotoviteľa stálo obrovské peniaze, Árpád Érsek mu však nemôže dovoliť, aby si robil, čo chce," povedal poslanec Národnej rady SR Ján Marosz (OĽaNO). Stavebník priznal, že v jednej z testovaných vzoriek sa našiel aj azbest. Tvrdí však, že je to minimálne množstvo a oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú.

"Rezort dopravy vyzval koncesionára, aby zastavil navážanie a používanie materiálov, ktoré nie sú schválené na používanie pri výstavbe, a zároveň tento materiál zo stavby odstránil a ekologicky zlikvidoval," povedalo v septembri pre TASR ministerstvo dopravy.

01 - Modified: 2024-09-03 08:12:50 - Feat.: - Title: Dve mestá na strednom Slovensku majú bližšie k obchvatu. S výstavbou by sa mohlo začať čoskoro 02 - Modified: 2024-07-31 11:31:12 - Feat.: - Title: Motoristi majú dôvod na radosť. Viaceré obchvaty miest budú od štvrtka zadarmo, štartuje aj jednodňová známka 03 - Modified: 2024-07-23 10:11:56 - Feat.: - Title: Na viacerých obchvatoch miest nebudete od augusta potrebovať diaľničnú známku 04 - Modified: 2023-12-11 06:36:36 - Feat.: - Title: Obchvat Prešova zdražel o desiatky miliónov eur. Cenou za kilometer sa už doťahuje na ten najdrahší 05 - Modified: 2023-11-30 10:16:09 - Feat.: - Title: Ďalšie stupne prípravy obchvatu Lučenca budú závisieť od výsledku prieskumu, vysvetľujú cestári
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
22. november 2024 05:14