StoryEditor

Padlo lietadlo. Zahynuli traja Chorváti

10.12.2007, 23:00
Tri ľudské životy si vyžiadala včerajšia havária malého dopravného lietadla neďaleko Bratislavy. Cessna 303 patriaca chorvátskej firme Getro sa zrútila krátko pred pol desiatou neďaleko Čiernej vody.

Traja chorvátski členovia posádky boli na mieste mŕtvi. Lietadlo letelo zo Záhrebu do Bratislavy na revíznu kontrolu. Pristáť malo na Vajnorskom letisku.
Pilot v tieni podozrenia
Príčina nešťastia zatiaľ nie je známa. Vyšetrovatelia pracujú s možnosťou, že na vine bol pilot. Pôvodne totiž mali z Chorvátska letieť dve lietadlá. V tom druhom bol inštruktor a odmietol letieť, pretože vyhodnotil poveternostné podmienky ako nevyhovujúce. "Keď inštruktor odmietol letieť a títo leteli, pravdepodobne si to dobre nevyhodnotili," povedal pre HN vyšetrovateľ havárie Ladislav Grell z Leteckého úradu Slovenskej republiky. Pilot lietadla sa dvakrát neúspešne pokúšal pristáť podľa vlastnej prístrojovej navigácie. "Po druhom pokuse klasicky pokračovali do okruhu a v zlom počasí podľa radarových záznamov začali viackrát meniť výšku a došlo k pádu lietadla za bližšie nezistených podmienok." Grell dodal, že je možné, že došlo k vyčerpaniu paliva z niektorej nádrže. "Oni si chceli prepnúť nádrže a pravdepodobne si zatvorili prívod paliva a bez ťahu motorov vo veľkej rýchlosti padli na zem." Lietadlo padlo pod strmým uhlom a doslova sa zarylo do zeme. Po páde začalo horieť, trosky sa rozleteli do vzdialenosti niekoľko desiatok metrov.
Zlé počasie a námraza
Cessny nemajú na palube čiernu skrinku, z ktorej by sa mali dať zistiť príčiny nehody. Vyšetrovatelia leteckého úradu však majú k dispozícii nahrávku rozhovoru medzi pilotom a vežou, ktorá by mohla objasniť okolnosti havárie. Tie včera začali analyzovať. Podľa pilota Petra Šveca boli v tom čase zlé poveternostné podmienky. "Ja som vtedy pristával a môžem povedať, že bola veľmi nízka dohľadnosť, nízky spodok oblakov a bola aj evidentná námraza." Práve námraza podľa neho môže malým lietadlám spôsobiť problémy. Príčinou nehody mohla byť podľa neho kombinácia rôznych faktorov. "Všetko by bola špekulácia. V tejto etape sa nedá povedať ani len odhad." Šéf národniarov Ján Slota, ktorý sám má licenciu na pilotovanie malých lietadiel, zdôraznil, že Cessny sú spoľahlivé stroje. Najčastejšou príčinou havárií v takýchto prípadoch podľa Slotu býva náhla strata rýchlosti pri ostrej zákrute alebo nárazovom vetre.
Skúsený pilot
"Keby len vypovedal motor, lietadlo nepadne ako kameň, hlavne keď sú podmienky na pristátie ako tu, že je tu lúka," povedal pre HN na mieste nehody ďalší pilot, ktorý nechcel byť menovaný. Podľa neho je možné, že zlyhalo riadenie lietadla. Svoju úlohu však podľa neho mohla zohrať aj námraza. Na mieste zasahovali desiatky policajtov, hasiči a záchranári. Prišiel aj minister obrany František Kašický. Obeťami boli 53-ročný pilot, 35-ročný mechanik a 19-ročný mladík, ktorý sa školil na leteckého technika. Podľa chorvátskych médií lietadlo patrilo firme Getro zo Záhrebu. "Majiteľom bol chorvátsky podnikateľ," potvrdila pre HN prvá tajomníčka chorvátskeho veľvyslanectva Božena Rukavina, ktorá bola na mieste krátko po nehode. Internetový portál nacional.hr informoval, že lietadlo pilotoval Željko Fekonja, ktorý je skúsený pilot a majiteľ leteckej školy Air Krapina. Mechanikom mal byť Dragutin Šanjek. Rukavina túto informáciu nekomentovala. "Identifikácia obetí stále pokračuje."

01 - Modified: 2003-06-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: EÚ musí zvýšiť tlak
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
15. november 2024 00:09