Stavba bratislavského obchvatu D4 R7 má vážne trhliny. Dnes na brífingu na to upozornili predstavitelia Asociácie bratislavských vodáckych klubov a Občianskeho združenia Triblavina. Podľa nich to je nebezpečná stavba, ktorá nemá ani stavebné povolenia.
"Dejú sa tam veci, ktoré sa nemali diať. Namiesto krásnej estetickej stavby dostaneme lacnú stavbu ktorá nespĺňa ani parametre," povedal šéf OZ Triblavina Milan Grožaj. Tvrdí, že najväčší problém na tom je, že toto smrteľne nebezpečné technické riešenie sa stavia bez stavebného povolenia, načierno. "Preto tvrdíme, že španielske a rakúske spoločnosti stavajú čiernu stavbu," dodal Grožaj.
Nastali zmeny
Podľa neho v procese EIA sa zmenilo až 30 vecí. Šéf bratislavských vodákov Vladimír Mišík povedal, že sa rozhodol reagovať po tom, ako videl zmenenú projektovú dokumentáciu mostu.
"Dva štíhle piliere v šírke 6 metrov boli zmenené na dve monštrá o šírke 5-poschodového paneláku. Sú to duté projekty, ktoré môžu utopiť malé plavidlá a ľudia budú v nebezpečenstve," tvrdí Mišík. Dodal, že už upozornili Špeciálny stavebný úrad.
„Špeciálny stavebný úrad sme upozornili na to, že ide o životu nebezpečné technické riešenie pilierov mosta. Konštrukcia pilierov nie je navrhnutá ako plná, ale ako pretekaný rošt pôsobiaci ako sifón. Takéto technické riešenie je z pohľadu malých bezmotorových plavidiel absolútne nevyhovujúce a životy ohrozujúce v dôsledku neštandardného správania sa toku v ich okolí," povedal Menšík.
Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, pre TASR uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom. Obavy zo strany ABVK sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.
"Technické riešenie s dvoma piliermi v toku Dunaja korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom," uviedlo konzorcium.
Reakcia ministerstva
Ministerstvo dopravy pre TASR odpovedalo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude odsúhlasovať aj zmeny stavby.
"Proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever' nebol zastavený ani zamietnutý. V súčasnosti je konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky," uviedlo ministerstvo pre TASR. Stavba nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.
Dopravný úrad pre TASR konštatoval, že varovanie ABVK pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané. "Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na ich osobnej zodpovednosti, aby sa pilierom mosta vo všeobecnosti vyhli a neohrozili tým seba, prípadne iné osoby," uviedol úrad.