Okrem rozvoja koľajového systému na svojom území pokračuje hlavné mesto aj v budovaní električkových tratí. V súčasnosti administratívne realizuje, resp. dokončuje štyri električkové projekty a vo vízii má ďalších sedem rozvojových projektov.
Niektorých z nich by sa mohli cestujúci dočkať v budúcom volebnom období, niektoré tento čas presiahnu. Na piatkovom brífingu o tom informoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Do roku 2023 bude všetko dokončené
Na petržalskom stavebnom úrade sa momentálne "procesuje" predĺženie, teda druhá etapa výstavby električkovej trate na území tejto mestskej časti.
Primátor ubezpečuje, že do roku 2023 bude všetko "dokončené, vyfakturované, zaplatené a odovzdané". Pred dokončením verejného obstarávanie je projekt rekonštrukcie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Zároveň boli vyhlásené verejné obstarávania na rekonštrukciu Ružinovskej a Vajnorskej radiály.
Vo vízii mesta na najbližších niekoľko rokov je okrem toho ďalších sedem projektov. Ide o predĺženie Saratovskej ulice a Dúbravskej radiály k plánovanému Terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) pri Boroch, kde sa má stretnúť električka s vlakom a následne v druhej etape posun do Devínskej Novej Vsi. K ďalšiemu plánovanému TIOP-u by sa mala predĺžiť aj Ružinovská radiála.
Predĺženia by sa mala dočkať aj Vajnorská radiála, ktorá sa v súčasnosti končí pri Zlatých pieskoch. Tá by mala v budúcnosti viesť k železničnej stanici vo Vajnoroch, kde budú stáť posilnené vlaky z Trnavy a Galanty a kde sa pripravuje jedno zo záchytných parkovísk.
Prepojenie Slovnaftu s Vrakuňou
Naplánované je tiež prepojenie Slovnaftu s Vrakuňou a Podunajskými Biskupicami, prepojenie Petržalky a Ružinova a tiež vybudovanie spojnice Račianska-Vajnorská-Ružinovská.
O konkrétnych termínoch však primátor hovoriť veľmi nechce. "V bratislavskej realite je ťažko hovoriť termíny, lebo viete, že sa tu stávajú nepredvídateľné veci. Hovoríme skôr, samozrejme, o rokoch," skonštatoval Nesrovnal.
Projekty sú podľa neho v rôznom stupni procesnej prípravy. Niektoré majú územnoplánovacie štúdie, niektoré aj ďalšie podklady, niektoré sú zakreslené v územnom pláne mesta (ÚPN), pre niektoré by sa mal ÚPN meniť. Podotkol však, že najbližšie termíny k realizácii majú projekty prepojenia tratí s TIOP-mi, teda Dúbravka-Lamač a Ružinov.
Financovanie projektov bude viaczdrojové. Okrem peňazí z eurofondov nevylučuje primátor ani súkromné zdroje. Hlavné mesto bude projekty spolufinancovať.
Nové projekty:
• predĺženie Dúbravskej radiály k TIOPu Lamač o dĺžka trate: 0,8 km o stav: v súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa štúdie realizovateľnosti • predĺženie Dúbravskej radiály k Volkswagenu o dĺžka trate: 3,12 km o stav: trať je potrebné preveriť štúdiou realizovateľnosti.
• predĺženie Ružinovskej radiály k TIOPu Ružinov o dĺžka trate: 0,6 km o stav: v súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávania na zhotoviteľa štúdie realizovateľnosti
• predĺženie električkovej trate k plánovanému záchytnému parkovisku pri Vajnorskom jazere / ŽST Vajnory o dĺžka trate: 2,02 km o stav: vypracovala sa štúdia realizovateľnosti. V súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávania na zhotoviteľa DÚR.
• Vrakuňsko – Biskupická radiála o dĺžka trate: 9,8 km o stav: vypracovaná technicko-ekonomická štúdia realizovateľnosti s variantnými riešeniami
• Prepojenie radiál Račianska – Vajnorská – Ružinovská o dĺžka trate: 6,9 km o stav: trať je potrebné preveriť štúdiou realizovateľnosti.
Aktuálne projekty
Dúbravsko - Karloveská radiála
• modernizácia úseku od tunela pod hradným vrchom v Starom Meste po zastávku Damborského v Dúbravke o dĺžka trate: 6,77 km o predpokladaný termín výstavby: 2018 - 2019 o stav: prebieha verejné obstarávanie na stavebné práce na modernizáciu trate o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
NS MHD II. časť Petržalka
• dĺžka trate: 3,78 km o predpokladaný termín výstavby: prelom r. 2020/2021 – 2022 o stav: v júli 2018 sa zazmluvnili ďalšie stupne PD na NS MHD II. časť - Jungmannova - Janíkov Dvor (el. trať v Petržalke) - DSP a DRS s plánom získania stavebného povolenia v r. 2019. Momentálne prebieha proces územného konania o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Ružinovská radiála
• modernizácia úseku od Amerického námestia v Starom Meste po zastávku Chlumeckého v Ružinove o dĺžka trate: 4,9 km o termín výstavby: prelom r. 2021/2022 – 2023 o stav: v júli 2018 sa zahájilo verejné obstarávanie projektovej dokumentácie (DÚR, DSP) na modernizáciu o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Vajnorská radiála
• modernizácia úseku od Trnavského mýta po obratisko o dĺžka trate: 6,55 km o termín výstavby: prelom r. 2021/2022 – 2023 o stav: v júli 2018 sa zahájilo verejné obstarávanie projektovej dokumentácie (DÚR, DSP) na modernizáciu o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Zrealizované projekty
Hlavné mesto SR a DPB v poslednom období zrealizovalo výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu existujúcich električkových tratí v úsekoch:
• Hlavné mesto vybudovalo novú električkovú trať a spojilo dve MČ Staré Mesto a MČ Petržalka - NS MHD 1. časť (úsek od Štúrova ul. - Jugmannova ul.) - 2,42 km úsek - financované z OPD (rok: 2013 - 2015)
• električková trať v úseku Americké námestie – Špitálska po zastávku Mariánska v dĺžke 0,5 km - realizátor DPB z financií HMBA (rok: 2017)
• Šafárikovo námestie – Námestie Ľ. Štúra - 0,52 km úsek – realizátor DPB, financované z prostriedkov HMBA (rok: 2015)
• Radlinského - Štefanovičová - 0,72 km úsek - financované z OPD (rok: 2015)
• Hlavná železničná stanica - Štefanovičová - 1,18 km úsek – úsek od hlavnej stanice po zastávku Žilinská v dĺžke 0,680 km zrekonštruoval DPB, a.s. z vlastných zdrojov (rok: 2014-2015)
• Dúbravka - obratisko Pri Kríži - Hanulova - 1,9 km úsek - financované z OPD (rok: 2014)
• Vybudovanie integrovanej zastávky MHD Blumentál - viedenský typ – financované z OPBK (rok: 2014)