Kritike za zneužívanie župných novín, ktorej čelil bývalý šéf Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Marian Kotleba, sa nevyhol ani jeho nástupca Ján Lunter. Šéf neziskovej organizácie Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš totiž vo svojom blogu na webe denníka Sme tvrdí, že časopis pôsobí ako predvolebný leták.
"Noviny za 125-tisíc eur ročne propagujú najmä nového šéfa banskobystrického kraja. Zákazku pridelili bez súťaže," píše Šípoš, ktorý tvrdí, že Lunter prechod na "verejnoprávne" župné noviny po Kotlebovi nezvládol.
Ako predvolebný leták
Prvému číslu z júla tohto roka vyčíta, že pôsobí skôr ako predvolebný leták, nie ako časopis pre občanov.
"Na každej jednej fotke, kde vystupujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín," vypočítava šéf Transparency. Pripomína, že Kotleba mával vo vydaní dve až tri fotky.
Ďalší problém, ktorý Šípoš vidí, je výlučné prezentovanie názorov vedenia župy. Taktiež spomenul, že okrem jediného nie sú žiadne články podpísané a v novinách nie je uvedený šéfredaktor alebo zodpovedná osoba.
Zároveň upozorňuje na fakt, že časopis je platený z daní a distribuovaný do 252-tisíc domácností.
Zákazku dostali "imidžmejkri"
Druhou problémovou rovinou podľa Šípoša je, že "celý dizajn novín, grafiku ale aj editáciu textov má na starosti Komplot Advertising, teda imidžmejkri Peter Hajdin a Adam Znášik, ktorí Lunterovi pomáhali vyhrať voľby."
Župa podpísala so spoločnosťou zmluvu na 50-tisíc eur v máji. Konkrétne na vydavateľské, propagačné a reklamné služby, jej platnosť je do konca tohto roka.
Tlač a distribúciu novín Náš kraj, ktoré má na starosti firma RedPost, stojí 28-tisíc eur na tri mesiace. Aj RedPost spolupracoval pred župnými voľbami s Lunterom.
"Po prepočítaní vychádzajú ročné náklady na noviny Náš kraj, a to bez práce interných ľudí župy, na 125-tisíc eur," tvrdí Šípoš.
Ide o odmenu?
V súvislosti s tým, že firmy, ktoré pred voľbami spolupracovali s Lunterom, získali na župe zákazky, Šípoš naznačuje, že môže ísť o "odmenu".
Uznáva, že "pozitívne vlastné skúsenosti z kampane sú predsa referenciou aj vo verejnom sektore." Následne však dodáva: "Musí to však spĺňať dve podmienky – ide o tematicky vhodný typ zákazky a zákazka bude pridelená súťažou. V prípade Komplotu nebola naplnená ani jedna."
PR špecialisti by nemali robiť župné noviny, tvrdí Šípoš. Navyše podľa neho Komplot získal zákazku priamym zadaním. "Žiadna súťaž nebola, ani len prieskum trhu," píše v blogu.
Dôležité je minúť prostriedky hospodárne
„Je prirodzené, že sa župan pri kľúčových aktivitách župy objavuje a objavuje sa teda aj na fotografiách. Ich početnosť a kompozíciu môžeme aj na základe vašej spätnej väzby do budúcnosti zvážiť,“ reagoval Znášik z Komplotu na výčitku, že v júlovom čísle sa objavilo 13 fotografií, na ktorých je župan Lunter.
„Za podstatné považujem, či sú v takýchto obstarávaniach verejné prostriedky minuté hospodárne a v súlade so zadaním,“ komentoval Znášik pridelenie zákazky priamym zadaním.
Župa odmieta tvrdenia, že obsah časopisu je tendenčný
Hovorca BBSK Matej Bučko hovorí pre HN, že župa kritiku častého výskytu Luntera na fotkách reflektovala. "Vyplynulo to z toho, že prvé číslo časopisu pokrývalo udalosti posledného polroka od nástupu predsedu BBSK do funkcie. Preto bolo prirodzené, že sa naakumulovali dôležité udalosti, pri ktorých bol predseda BBSK prítomný. Napriek tomu sme túto kritiku zapracovali a v druhom čísle, ktoré išlo dnes do tlače sme si dali na tento parameter pozor."
Bučko tiež tvrdí, že odstránili aj ďalšie nedostatky ako nepodpísané články, či chýbajúca redakčná rada v tiráži.
"Odmietame však tvrdenie, že obsah časopisu je tendenčný. Z celkového počtu 16 strán boli v prvom čísle názorové iba dve strany. Ďalšie strany sú čisto informačné, spravodajské, bez akýchkoľvek hodnotiacich výrokov. Podobne je to aj v druhom čísle, kde okrem príhovoru predsedu BBSK a ankety poslancov BBSK zo všetkých klubov nie je žiadna názorová časť," tvrdí hovorca župy Matej Bučko.
Zmluva s Komplot Advertising sa podľa Bučka netýka iba grafických služieb súvisiacich s tvorbou časopisu, ale zahŕňa komplexné grafické služby pre Úrad BBSK. Taktiež sú podľa neho zazmluvnené poradenské a konzultačné služby.
"Pri výbere dodávateľa grafických a konzultačných služieb využil Úrad BBSK vzhľadom ku kreatívnemu charakteru služieb možnosť priameho zadania. Priame zadanie využíva Úrad BBSK pri službách intelektuálneho charakteru, ktoré sú originálnym dielom dodávateľa a kde neexistujú štandardizované a jednoducho definovateľné kvalitatívne parametre ako napr. pri spotrebnom tovare," hovorí Bučko.
Podľa hovorcu BBSK predmetné služby nie sú dodávané jednorázovo, ale v priebehu 8 mesiacov, pričom každé dodané dielo je originálnym produktom kreatívnej práce dodávateľa."V takom prípade sa Úrad BBSK pri výbere riadi princípom hospodárnosti a rozhoduje na základe portfólia zrealizovaných projektov, dôvery a dobrého mena dodávateľa," doplnil.
Samosprávny kraj sa vyjadril aj ročným nákladom na noviny. "Zastupiteľstvo BBSK schválilo na rok 2018 na vydávanie časopisu Náš kraj dovedna 35 400 eur. Pokiaľ ide o tlač a distribúciu, júlové 16-stranové číslo stálo 10 362 eur a augustové resp. septembrové 12-stranové čísla stáli po 9050 eur - pri objednanom náklade 252 500 výtlačkov," tvrdí Bučko.
"Pri výbere dodávateľa tlače a distribúcie troch vydaní časopisu Náš kraj bola vyhlásená súťaž, najlepšiu ponuku v lehote 14 dní predložila spoločnosť Red Post. Zmluva je uzatvorená na tlač a distribúciu troch čísiel, v prípade ďalšieho pokračovania vydávania, bude opäť vyhlásená súťaž. Náklady na samotné grafické práce vychádzajú pri jednom čísle, vrátane editovania a konzultácii na 900 eur za jedno číslo," uzatvára hovorca BBSK Matej Bučko.