Na Slovensku ideme meniť školstvo na obraz fínskeho modelu. Ten je typický vysokou autonómiou učiteľa. Bude to tak aj u nás?
Samozrejme, že vo fínskom modeli sú učitelia veľmi dôležití, a preto aj jedným z centrálnych prvkov našej reformy je postavenie učiteľa, dôraz na učiteľa. Tí učitelia sú dôležití, lebo na nich spočíva celá tá zmena. Učitelia vo Fínsku majú obrovský spoločenský kredit. Učiteľská profesia je tam veľmi vážená, je veľký záujem o štúdium pedagogiky. Sú platovo dobre hodnotení, ale, pochopiteľne, že keby ste sa spýtali aj fínskeho učiteľa, či nechce viac, tak povie, že áno. Platové ohodnotenie je, samozrejme, dôležité, ale dôležité je aj to, čo sa u nás možno ešte až tak neregistruje. A to je veľká autonómia v pôsobení učiteľa, s čím je však spojená aj veľká zodpovednosť učiteľa a veľké nároky na jeho kvalitu a prípravu. Takže my naozaj potrebujeme zvýšiť autonómiu učiteľov, ale ruka v ruke s tým ide aj podpora kvality vyučovania a prípravy pedagógov, ktorí musia byť naozaj pripravení na to, že rodičia im môžu zveriť svoje deti a že učiteľ je povolaný odborník, ktorý dokáže vyhodnotiť situáciu dieťaťa a určiť správnu metódu vzdelávania.
Pedagogické fakulty na Slovensku však dnes skôr robia nábor ako výber tých najlepších.
Zatiaľ áno, ale je to možno spojené aj s tým, že zatiaľ to učiteľské povolanie nie je tak cenené. Že u nás utrpelo, čo sa týka spoločenského kreditu. Potrebujeme učiteľov vrátiť do centra záujmu spoločnosti, potrebujeme dosiahnuť, aby boli aj spoločensky docenení. Potrebujeme zvýšiť kvalitu ich prípravy, dať im väčšiu autonómiu pri vyučovacom procese. Ale, samozrejme, potrebujeme zvýšiť aj ich platy, a to sa deje.
Máme odsúhlasenú dohodu, že sa budú platy zvyšovať o 10 percent od 1. januára. O ďalších 10 percent od 1. januára ďalšieho roka. To dosť výrazne zvýši platy všetkým učiteľom. Učitelia sa tým za posledných päť rokov stali jednou z najprivilegovanejších vrstiev, čo sa týka zvyšovania platov vo verejnej správ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.