Vodiči v Bratislave a okolí strávili počas minulého roka v zápchach viac ako jeden deň. Predbehli tak aj českú metropolu. Vyplýva to z výsledkov americkej analytickej spoločnosti Inrix, ktorá analyzuje a hodnotí dopravné zápchy a ich dopady po celom svete.
Vodiči v Bratislave podľa analýzy strávili v zápchach až 29 hodín, Bratislava sa umiestnila na 201. mieste. V hlavnom meste Českej republiky to bolo "iba" 24 hodín a 323. miesto.
New analysis by INRIX shows that on average last year, each commuter in Los Angeles spent a huge 102 hours stuck in traffic - considerably more than second-placed Moscow and New York with 91 hours each. pic.twitter.com/Hcx833TSlL
— MCG (@MatthiasCamenz1) February 13, 2018
Najviac stoja v Los Angeles
Najdlhšiu dobu v kolónach - 102 hodín - prestáli vodiči v americkom Los Angeles. Hneď za ním nasledovala Moskva, ktorá sa umiestnila na prvom mieste iba v rámci Európy. Celosvetovo stojí hneď za Moskvou New York.
Do prvej desiatky miest s najdlhšou priemernou dobou strávenou v kolónach sa ďalej dostalo Sao Paulo, San Francisco, Bogota, Londýn alebo Atlanta. Grafiku s prvou stovkou miest si môžete prezrieť na stránkach spoločnosti, prístupné sú aj výsledky analýzy so všetkými zapojenými mestami.
Výrobca navigácie má iný názor
Dopravnú situáciu na cestách sleduje aj výrobcu navigácií TomTom. Podľa jeho výsledkov sa na prvom mieste umiestnilo celosvetovo Mexico City, v ktorom ľudia v kolónach strávili za rok 227 hodín, na druhom Bangkok a tretí potom Jakarta. TomTom vychádza z údajov z roku 2016, monitoroval 390 miest v 48 krajinách.
TomTom však má dostupné len dáta za rok 2016. Podľa tohto merania strávili bratislavskí šoféri v zápchach 122 hodín, priemerne viac ako pol hodinu denne. Navigácia zaradila do svojho rebríčka aj Košice. Tu vodiči strávili v zápchach za rok 2016 85 hodín, priemerne 22 minút denne. Bratislava sa umiestnila na 197. mieste, Košice na 257.
Praha sa v tomto rebríčku umiestnila na 94. mieste. Podľa TomTomu strávili Česi v pražských kolónach 116 hodín, teda priemerne 19 minút denne.
Odlišné metódy
Dopravný expert Vysokej školy banskej - Technickej univerzity Ostrava Martin Hájek vidí rozdielnosť medzi analýzou TomTomu a INRIX hlavne v použitej metóde. "Existuje veľa metód, ako dĺžku meškania merať. V konečnom dôsledku však rovnako každý bude mať vždy iné výsledné oneskorenie ako mesto ako celok," uviedol Hájek.
Nejakú vypovedajúcu hodnotu by však vo výsledkoch spoločností nehľadal. "Je to veľmi o tom, ako spoločnosti presne počítajú, čo berú do úvahy, ako všeobecne pristupujú k problému. Ide skôr o marketingové čísla, realita je vždy oveľa zložitejšia," dodal dopravný expert.
Z osobného hľadiska by však ako reálnejšie videl čísla TomTomu. "Ak si vezmete číslo INRIX a vydelíte ho čo i len počtom pracovných dní v roku 2017, vyjde vám približne šesť minút strávených v kolónach na jeden pracovný deň. To je na Prahu strašne málo," dodal.