StoryEditor

Zdravotné poisťovne: odlev klientov sa nekoná

06.09.2005, 00:00
Masový pohyb klientov medzi zdravotnými poisťovňami sa zatiaľ nekoná. Potvrdzujú to predbežné odhady zo zdravotných poisťovní. Odborníci to vysvetľujú prozaicky: Poisťovne ponúkajú takmer rovnaké služby a výhody pre klientov. Klienti môžu zmeniť poisťovňu do konca tohto mesiaca.

Masový pohyb klientov medzi zdravotnými poisťovňami sa zatiaľ nekoná. Potvrdzujú to predbežné odhady zo zdravotných poisťovní. Odborníci to vysvetľujú prozaicky: Poisťovne ponúkajú takmer rovnaké služby a výhody pre klientov. "Poistenci by skôr privítali služby, ktoré by boli zaujímavé pre viac ako 40 percent klientov, nielen pre vybrané skupiny," zdôraznil Eduard Kováč, ktorý prednáša o zdravotnom poistení na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Klienti môžu zmeniť poisťovňu do konca tohto mesiaca.
Fáma ako riešenie?
Občan sa môže prihlásiť iba do jednej poisťovne, prihlášku musí potvrdiť ešte Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Napríklad, Spoločná zdravotná poisťovňa evidovala ku koncu augusta 2-tisíc takýchto prihlášok. "O poistencoch, ktorí sa od nás odhlásili, sa dozvieme na budúci rok," pripomína hovorca poisťovne Dušan Zaťko. Ostatní o presných číslach hovoriť nechcú. "Prihlášky evidujeme a po 30. septembri ich pošleme úradu, ktorý poistný vzťah potvrdí," skonštatovala hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Kafúnová. Až potom sa oficiálne stanú ich novými poistencami - s účinnosťou od januára 2006.
"Zdravotné poisťovne nemôžu urobiť nič, aby poistencov pritiahli, pretože sú limitované zákonom," vysvetľuje Kováč. Podľa neho sú pravidlá nastavené tak, že zmysel výberu poisťovne sa stráca. "Všetky bežia za rovnakých, relatívne prísnych podmienok a možnosti diferencovať sú minimálne." Ako dodal, poistencov môže ovplyvniť už len nejaká kauza alebo fáma o zdravotnej poisťovni.
Klientov si chcú udržať
Túto situáciu si uvedomujú aj samotné poisťovne. "Našou stratégiou je, aby súčasní poistenci nemali potrebu vyhľadávať služby inej zdravotnej poisťovne," poznamenal Zaťko. Podobne postupuje zdravotná poisťovňa Dôvera. "Komunikujeme s poistencami tak, aby nehľadali žiadny dôvod na zmenu," dodáva hovorkyňa Zuzana Zúbeková. Bonusy, ktoré poisťovne klientom ponúkajú, aj sieť poskytovateľov, s ktorými majú zmluvy, sú porovnateľné. Ich počet je od 8- do 10-tisíc. Výnimkou je Apollo so 16 571 zazmluvnenými poskytovateľmi. Čo sa týka regionálnych rozdielov, nie sú významné. Tradične najviac zmlúv majú poisťovne uzatvorené v Bratislavskom a Košickom kraji, najmenej v Trnavskom kraji.
Utajené náklady na kampaň
Napriek tomu poisťovne chcú získať nových poistencov. Dôvera a Sideria-Istota, ktorých spoluvlastníkom je finančná skupina Penta Investments, rozbehli v tomto období reklamné kampane. Náklady však nechce nikto zo zainteresovaných zverejniť. "Kampane oboch zdravotných poisťovní financuje skupina Penta z vlastných zdrojov," uviedla jej hovorkyňa Andrea Straková. O nových poistencov netají záujem ani poisťovňa Apollo. "Nie však na základe jednorazových nákladných reklám, prehnaných prísľubov alebo ponukou služieb nesúvisiacich so zdravím poistenca," prízvukuje generálny riaditeľ poisťovne Zoltán Pivoda. Skôr sa spoliehajú na svoje dobré meno.
Sideria má problém
Jedna z kampaní však spôsobila rozruch. Poisťovňa Sideria-Istota v rómskych osadách na východe Slovenska presviedčala ľudí, aby zmenili poisťovňu, za čo mali dostať peniaze v hotovosti. "Vzhľadom na to, že poisťovňa nie je transformovaná na akciovú spoločnosť, a preto nemôžeme vykonávať dohľad, tento podnet sme posunuli ministerstvu," povedala hovorkyňa ÚDZS Radoslava Miklášová. Po kontrole rezort potvrdil podozrenia. "Budeme to riešiť návrhom na pokutu a oznámením orgánom činným v trestnom konaní," uviedol hovorca Karol Farkašovský. (Viac zajtra v prílohe Poradca)


Lukratívny biznis pre investorov
"Základným princípom sú vysoké príjmy," objasňuje príčinu lukratívnosti zdravotných poisťovní Eduard Kováč. V tomto roku totiž poisťovne spravujú 75-miliardový balík peňazí. Napríklad finančná skupina Penta Investments už pôsobí v dvoch zdravotných poisťovniach. "Naším cieľom je vybudovať moderné, profesionálne a ekonomicky stabilné zdravotné poisťovne orientované na klienta. V prvom rade je však nevyhnutné zefektívniť chod zdravotných poisťovní a investovať do ľudí, systémov a procesov. Zaujímavé je zdravotné pripoistenie, a to hlavne v kombinácii s poskytovaním kvalitnej a profesionálnej zdravotnej starostlivosti a manažmentom pacienta," vysvetľuje Straková. Podľa nej je pravdepodobné, že po transformácii poisťovne Apollo vstúpia do tohto subjektu ako menšinový akcionár, keď väčšinovým zostane Slovnaft.

Kto má koľko poistencov
- Všeobecná zdravotná poisťovňa 3,5 milióna
- Spoločná zdravotná poisťovňa 694-tisíc
- CHZP Apollo 474-tisíc
- VZP Dôvera 336-tisíc
- Sideria-Istota 396-tisíc
Zdroj: ZP

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
15. november 2024 03:22