Najväčší slovenský producent minerálnych a pramenitých vôd Budiš sa rozhodol pre vývoz dojčenskej vody Zlatíčko. Ide o jej prvé dodávky do Číny. Po prvýkrát zvolil Budiš železničnú dopravu.
Peter Križan, v zastúpení za spoločnosť Budiš, vyslovil potešenie, že: "Náš výrobok je prvý tovar ktorý týmto spôsobom putuje do Číny. Bolo to veľmi rýchle, bolo to veľmi efektívne." Zároveň pochvaľuje, že sa tento obchod stihol zrealizovať ešte pred zimou.
"Možno sa pýtate, že takto môže voda po ceste zamrznúť," hovorí Križan. "Kontajnery obsahujú špeciálne vybavenie." Ide o izotermické "vrecia", ktoré sa uchytia na všetky strany kontajnera a do ktorých sa neskôr zasunú palety.
Konštatuje že aj táto dohoda medzi Slovenskom a Čínou poukazuje na kvalitu výrobkov. "Dúfame že bude chutiť aj v ďalších krajinách, nielen čínskym obyvateľom," dodáva. Na otázku prečo sa vôbec vyváža voda do inej krajiny odpovedá: "Každá krajina má vodu, ale otázka je kvalita vody. Je praktickejšie nakúpiť vodu v balení, ako ju prevárať."
Peter Hrapko, odborník ministerstva dopravy z odboru stratégie dopravy poukazuje na viacero podmienok, ktoré zvažovali pred vytvorením prepojenia. "Je tu viacero dôvodov. Prvý je čisto geografický - cez Poľsko je cesta lacnejšia, ako cez slovenské územie. Na druhej strane Slovensko nemá problém s prekládkou tovaru a to proces rapídne urýchľuje. Máme tak svoje výhody aj nevýhody."
Jeden z dôvodov sú aj "naštrbené" vzťahy medzi Ruskom a Ukrajinou. "S oboma krajinami komunikujeme. Čínski operátori sa báli, že cez Ukrajinu cesta bude nebezpečnejšia. Uistili sme ich, že nič také nehrozí."
Vlak pocestuje do Číny okolo 14 dní. Dodávka minerálnych vôd je špecifická aj tým, že celým vlakom sa prevezie len jeden druh tovaru. Štandardne sa vypravuje vlak s rôznym tovarom, rôznym príjemcov. Vo vlaku sú zároveň aj GPS systémy, ktoré snímajú otrasy, náklony aj teploty.