Mikloš: Dividendy nič neriešia
Podľa inštitútu by totiž progresívne zdaňovanie príjmov, dve sadzby DPH a nižšie spotrebné dane znížili príjmy štátu o vyše 12 miliárd korún. Zdaňovanie dividend či zvýšenie dane z príjmu pre monopoly a banky by však tento výpadok nepokryli, pretože by priniesli len necelé štyri miliardy korún. Zdaňovanie dividend by zároveň postihlo domáce podniky, pretože podľa smernice EÚ si zahraničné firmy pôsobiace na Slovensku môžu zisky zdaňovať v krajine svojej materskej spoločnosti.
"Požiadali sme aj Výbor pre daňové prognózy, zložený z nezávislých ekonómov centrálnej banky a komerčných bánk, o posúdenie týchto odhadov. Výbor potvrdil naše prepočty a konštatoval nereálnosť odhadov Smeru-SD," tvrdí Mikloš.
Keby teda sociálni demokrati zrealizovali svoje zámery, viedlo by to podľa Mikloša k zvýšeniu deficitu verejných financií, zadlžovaniu budúcich generácií, ohrozeniu konkurencieschopnosti krajiny a poklesu ekonomického rastu.
Fico: máme iné priority
Reakciu autora Igora Šulaja na prepočty inštitútu sa do uzávierky nepodarilo získať. O konfrontáciu prepočtov neprejavili záujem ani jeho stranícki kolegovia na včerajšej tlačovej konferencii. "Dôležitejšia otázka je spôsob vládnutia. Chceme vedieť, ako je to s poslancami, ktorí dnes za záhadných okolností podporujú vládu Mikuláša Dzurindu. Je to miliónkrát dôležitejšie ako to, či budú dve sadzby DPH," reagoval predseda strany Smer-SD Robert Fico. Ako dodal: "Sedemmiliardový Mikloš a dvojnásobný plat Dzurinda zakrývajú podstatu veci - že táto vláda vládne nedemokraticky, lebo kupuje poslancov". Podľa neho sú vyjadrenia SDKÚ prejavom strachu z opatrení, ktoré by SMER-SD presadzoval po voľbách. "Takáto reakcia prišla preto, lebo nadnárodné spoločnosti a finančné skupiny, ktoré doslova a do písmena ovládajú túto krajinu, pochopili, že po presadení nášho programu skončí Klondike na Slovensku," povedal Fico. Dzurinda podľa neho bol, je a vždy bude len hovorcom a "oni ho používajú vždy, keď potrebujú niečo slovenskej verejnosti oznámiť."
Omyly strany Smer-SD podľa Mikloša
Prvý omyl:
Smer chce zvýšenie životnej úrovne nižších príjmových skupín dosiahnuť znížením ich daní na 15 %
Mikloš: Zníženie sa vôbec nedotkne najnižších príjmových skupín vzhľadom na existujúci daňový bonus
Druhý omyl:
Smer chce znížiť spotrebné dane na benzín a naftu, ako i znížiť DPH z 19 % na 15 % na potraviny, knihy, lieky
Mikloš: Všetky aktuálne príklady takýchto krokov v iných krajinách (Česko, Poľsko) ukázali, že zníženie nevedie k poklesu cien pre spotrebiteľa
Tretí omyl:
Smer navrhuje vykompenzovať straty príjmov štátneho rozpočtu predovšetkým zavedením dane z dividend - predpokladaný príjem je 9,769 mld. Sk
Mikloš: Ide o nesprávny výpočet a nereálny odhad, lebo:
- zahraničné podniky môžu platenie v SR obísť
- daň zo štátnych dividend iba prerozdeľuje príjmy (daň z dividend = nižší transfer z FNM do štátnych finančných aktív)
- príjem štátu z dividend súkromných spoločností v roku 2003 pri dani 15 % bol menej ako 500 mil. Sk
Dôsledky návrhov Smeru-SD podľa SDKÚ
1. dôsledok:
Žiaden prínos pre rozpočet nízkopríjmových domácností:
- nižšia DPH a spotrebná daň sa nepremietne do cien
- ak by sa aj naplnili predpoklady Smeru, pre najnižšiu príjmovú kategóriu by znamenali prínos max. 150 Sk mesačne
2. dôsledok:
Na znížení DPH získajú bohatší s vysokou spotrebou
3. dôsledok:
Ohrozenie efektívnosti výberu daní:
- dve daňové pásma a systém úľav a výnimiek pre platcov 25 % dane bude znamenať daňové úniky a daňovú kreativitu
4. dôsledok:
Zvýšenie deficitu verejných financií by znamenal:
- zadlžovanie budúcich generácií
- ohrozenie ekonomickej stability a prijatia eura
5. dôsledok:
Zrušenie daňovej reformy = neistota investorov = menej nových investícií = menej pracovných príležitostí
6. dôsledok:
Daňová reforma sa stala základom obchodnej značky SR. Návrhy Smeru-SD budú znamenať jej zničenie
Zdroj: SDKÚ
Porovnanie dopadu opatrení na príjmy verejných financií (v mld. Sk) | ||
SMER-SD | IFP | |
1. Daň z príjmu fyzických osôb | -2,1 | -1,7 |
závislá činnosť | -1,8 | -1,5 |
podnikanie | -0,3 | -0,2 |
2. Daň z príjmu právnických osôb | 4,0 | 3,1 |
nárast sadzby | 4,0 | 4,0 |
znížené dividendy štátu | -0,9 | |
3. Zrážková daň – súkromné dividendy | 9,8 | 0,8 |
4. DPH | -7,5 | -8,0 |
Zníženie výberu DPH pri zavedení nižšej sadzby DPH | -8,6 | -9,5 |
Zvýšenie DPH z dodatočnej spotreby | 1,2 | 1,5 |
5. Spotrebné dane | -2,6 | -3,3 |
zmena sadzieb | -3,2 | -2,8 |
vplyv na DPH zo zmeny sadzieb | -0,6 | -0,5 |
vplyv na DPH z rastu cien ropy | 1,3 | |
SPOLU | 1,7 | -9,0 |
Zdroj: Inštitút finančnej politiky |