Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) ešte pod vedením dosluhujúceho šéfa Mariana Kotlebu má nehospodárne nakladať s majetkom BBSK, o čom svedčí pred koncom jeho volebného obdobia odpredaj prebytočného majetku Banskobystrickej regionálnej správy ciest (BBRSC). Tvrdí to budúci predseda kraja Ján Lunter a členovia jeho tímu.
Na tlačovej besede v utorok v Banskej Bystrici upozornili, že ide o 103 položiek, ktoré boli podľa zmluvy zo septembra odpredané za jedno euro. Riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík v reakcii pre TASR uviedol, že "obvinenia sú nezmysly".
Na náhradné diely
Ako informoval Stanislav Horník, poslanec krajského parlamentu za okres Detva, istá časť techniky je síce nepoužiteľná, ale mnohé z nich sú hodné toho, aby boli odpredané v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom kraja.
"Pri dôvodovej správe sme sa dozvedeli, že to treba okamžite zlikvidovať, že hrozí ekologická katastrofa a podobné krízové scenáre. Z môjho pohľadu časť majetku je určite v takom stave, ale keď si pozrieme stav tejto techniky, že sa dnes nevyrába a v mnohých mestách a obciach či podobných správach ciest dosluhuje, može to byť jednoducho nevyčerpateľnou bankou náhradných dielov, ktoré sú na trhu nedostupné," konštatoval Horník.
Bez posudku
Medzi odpredanými položkami je podľa neho i technika a automobily s rokom výroby 2008. "Mal byť vypracovaný znalecký posudok a mal sa odpredať za primeranú cenu, ktorá je trhová," dodal.
"Uvedený majetok bol prebytočný a neupotrebiteľný šrot určený na likvidáciu. Prebytočnosť a následná likvidácia tohto majetku bola schválená jednohlasne všetkými poslancami naprieč politickým spektrom na rokovaní Zastupiteľstva BBSK 14. augusta. To znamená, že s jeho likvidáciou súhlasil aj pán Horník, ktorý to teraz kritizuje. Prebytočný šrotový majetok bol dokonca na rokovaní zastupiteľstva ponúknutý primátorom a starostom miest, ale nikto neprejavil záujem ani o jediný kus z toho šrotu. Rovnako oň neprejavili záujem ani iné organizácie BBSK," zdôraznil v reakcii Uhrík.
Likvidácia zadarmo, tvrdí Uhrík
Podľa neho BBRSC v rámci prieskumu trhu oslovila sedem firiem s požiadavkou na likvidáciu spomínaného prebytočného majetku. Každá však chcela za jeho likvidáciu ešte aj zaplatiť.
"BBRSC preto pristúpila k uzatvoreniu zmluvy s firmou Kalamár, ktorá tento majetok zlikvidovala prakticky zadarmo. Ešte pred samotným odvozom odpadu dal riaditeľ BBRSC príkaz vymontovať zo starých áut všetky súčiastky, ktoré by neskôr mohli použiť ako náhradné diely," dodal Uhrík.