Už od septembra začínajú lekári rokovať so zdravotnými poisťovňami o zmluvách na rok 2006. Chcú si tak zabezpečiť dostatočne dlhý čas na diskusiu o tom, čo špecialistov trápi najviac - nedostatočná výška limitov. Limity sú vlastne objemy výkonov, ktoré si poisťovne u lekárov mesačne objednávajú pre svojich poistencov. Podľa predbežných odhadov by totiž do zdravotníctva malo prísť v budúcom roku až o sedem miliárd korún viac. A lekári by chceli, aby boli použité práve na ambulantnú starostlivosť.
Peniaze zostávajú, pacienti nie
"Od januára 2005 sa zvýšili bodové hodnoty niektorých výkonov, čo znamená, že špecialista ošetrí za ten istý objem peňazí menej pacientov," pripomína prezident Asociácie súkromných lekárov SR Ladislav Pásztor. Zdravotná poisťovňa Sideria-Istota už v priebehu roka zistila, že pri niektorých lekárskych odbornostiach došlo k nárastu hodnoty výkonov. "Tam sme robili korekcie, minimálne v rozsahu zvýšenia. Celkovo sme limity zvyšovali asi o 15 percent," uviedol jej generálny riaditeľ Igor Dorčák. Problém majú najmä lekári, ktorí prešli z ústavnej starostlivosti do privátnej ambulantnej praxe. "Štartovali s objemami, ktoré im určila nemocnica a po mesiaci-dvoch súkromnej praxe zistili, že im nepostačujú." Aj poisťovňa Apollo tvrdí, že od júla zohľadnila zmeny v dodatkoch zmlúv. "Objemy prehodnocujeme každý polrok," poznamenal generálny riaditeľ poisťovne Zoltán Pivoda.
Týždeň na "dobré slovo"
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera ponúka špecialistom riešenie: Pokiaľ prekročia rozsah zazmluvnenej zdravotnej starostlivosti, môžu riešiť neodkladnú zdravotnú starostlivosť 24-hodinovým nahlasovaním. "Na oprávnené požiadavky poskytovateľov reagujeme pružne," vyhlásil hovorca Spoločnej zdravotnej poisťovne Dušan Zaťko. Dodal, že jediným "veľkým limitom" sú vyčlenené rozpočtové prostriedky, schválené v NR SR. Napriek tomu lekári tvrdia: Zhruba jeden týždeň v mesiaci robíme zadarmo, keďže nemôžeme všetkých pacientov presúvať na ďalší mesiac. "Nemáme informácie o tom, že by pacienti čakali v nemocniciach dlhšie ako mesiac," skonštatoval Dorčák. Podľa Zaťka je potrebné brať čakacie listiny, poradovníky a objednávkový systém za normálnu nevyhnutnosť. Pásztor pripomína, že spokojnosť klientov je prvoradá a až keď si to poisťovne uvedomia, budú sa snažiť objednať dostatočný objem výkonov, tak, aby sa pacienti nemuseli presúvať.
Individuálny prístup
Lekári pritom nevedia presne povedať, o koľko by sa mali limity zvýšiť. "Líši sa to podľa odbornosti jednotlivých lekárov," vysvetľuje Pásztor. Prehodnotiť by sa mali všade tam, kde došlo k zmene hodnotenia výkonov. Naopak, Slovenská lekárska komora jasne vie, čo chce v zmluvách mať. A zatiaľ sa na tom dohodla len s jednou poisťovňou - Apollom. "Žiadame, aby v zmluvách v súlade so zákonom neboli uvádzané finančné limity, ale dohodnutý rozsah zdravotnej starostlivosti pre klientov danej zdravotnej poisťovne," zdôraznil generálny sekretár komory Eduard Kováč. Zmluva by mala okrem rozsahu uvádzať aj cenu za konkrétnu jednotku výkonu (teda za kilometer, kapitáciu, bod alebo ukončenú hospitalizáciu - pozn. red.), termín splatnosti a dĺžku trvania. Plošné zvyšovanie však už poisťovne nepredpokladajú. "Priestor vidíme v individuálnom zvyšovaní," skonštatoval Dorčák. "Mieru zvýšenia nie je v tejto chvíli možné určiť," pridáva sa Pivoda. Ten sa chce na rokovaniach s lekármi zamerať aj na reguláciu objednávok liekov. "Keď sa dohodneme, ušetrené zdroje sa môžu použiť na zvýšenie objednávky výkonov špecialistov."
Situácia u lekárov - špecialistov
- najviac podfinancovaní špecialisti sú neurológovia, krční lekári, oční lekári
- pomerne dobre sú ohodnotené výkony imunológov a gastroenterológov
- podľa ASL SR robia lekári jeden týždeň v mesiaci zadarmo
- problémy majú najmä krčiari a chirurgovia, ktorých pacienti vyžadujú akútnu starostlivosť a nemôžu ich presunúť na ďalší mesiac