Vicepremiérka a ministerka pre investície a regionálny rozvoj Veronika Remišová (Za ľudí) pochybuje, že sa mestu Bratislava podarí dokončiť predĺženie električkovej trate v Petržalke až po Janíkov dvor do konca roka 2023.
Dovtedy musí byť tento projekt hotový, aby mohol byť spolufinancovaný z eurofondov.
Pôjde o zlyhanie magistrátu
Remišová to vyhlásila na stredajšej tlačovej konferencii s tým, že ak sa termín nestihne, pôjde o zlyhanie bratislavského magistrátu.
Remišová tvrdí, že v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra je dostatok financií, problémom je nepripravenosť projektov a veľká pravdepodobnosť, že sa veľké infraštruktúrne projekty nestihnú do konca roka 2023 dokončiť.
"Týka sa to aj Bratislavy. Pre ňu bolo vyčlenených v programovom období 100 miliónov eur na električkovú trať. S veľkou pravdepodobnosťou sa projekt hlavného mesta nestihne a je to problém," uviedla vicepremiérka. Podľa jej slov je prakticky vylúčené, aby bol projekt 2. etapy električkovej trate v Petržalke do stanoveného termínu dokončený.
Remišová si zároveň nevie predstaviť, že bude pre Bratislavu v ďalších programových obdobiach vyčlenený tak veľký balík pre tak finančne náročný projekt.
"To je výzva k všetkým žiadateľom, aby sa zamerali na prípravu a včasnú prípravu projektov," podotkla.
Predĺženie električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Bosákova - Janíkov dvor je jedným z najväčších dopravných projektov v hlavnom meste.
Projekt sa musí zrealizovať najneskôr do konca roka 2023, ak chce naň mesto využiť eurofondy. V roku 2017 ešte Bratislava predpokladala začatie stavby v roku 2018 a dokončenie v roku 2020. Riešenie námietok obyvateľov, odborníkov či dopravných policajtov však stálo mesto rok a sedem mesiacov.
Magistrát: Projekt mešká len jeden mesiac
Mesto Bratislava v reakcii na Remišovej kritiku deklaruje, že v prípade projektu predĺženia električkovej trate v bratislavskej Petržalke až po Janíkov Dvor nepríde o možnosť financovať ho z eurofondov. A to aj vtedy, ak trať nebude v plnej miere hotová do konca roka 2023. Uviedla to hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová.
Ak by aj mala nastať situácia, že nová električková trať nebude v plnej miere hotová do konca roka 2023, dovtedy zrealizované práce môžu byť podľa mesta vďaka fázovaniu projektu plnohodnotne prefinancované z eurofondov. "Zvyšná alokovaná suma bude použitá na financovanie iných dopravných projektov v Bratislave, o čom existuje aj dohoda s ministerstvom dopravy," spresnila Rajčanová.
Hlavné mesto má pripravené dopravné projekty v hodnote viac ako 200 miliónov eur, ktoré je, ako tvrdí, možné zrealizovať do roku 2023. "Podstatné je, ako rýchlo dokáže štát tieto žiadosti o nenávratné finančné príspevky spracovať. Vicepremiérka o tomto postupe, samozrejme, vie, keďže ju osobne o tom informoval aj primátor," povedala hovorkyňa mesta.
Oproti pôvodnému scenáru mešká projekt 2. etapy električkovej trate v Petržalke podľa magistrátu len jeden mesiac. Okrem prípadných politických dôvodov preto, ako tvrdí, nie je aktuálne žiadny iný dôvod na prezentáciu katastrofických scenárov. Samospráva deklaruje, že projekt napreduje a preukázateľne mu venuje náležitú pozornosť.
Takmer 75 miliónov eur
V roku 2020 hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa trate. V tomto roku zverejnili jej výsledky. V súťaži zvíťazila skupina dodávateľov - Združenie NS MHD Petržalka.
Novú trať majú postaviť za 74,5 milióna eur bez DPH. Pred pár dňami Úrad pre verejné obstarávanie ukončil kontrolu tendra. Porušenie zákona nezistil. Mesto tak už môže podpísať zmluvu so zhotoviteľom. Podľa doterajších informácií k tomu ešte nedošlo.
Budúca električková trať v Petržalke bude nadväzovať na jej prvú etapu Jesenského - Jungmannova, v rámci ktorej sa kompletne rekonštruoval aj Starý most.
Nový úsek električkovej trate v Petržalke bude nadväzovať na súčasnú zastávku Jungmannova. Trať bude ďalej pokračovať novými električkovými zastávkami, ako Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.