Americká firma Northrop Grumman sa v oblasti leteckého priemyslu vždy pohybovala o krok vpredu. Teraz jej inžinieri zamierili do kozmu a predstavili koncept vesmírneho bojového lietadla XS-1.
O XS-1 (skratka znamená Experimental Spaceplane) toho zatiaľ veľa nevieme, ale rozhodne nejde o futuristické blúznenie. Za niečo také by konieckoncov americká vláda len ťažko zaplatila takmer štyri milióny dolárov. Práve toľko totiž stál základný dizajn XS-1, ktorý Northrop Grumman predstavil najprv vojenským špičkám a potom v oklieštenej verzii o strategické dáta tiež verejnosti.
Northrop Grumman si včasným predstavením svojho dizajnu vytvoril rozhodujúci náskok pred konkurentmi v boji o zákazku na vesmírne bojové plavidlá, spoločnosťami Boeing a Masten Systems. Uplynulo približne šesť týždňov od okamihu, keď koordinátorka vládnej Agentúry pre rozvoj pokročilých obranných systémov Jess Sponableová vyhlásila:
„Boeing, Masten Systems a Northrop Grumman predstavujú pre agentúru svojimi skúsenosťami aj kreativitou najlepších možných kandidátov na vývoj obranného systému, ktorý sa v budúcich desaťročiach môže stať kľúčovým bodom vojenskej stratégie Spojených štátov. Kým vývojové tímy posledne menovaných spoločností ešte pracujú, dediči Jacka Northropa už majú hotovo, aspoň teda na papieri.“
Podľa Sponableovej sa teraz experti z DARPA budú sústrediť na ďalšie posudzovanie jednotlivých bodov predložených designov. Zaujímať ich bude nielen vojenský potenciál projektov, ale tiež možnosť ich vedľajšieho využitia, či už v dopravnej, alebo v nákladnej úlohe. V čase drsných rozpočtových škrtov sa môže celkom pokojne stať, že si na seba vojenské stroje budú musieť samé zarábať.
DARPA od nového vesmírneho prostriedku vyžaduje schopnosť dopraviť na obežnú dráhu Zeme náklad s hmotnosťou 1 400 až 2 300 kilogramov za menej ako päť miliónov dolárov. Na porovnanie: súkromná spoločnosť Space X so svojou raketou Falcon 9 dopraví na nízku obežnú dráhu trinásť ton nákladu za 60 miliónov dolárov.
Agentúra požaduje aj schopnosť vydržať vysokú frekvenciu štartov. Uvažuje sa až o jednom vzlete a pristátí za deň, čo je pri súčasnom stave technológií skutočne veľa. Požiadavka rýchlosti letu desať machov podľa armádnych novín nasvedčuje tomu, že XS-1 poslúži k nadzvukovým letom v atmosfére, napríklad pri doprave najrôznejšieho nákladu medzi kontinentmi. Vynesenie tovaru, kedy je požadovaná oveľa väčšia rýchlosť, zaistí pravdepodobne prídavná menšia raketa.
zdroj: idnes.cz