StoryEditor

Schopnosť učiť sa cudzie jazyky súvisí s vrodenou komunikáciou v mozgu

10.02.2016, 23:00
Autor:
ČTKČTK

Každý z nás má vrodené rozdiely v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu. Pohotovosť a obratnosť v týchto operáciách naznačuje ľahšie učenie jazykov, rýchlosť v čítaní a presnosť vyjadrovania. Informáciu denníka Corriere della Sera priniesol portál lidovky.cz.

Vedci odhalili tajomstvo toho, prečo sú niektorí ľudia zrejme schopnejší učiť sa jazyky, zatiaľ čo iní nie. Experti z Montrealského neurologického inštitútu McGillovej univerzity v Kanade objavili, že učenie je viac či menej jednoduché preto, že každý má vrodené dispozície v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu.

Výskumný tím pod vedením profesorov Xiaoqiana Chaiho a Denisy Kleinovej skúmal mozog 15 dospelých osôb hovoriacich anglicky, ktoré začali intenzívny dvanásťtýždňový kurz francúzštiny. Pred kurzom a po ňom testoval ich jazykové schopnosti.

V bežnom živote spolu rôzne oblasti mozgu komunikujú aj vtedy, keď odpočívame. Sila týchto spojov, nazývaná konektivita v stave pokoja, je u každého človeka iná. Vedci sa snažili pochopiť, či rozdiely v konektivite v stave pokoja môžu ovplyvňovať schopnosti spojené s učením druhého jazyka.

Vedci s použitím funkčnej magnetickej rezonancie skúmali konektivitu v mozgu sledovaných osôb pred začiatkom kurzu francúzštiny. A skutočne, spôsob, akým sa rozvíjali a fungovali spojenia v mozgu, ovplyvňoval potom výsledky dobrovoľníkov v teste z francúzštiny, a to pokiaľ ide o väčšiu rýchlosť čítania alebo výslovnosť.

„Najzaujímavejšie na tejto štúdii je to, že konektivita medzi rôznymi sektormi mozgu môže byť pozorovaná ešte predtým, ako jazykový kurz začne,“ uvádza neurológ Arturo Hernandez z Houstonskej univerzity, ktorý sa zaoberá štúdiom učenia druhého jazyka, ale experimentu sa nezúčastnil. „To ukazuje, že možno už vopred určiť, aký úspech kto bude v kurze mať,“ dodáva.

Experti však upokojujú: výsledky tejto štúdie neznamenajú, že úspech v učení druhého jazyka je úplne predurčený konektivitou nášho mozgu. Tento orgán je veľmi „plastický“ a môže byť ovplyvňovaný učením a skúsenosťami, uisťuje profesor Xiaoqian Chai.

„Kanadská štúdia je však prvým krokom k tomu, aby sme mohli pochopiť individuálne rozdiely v tom, ako sa kto učí druhý jazyk. V dlhodobej perspektíve nám to môže pomôcť vyvinúť lepšie metódy, ktoré by pomohli ľuďom lepšie sa učiť,“ dodáva.


01 - Modified: 2008-02-05 14:18:00 - Feat.: 0 - Title: Zopár faciek učiteľ dal, kopance si žiaci vymysleli
01 - Modified: 2024-10-04 07:46:19 - Feat.: - Title: Darovanie spermií na Slovensku a okolitých štátoch. Kde platia skutočne štedro a deti poznajú identitu svojich biologických otcov? 02 - Modified: 2024-09-30 12:23:11 - Feat.: - Title: Azbuka a ruština boli kedysi na slovenských školách povinné. Otestuj sa v kvíze, či poznáš aspoň základné slová 03 - Modified: 2024-09-30 07:00:16 - Feat.: - Title: Svetoznámy vedec o klimatickej zmene: Bude to dramatické, ale niekde dôjde dokonca k zlepšeniu 04 - Modified: 2024-09-29 07:00:00 - Feat.: - Title: Prejavuje sa u teba sociálna úzkosť? Tento stav môže byť prepojený s tvojimi vnútornosťami 05 - Modified: 2024-09-24 13:39:54 - Feat.: - Title: V piatok sa v niekoľkých slovenských mestách uskutoční Európska noc vedy
menuLevel = 2, menuRoute = science/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
06. október 2024 03:25