33 mŕtvych a 1479 hospitalizovaných. Situácia s elektronickými cigaretami v USA si vyžiadala ľudské životy a mnoho hospitalizovaných so zdravotnými ťažkosťami. Hoci zatiaľ stále prebieha vyšetrovanie, prvé náznaky hovoria, že dotknuté osoby nepostupovali podľa oficiálnych odporúčaní. Do ich pľúc totiž zrejme neputoval schválený obsah.
Podľa predbežných správ úradov by tak nemal byť problém v samotných e-cigaretách.
Problém pochádza z náplní, ktoré neobsahovali striktne stanované odporúčané látky. Zdroje uvádzajú, že používatelia v USA experimentovali s náplňami pochádzajúcimi z čierneho trhu. Navyše, boli v nich prítomné ilegálne oleje s THC, teda výťažkom z marihuany.
V otvorenom rozhovore nám Tommaso Di Giovanni, Director of Global Communication PMI odpovedal, po skončení konferencie vo Švajčiarsku, na naše otázky. Tie sa týkali kauzy s nebezpečnými náplňami z čierneho trhu, no zároveň nám odhalil, ako sa firma vyrovnáva s prechodom na “menej škodlivý” spôsob užívania nikotínu.
Ako sa vás dotkla medializovaná kauza?
IQOS nie je v USA predmetom vyšetrovania. My používame technológiu zahrievania tabaku. Nie je tam žiadny známy údajný prípad, ktorý s tým spája náš konkrétny produkt. IQOS navyše ešte nebol v USA na trhu, keď táto aféra vypukla, takže nie sme priamo dotknutí touto situáciou. (IQOS vstúpil na americký trh v októbri tohto roka, pozn.red.).
Bol som rád, že FDA objasnila veci a dala používateľom jasný odkaz - nekupujte náplne z čierneho trhu, ilegálne produkty, nemixujte konopné oleje do elektronických cigariet. Je lepšie kupovať produkt ktorý je garantovaný a so zárukou ako ten z ulice.
Ako však vo všeobecnosti reagujete na to, že ľudia zomierajú kvôli vašim produktom, teda bežným cigaretám?
Najlepšia forma odpovede, ktorú môžeme ako spoločnosť dať, je poukázať na investície do vývoja a komercializácie produktov, ktoré sú menej škodlivé ako cigarety. Tiež sa snažíme o to, aby výskum a vývoj podporil fakt, že naše bezdymové produkty majú silné vedecké základy.
Samozrejme, fajčenie spôsobuje problémy, choroby, závislosť… Tu nie sú žiadne pochybnosti. Našou odpoveďou je však presne to, čo už robíme - vo veľkom investujeme do lepšej alternatívy, investujeme poriadne do vedeckých výskumov. Fakty, ktoré máme dnes k dispozícii vyzerajú tak, že ideme správnym smerom. Úplný prechod na IQOS predstavuje nižšie riziko ako pokračovať v klasickom fajčení.
Na vašej konferencii zaznelo, že neprestanete s tabakovým biznisom, pretože by to prevzali za vás iné spoločnosti.
Je to tak...
Prekvapilo ma, že ste boli takí otvorení…
Kým chcú fajčiari cigarety a fajčenie, budeme ich predávať. Robíme biznis a dáva to zmysel. Je to práve komercializácia cigariet, ktorá nám umožňuje vyvíjať a ponúkať lepšie produkty. Bez toho komerčného úspechu v minulosti by sme nemali finančné zdroje na financovanie aktuálnych výskumov/vývojov, ktoré sú extrémne drahé.
Komercializácia nového produktu je omnoho náročnejšia ako cigarety. Prestať predávať cigarety by momentálne nedávalo zmysel. Potom by sme neboli schopní pokračovať v tom čo robíme v bezdymových výrobkoch. Ak by sme zajtra prestali predávať cigarety, miesto by nám zobrali iné spoločnosti.
Sú dospelí fajčiari, ktorí presne vedia, že im to škodí a aj tak fajčia a nechcú prestať. Náš produkt je pre nich. Je to menej škodlivá alternatíva v porovnaní s klasickými cigaretami.
Vo svete máte už niekoľko miliónov používateľov IQOS. Cítite teraz ešte väčšiu zodpovednosť vo výskume? Nemôžete si dovoliť mať “problém na krku”…
Samozrejme. Cítime zodpovednosť a chceme dať dospelým fajčiarom prístup k produktom, ktoré sú lepšie a založené na vede. Robíme naplno našu časť práce, lebo veríme, že je to správne. Meníme aj celý náš biznis aby sme sa tam dostali.
Ak prejde čo najviac dospelých fajčiarov na bezdymové produkty, veci sa zmenia rýchlejšie. Od roku 2008 sme investovali šesť miliárd dolárov do vývoja a výskumu. Máme vývojové centrá, kde pracuje okolo 450 vedcov. Už teraz venujeme 90 percent investícií do nášho vývoja a výskumu. Tiež končíme s komercializáciou klasických cigariet.
V akom časovom horizonte teda vidíte zrušenie cigariet ako takých vo vašej firme?
Najradšej by som povedal, že už o rok. Nanešťastie, nie je to také ľahké, avšak plánujeme to. Aktuálne máme 11 miliónov používateľov IQOS, do roku 2025 máme cieľ presvedčiť spolu 40 miliónov dospelých fajčiarov na naše bezdymové, menej škodlivé alternatívy.
Trend je však jasný. Verejnosť je myšlienkami nastavená na skončenie s fajčením.
Vo všeobecnosti Svetová zdravotnícka organizácia vraví, že do roku 2025 bude číslo fajčiarov približne rovnaké ako teraz - viac ako miliarda. Preto jedna z najdôležitejších vecí, ktorú môžeme urobiť ako spoločnosť, je vplývať na vedu a technológie, aby sme dali tým, ktorí napriek všetkým znalostiam o rizikách pokračujú s fajčením, menej škodlivú alternatívu.
Odsúdenie fajčiarov, ktorí neprestanú, na to, aby nemali inú možnosť ako cigarety by bolo z nášho pohľadu nezodpovedné. Máme vedu i technológie, ktoré im môžu dať lepšiu možnosť.
Začali ste teda s vývojom IQOS len preto, že je silná antikampaň proti klasickým cigaretám?
Je to dobrá, no hypotetická otázka. Kampane existujú dekády a buďme čestní. Fajčenie spôsobuje choroby – a hovoriť fajčiarom, že to, čo robia, je riskantné, je niečo, čo je dávno potvrdené. A všetci to chápu.
My však v prvom rade vravíme, že najlepšia vec, čo môže dospelý fajčiar spraviť, je skončiť. Je to fakt. Niektorí však prestať nechcú. Pravda je, že máme technológie, vedu, tak prečo ich nevyužiť pre dospelých fajčiarov? Myslím, že sa potrebujeme skôr pozerať na fakty. Netreba sa pozerať len na minulosť cez okuliare ideológie (a nedorozumení?). Treba sa pozrieť na to, čo môžeme spraviť spolu pre zlepšenie veci. Verím, že uhol pohľadu môže byť poňatý každým - expertmi na verejné zdravie, vládami, spotrebiteľmi - pretože oni ultimátne potrebujú adoptovať produkt, ak neplánujú končiť.
Spomenuli ste, že meníte biznis, hlavné zameranie firmy z klasických cigariet na iné alternatívy. Ako sa teda prejavuje takáto zmena vo firme?
Sme spoločnosť, ktorá vždy vyvíjala a komercializovala cigarety. Cigareta je veľmi jednoduchý produkt. Sme veľmi profitujúca spoločnosť a aj v súčasnosti pokračujeme v profite. A z ničoho nič sme ohlásili, že ideme zmeniť náš “core business” (hlavné zameranie) a že ho nahradíme iným, menej škodlivým produktom. Takže áno, na začiatku si každý myslel - ako to len dokážeme? No potom sa stalo niečo iné. Ľudia sa cítili nakopnutí energiou.
Ako zamestnanec, ako indivíduum môžete zmeniť veci na niečo, čo je menej škodlivé - lebo to dokázala veda. Cítite, že chcete, aby sa to stalo čo najskôr. Lebo nie je to dobré len pre biznis, ale je to niečo, čo je eticky správne. Takže, ľudia sú nakopnutí, no zároveň vám môžem povedať, že celá organizácia sa mení. Úprimne, je to jedna z najlepších vecí, ktorú som mohol zažiť v kariére a myslím, že aj ostatní to tu tak vnímajú.