O existencii Boha vieme menej ako o mimozemšťanoch, tvrdí odborník. Mimozemský život objavíme čoskoro

26.04.2023, 18:00

Biológ Tomáš Petrásek sa venuje popularizácii astronómie a astrobiológie, pričom v spolupráci s kolegom vydal už dva náučné tituly. Okrem toho je taktiež autorom sci-fi.

Nedávno vyvolal americký generál Glen VanHerck mediálne špekulácie, keď nevylúčil mimozemský pôvod dvoch podivných „objektov“ zostrelených nad USA. Záhada sa len prehĺbila, keď potom americké úrady oznámili, že ich trosky sa nenašli. Tomáš Petrásek síce v Akadémii vied a Národnom ústave duševného zdravia v prvom rade skúma mozog a jeho správanie, ale vo voľnom čase je nadšeným popularizátorom astrobiológie.

VIDEO: Prvé pristátie na Mesiaci

Tvrdíte, že mimozemský život objaví ľudstvo v najbližšej dekáde?

Považujem to za celkom pravdepodobné. Vďaka výskumu Slnečnej sústavy by som objav očakával napríklad na Marse. Ďalšia pomerne veľká šanca poskytuje štúdium exoplanét (planéty obiehajúce okolo inej hviezdy ako okolo Slnka, pozn. red), kde by sme v najbližších desiatich až pätnástich rokoch mohli nájsť planétu s atmosférou, v ktorej sa objavujú plyny ako kyslík, ozón či metán, ktoré sú spojené s aktívnou biosférou. Vďaka tomu by sme mohli rozumne uvažovať, že je tam život, ale nešlo by o dôkaz, na ktorý by sme si mohli siahnuť.

Japonská lunárna misia zlyhala. Modul zrejme narazil do povrchu Mesiaca

Máte na mysli nejaké mikroorganizmy?

Na Marse pravdepodobne áno. Tam zložitejšie formy života očakávať nemôžeme. Čo sa týka exoplanét, uvidíme, že je tam biosféra, ale ako vyzerá, či sú tam mikroorganizmy, dažďové pralesy, zelení alebo fialoví mužíčkovia, to nebudeme vedieť určiť ešte veľmi dlho.

Je teoreticky možné, že sa niečo mimozemské usadilo na Zemi?

Zatiaľ sme na Zemi nenašli žiadny organizmus, ktorý by mal iných predkov ako tých, z ktorých pochádzame aj my. Ale existujú aj teórie, že všetok život na Zemi je pôvodom z Marsu. Alebo napríklad niekde v lávových jazierkach žijú bytosti mimozemského pôvodu, ale zatiaľ o nich nevieme. A či tu niekedy v minulosti pristáli mimozemšťania? Žiadny dôkaz tu po sebe nezanechali alebo sa nenašiel. Ale nevylučoval by som to. Možno raz nájdeme medzi fosíliami dinosaurov skamenený lietajúci tanier a prepíšeme dejiny.

Špekulovalo sa, že s nimi bol v kontakte africký domorodý kmeň Dogonov, pretože ich poznatky o vesmíre boli veľkolepé.

Skôr by som si myslel, že len kráčali s dobou a ich šikovný šaman sa v 19. storočí vydal do mesta, tam si pokecal s amatérskym astronómom z Európy a ukázal sa ako nadaný popularizátor vedy. Poznatky, ktoré zodpovedali znalostiam vtedajších astronómov, potom kmeň začlenil do svojho sveta.

Predpokladá sa, že hľadaná forma života vo vesmíre bude založená ako my, teda na báze uhlíka a vody, a reprodukovať sa bude skrze DNA či RNA? Alebo pôjde o úplne iný princíp života?

Musíme z niečoho vychádzať, a tak hľadáme primárne formu života, ktorá sa podobá tomu, čo poznáme. Zrejme môžu existovať formy veľmi odlišné, ale u nich je hypoteticky možné čokoľvek, vrátane toho, že ani nevieme, či by sme takýto život vôbec dokázali spoznať. A potom existujú objektívne dôvody, prečo hľadať život založený na uhlíku a vode: voda je asi najbežnejšia kvapalina vo vesmíre, vodík je najbežnejší prvok, kyslík tretí najbežnejší a uhlík štvrtý. Na telesách Slnečnej sústavy vodu nájdeme oveľa častejšie v porovnaní napríklad s čpavkom či ďalšími menej obvyklými kvapalinami.

Je pravdepodobnejšie, že niekde objavíme živočíšnu alebo rastlinnú líniu vývoja života?

Myslím si, že v rámci Slnečnej sústavy je najväčšia šanca objaviť život na úrovni bakteriálnej, teda tam, kde k deleniu, aké spomínate, ešte nedošlo. Ak by sme hovorili o živote na exoplanétach, tam by vznikol úplne nezávisle, v úplne iných podmienkach, a je dosť pravdepodobné, že by sa vyvíjal inou cestou ako tu. Pravdepodobne by sa tiež naučil získavať energiu zo Slnka, ale či môžeme hovoriť o rastlinách alebo niečom inom, to nedokážeme povedať. Delenie určitých línií môže byť totiž úplne iné, než si možno vôbec dokážeme predstaviť.

Úplne najbližšie sme teda k nájdeniu života na Marse?

Áno, myslím, že je to najbližšia šanca na nájdenie života mimo Zeme. Hlavná otázka však je, nakoľko bude mimozemský, pretože Mars je veľmi blízko Zeme a historicky mohlo dochádzať k nejakej výmene materiálu v podobe meteoritov. Teda je celkom veľká šanca, že život na Zemi a na Marse bude mať spoločných predkov. Je tu aj tá spomínaná, zatiaľ neoveriteľná hypotéza, že život na Zemi pochádza z Marsu, čo znamená, že naši predkovia niekedy pred tromi a pol miliardami rokov boli pôvodne Marťania. Alebo opačne: pokiaľ na Marse život nevznikol, mohol sa tam dostať zo Zeme. Vylúčiť sa nedá ani marťanský život na úplne inej báze, než sme my. Ale ako biológ by som asi stavil na ten, čo s nami bude mať veľa spoločného.

Kt...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-04-26 14:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prečo sa ženám vo vzťahu vytráca libido? Ničia ho muži v úlohe závislých detí 02 - Modified: 2023-05-09 12:06:40 - Feat.: 0 - Title: Never hlúpym článkom o desivých asteroidoch rútiacich sa na Zem. Toto by sa skutočne stalo, ak by nám reálne hrozila zrážka 03 - Modified: 2023-04-21 05:40:03 - Feat.: 0 - Title: Dvojmetrová vlna toxického bahna ničila všetko, čo stálo v ceste. Takto vyzerala najväčšia ekologická katastrofa v Maďarsku 04 - Modified: 2023-04-19 14:00:00 - Feat.: 0 - Title: Riešenie na všetky problémy ľudstva? Profesor matematiky veril, že stačí vyhodiť Mesiac do vzduchu 05 - Modified: 2023-04-19 08:12:52 - Feat.: 0 - Title: Veľký sprievodca extrémnym počasím: Čo to je a ako súvisí s klimatickou zmenou? 06 - Modified: 2023-04-17 08:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pokrok v technológií na jednej fotografii: Porovnanie záberov z Hubblovho a Webbovho teleskopu ti vyrazí dych