StoryEditor

Nezaplatil prvú splátku životného poistenia. Dnes je závislý od štátu

02.11.2023, 00:00

Pán Jaroslav uzavrel v júni životné poistenie a v auguste odišiel na dovolenku do Grécka. Čas už nevráti, ale skutočnosť, že nezaplatil včas prvú aktivačnú splátku, ho bude pravdepodobne prenasledovať do konca života. V Grécku namiesto toho, aby skočil do bazéna, skočil rovno na betón.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Simplea a spravodajským portálom Peniaze.sk

Pán Jaroslav mal solídnu poistnú zmluvu. Tá mu zaručovala poistné plnenie za trvalé následky úrazu vo výške 60 000 eur s desaťnásobnou progresiou. To znamená, že v prípade poistnej udalosti by dostal 600 000 eur, pričom suma 100 000 eur ho kryla pre všetky stupne invalidity.„V súčte to znamená, že pán Jaroslav by za následky svojho skoku na dovolenke dostal celkovo 700 000 eur,“ hovorí Zuzana Gáborová, finančná poradkyňa zo spoločnosti Simplea, a dodáva: „V prípade pána Jaroslava by ho to zachránilo pred situáciou, do ktorej ho dostala invalidita. Pán Jaroslav bol hlavným živiteľom rodiny, teraz sa o neho a jeho päťročného syna musí starať manželka. Keďže je to práca na plný úväzok, nechodí do práce a rodina žije z invalidného dôchodku pána Jaroslava a z príspevku na starostlivosť.“ 

 

 

Nešťastie nechodí po horách! Buďte pripravení, poistite sa ešte dnes.

 

Problémom je, že pán Jaroslav, ktorý v minulosti pracoval ako murár, nedostane peniaze z poistenia. A to napriek tomu, že pri svojom poslednom rozlúčkovom skoku do bazéna skočil rovno na betón.

„Mal som zlomenú lebku, prasknuté stavce, vyvrtnutú chrbticu. V dôsledku toho som do konca života ochrnutý od krku nadol. Úspechom je, že teraz môžem aspoň trochu hýbať rukami,“ hovorí pán Jaroslav, ktorý mal vtedy 35 rokov.

Pokiaľ ide o finančnú situáciu jeho rodiny, hovorí, že v súčasnosti sú plne závislí od peňazí od štátu, čo ani zďaleka nepokrýva náklady rodiny s jedným dieťaťom.

„Bol vytvorený aj transparentný účet na zbierku peňazí od ľudí a niečo málo sa podarilo vyzbierať, avšak nie dosť,“ dodáva Zuzana Gáborová. 

Od poisťovne nedostane nič

Finančná situácia pána Jaroslava by bola úplne iná, keby mu poisťovňa vyplatila poistné plnenie, ktoré si u nej uzatvoril. Poisťovňa mu však nič nevyplatí, pretože jej nezaslal prvú aktivačnú platbu za poistnú zmluvu, a teda ju neaktivoval.

„Predpokladáme, že išlo o čisté opomenutie. Treba vziať do úvahy, že po nehode nebolo možné s klientom hovoriť takmer rok... A keď sa konečne rozhovoril, nebola to prvá otázka, ktorú som mu položila,“ hovorí finančná poradkyňa o tom, prečo pán Jaroslav neposlal platbu. 

Zuzana Gáborová však neváhala a snažila sa poisťovňu presvedčiť, aby v tomto prípade urobila výnimku a poistné vyplatila aj napriek nesplneniu podmienok. Nebolo to jednoduché. Trvalo tri mesiace, kým rodina pána Jaroslava získala všetky potrebné lekárske správy z gréckej nemocnice. Konzultantka a jej asistentka zabezpečili aj úradného prekladateľa s okrúhlou pečiatkou, aby mohli lekárske správy oficiálne predložiť poisťovni. Ani to však nepomohlo. Poisťovňa tvrdila, že zmluva nebola nikdy aktivovaná prvou platbou, a tak nenadobudla platnosť. Dodala tiež, že medzi dátumom uzavretia zmluvy a dátumom účinnosti zmluvy uplynulo dosť času na to, aby pán Jaroslav zaplatil.

„Rokovali sme s právnikmi, obchodná časť poisťovne bola na našej strane, a snažili sme sa vyjednať všetko možné, ale k takejto závažnej poistnej udalosti sa už vyjadrovala aj zaisťovňa a materská spoločnosť poisťovne a, bohužiaľ, stanovisko bolo také, že musia dodržať poistné podmienky v tom zmysle, že až prvé plnenie je konečným prejavom vôle klienta,“ krčí ramenami Zuzana Gáborová.

Poisťovňa podľa nej tiež argumentovala, že ak by to v tomto prípade povolila, potom by každý klient mohol čakať s prvou platbou, kým sa niečo nestane, a inak by neplatil.

image
Shutterstock

Situácia je bez dobrého riešenia

Poradkyňa a rodina pána Jaroslava sa po deviatich mesiacoch vzdali snahy o vyplatenie poistného plnenia.

„Ďalším silným faktorom bolo, že medzi dojednaním poistenia a udalosťou uplynuli takmer dva mesiace, takže klient mal naozaj dosť času na zaslanie platby. Bolo naozaj ťažké nájsť protiargument,“ vysvetľuje Zuzana Gáborová.

Dodáva, že nezaplatenie platby stálo pána Jaroslava všetky jeho finančné plány do budúcnosti. Našťastie jemu a jeho manželke pomohla rodina, ktorá prispela aspoň na základné dokončenie domu, ktorý bol v čase nehody vo výstavbe. Rodina však už nemá peniaze napríklad na jeho zariadenie.

„Dnes pán Jaroslav prakticky nemá čo plánovať. Diagnóza znela, že sa nikdy nepohne. V súčasnosti už aspoň trochu hýbe rukami, takže je otázkou, či to bude v budúcnosti lepšie,“ uzatvára finančná poradkyňa Zuzana Gáborová a varuje všetkých ostatných pred rovnakou chybou, akú urobil pán Jaroslav. A síce, že nezaplatil včas prvú splátku za svoju poistnú zmluvu.

 

 

 

 

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = prakticke-hn/poradenstvo, menuAlias = poradenstvo, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
21. november 2024 10:28