Po novom sa do elektronických služieb Sociálnej poisťovne môžete prihlásiť prostredníctvom mena, hesla a mobilnej aplikácie. Grid karty sa teda už nebudú používať, keďže ide o starší bezpečnostný prvok, ktorý už nezodpovedá moderným štandardom pre ochranu osobných údajov.
Koniec využívania Grid kariet
O ukončení využívania Grid kariet a novom spôsobe prihlasovania sa do e-Služieb informovala Sociálna poisťovňa svojich klientov ešte minulý rok. Termín prechodu na nový systém bol pôvodne stanovený na 1. január 2022, ale v čase zhoršujúcej sa pandemickej situácie vyšla klientom v ústrety a predĺžila im ho až do konca marca 2022. „Prechodné obdobie bolo teda dostatočne dlhé a aj predĺžené,“ podotýka hovorca poisťovne Martin Kontúr.
Nový systém prihlasovania do e-Služieb sa prakticky týka všetkých odvádzateľov poistného – poistencov, zamestnávateľov či účtovníčok a účtovných firiem, ktoré v mene zamestnávateľa elektronicky komunikujú so Sociálnou poisťovňou.
„Využívajú ho zamestnávatelia pre službu Odvádzateľ poistného, samostatne zárobkovo činné osoby pre službu Saldokonto i fyzické osoby pre službu Elektronický účet poistenca/Individuálny účet poistenca,“ spresňuje Kontúr.
Dve možnosti pre občanov
Akým spôsobom sa teda treba prihlásiť po novom do e-Služieb Sociálnej poisťovne? Tá pripravila pre klientov krátke inštruktážne video, pričom na základe pokynov v tomto videu je možné aktivovať si nový prístup krok za krokom.
Občan má dve možnosti na prihlásenie do e-Služieb: pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie alebo pomocou elektronického občianskeho preukazu. Pre nový prístup do e-Služieb si používatelia jednoducho stiahnu jednu z aplikácií FreeOTP, Google Authenticator alebo Microsoft Authenticator do svojho smartfónu (pre Android alebo iOS).
Pomocou aplikácie si nasnímajú QR kód z e-Služieb – pozor, len pri prvej aktivácii – a aplikácia im vygeneruje jedinečný kód, ktorým sa overí ich prístup. Pri každom ďalšom prihlásení pomocou mena a hesla e-Služby vyzvú používateľa, aby zadal jedinečný kód z mobilnej aplikácie a priamo ho presmerujú do prostredia e-Služieb.
Doplnok sa dá stiahnuť aj do počítača a využívať ho. Ide o takzvané rozšírenie webového prehliadača. Tento nahradí mobilnú aplikáciu a má rovnaké funkcie. Môže to byť napríklad CHROME: Authenticator, FIREFOX: Authenticator alebo EDGE: Authenticator – podľa toho, ktorý webový prehliadač klient používa.
Požiadanie o prístup k e-Službám
Odvádzateľ poistného, a to zamestnávateľ právnická osoba, respektíve fyzická osoba, alebo ním splnomocnená osoba, požiada o prístup k elektronickým službám (e-Služby) v ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne.
Po overení totožnosti prostredníctvom občianskeho preukazu alebo cestovného pasu a podpísaní Dohody o používaní elektronických služieb získa bezplatný prístup do e-Služieb. „Ďalej postupujete podľa inštrukcií od zamestnanca Sociálnej poisťovne,“ podotkne Kontúr.
Noví užívatelia e-Služieb, ktorí sa do nich prihlasujú po prvý raz, sa môžu prihlásiť pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie podľa tohto návodu: „Som nový užívateľ e-Služieb a chcem si prvý raz aktivovať prístup s heslom.“
Do e-Služieb je možné prihlasovať sa aj s elektronickým občianskym preukazom: Ako vstúpiť do e-Služieb pomocou elektronického občianskeho preukazu (eID)? „Pre tých, ktorí aj doteraz využívali elektronický občiansky preukaz, sa v spôsobe prihlásenia do e-Služieb nič nemení,“ dodáva hovorca Sociálnej poisťovne.
Bývalým používateľom s Grid kartou uľahčil aktiváciu nového prihlásenia do e-Služieb tento návod: „Som užívateľ e-Služieb a chcem si aktivovať prístup s heslom.“
Sociálna poisťovňa klientom poskytuje súčinnosť a pomoc – na otázky odpovedá prostredníctvom kontaktného formulára pre e-Služby alebo telefonicky na číslach +421906171737, +421232471737. Prístupy do e-Služieb zriaďujú pobočky Sociálnej poisťovne, na ktoré sa klienti môžu obrátiť v praktických otázkach a vyriešiť si svoju konkrétnu situáciu.
Väčší komfort pre klientov
Prihlásenie pomocou mena, hesla a aplikácie do e-Služieb Sociálnej poisťovne je oproti predchádzajúcej Grid karte pre klientov komfortnejšie, modernejšie a hlavne bezpečnejšie. Profil v e-Službách si môžu ich používatelia spravovať sami a jednoducho si zmenia i heslo alebo aktivujú nové v prípade zabudnutia.
Nemusíte teda už preto navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne. Naopak, získali ste modernejší, bezpečnejší a rýchlejší prístup do e-Služieb a lepšiu kontrolu nad ním. „Eliminuje sa tak aj riziko zneužívania osobných údajov, sú lepšie chránené a profitujú z toho všetky strany – poistenci, zamestnávatelia i Sociálna poisťovňa,“ zdôrazňuje Kontúr.
Bezpečný prístup a spravovanie svojho profilu v e-Službách majú k dispozícii aj tí klienti, ktorí sa prihlasujú pomocou elektronického občianskeho preukazu.
Modernizácia je nevyhnutnosťou
Keďže nový systém sa iba teraz zavádza, nad inými novinkami v danej oblasti sa neuvažuje. „Nový spôsob prihlasovania do e-Služieb je nateraz poslednou novinkou v tejto oblasti,“ podotkne hovorca poisťovne s tým, že modernizácia je v súčasnosti nepochybne nevyhnutnosť, ktorú si plne uvedomuje aj Sociálna poisťovňa. Práve preto si rozširovanie a skvalitňovanie elektronických služieb premietla aj do svojich strategických zámerov a cieľov.
„Pre vedenie Sociálnej poisťovne je zlepšovanie elektronickej formy komunikácie vo vzťahu ku klientom i k zamestnancom prioritnou oblasťou. Proklientsky prístup je pre nás alfou a omegou, ako verejnosti zabezpečiť moderný, bezpečný a efektívny prístup pri vybavovaní si záležitostí v rôznych životných situáciách. Profitujú z neho všetky strany,“ hovorí Kontúr.
Elektronická komunikácia znižuje administratívnu náročnosť procesov a pre občana je komfortnejšia – šetrí jeho čas i náklady pri plnení si povinností vo vzťahu k sociálnemu poisteniu, zabezpečuje ochranu dát a ich rýchlejšie spracovanie.