Dreamstime
StoryEditor

Meškajúci let? Pozrite sa, na čo všetko máte nárok

12.07.2016, 00:00
Autor:
soksok
Pripravení na dovolenku stojíte na letisku a čakáte na svoj let. Občas sa ale stáva, že sa objavia komplikácie. Tu sú rady, ako zvládnete meškajúci či odložený let.

Práva cestujúcich v leteckej doprave

Ak ste cestujúci v Európskej únii, máte nárok na kompenzácie podľa Nariadenia európskeho parlamentu, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do
lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.

Kompenzácie a všetky náhrady poskytujú cestujúcim letecké spoločnosti, s ktorými letia a u ktorých si zakúpili letenku, nie letiská.

Meškanie letu
Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu, aj informáciou na informačných tabuliach, či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania.

Keď prevádzkujúci letecký dopravca odôvodnene očakáva, že let bude mať meškanie voči plánovanému času odletu:
a) 2 hodiny alebo viac v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km alebo menej; alebo

b) 3 hodiny alebo viac v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km; alebo

c) 4 hodiny alebo viac v prípade letov, ktoré nespadajú pod písmená a) alebo b), prevádzkujúci letecký dopravca cestujúcim ponúkne nasledovnú pomoc:

jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania (môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku), okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily.

Keď sa odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom
čase odletu, máte nárok na: hotelové ubytovanie v prípadoch, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (hotel alebo iné).

Keď let mešká aspoň 5 hodín, máte nárok vybrať si z 3 nasledovných možností: úhradu úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, resp. za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu (kompenzáciu dostane do 7 dní v hotovosti, elektronickým bankovým prevodom a pod.), odlet pri najbližšej príležitosti, resp. aj v neskoršom dátume, presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.

Zrušený let
Podobne ako pri meškaní letu, aj v prípade zrušenia letu máte nárok na uhradenie celej ceny za letenku, alebo na prebookovanie na náhradný odlet v najbližšom čase či na dostavenie sa do destinácie alternatívnou trasou.

Rovnako ak je váš let zrušený a náhradný let je až na ďalší deň, resp. neskôr, máte právo na ubytovanie, stravu a prepravu z letiska na hotel a späť.

Ako sa dozviem o zrušenom lete a čo robiť ďalej?

Ak nastanú akékoľvek zmeny času odletu presahujúce 90 minút, alebo je let zrušený, cestujúcich informuje letecká spoločnosť e-mailom alebo SMS správou na adresu a číslo, ktoré zadali pri rezervácii letenky. Zároveň sú informovaní aj o ďalších možnostiach prebookovania letenky.

Môžem let zrušiť ešte pred odletom? Dostanem peniaze späť?
Letecké spoločnosti umožňujú za poplatok prebookovať letenku na iný dátum, avšak po zakúpení letenky spravidla zrušenie s vrátením ceny letenky nie je možné. Výnimkou môže byť prípad, ak má cestujúci storno letenky poistené cez poisťovňu.

Na webovej stránke leteckej spoločnosti je možné vykonávať zmeny v rezervácií – zmena dátumu,
dňa, mena osoby, leteckej linky, a to spravidla do 4 či 2 hodín pred samotným odletom. Tieto zmeny sú však spoplatnené podľa cenníka leteckej spoločnosti.

Finančná náhrada pri zrušení letu
V prípade zrušenia letu majú cestujúci právo na náhradu v nasledovnej výške:
a) 250 EUR v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1 500 km alebo menej;
b) 400 EUR v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých
ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km;
c) 600 EUR v prípade všetkých ostatných letov.

Ako žiadať náhradný let či finančnú kompenzáciu?
Prebookovať sa na náhradný let môže cestujúci buď priamo na letisku pri okienku s
nápisom „Predaj leteniek a výber poplatkov“, alebo cez webovú stránku leteckej
spoločnosti či cez jej call centrum.

Na čo si dať pozor:  Ak môže letecký dopravca preukázať, že zrušenie letu je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, nie je povinný platiť finančnú náhradu.

Zdroj: Letisko M. R. Štefánika

01 - Modified: 2024-11-21 17:07:20 - Feat.: - Title: Von der Leyenová využila počas letu medicínske vzdelanie a pomohla pasažierovi, ktorému bolo nevoľno 02 - Modified: 2024-11-21 15:06:38 - Feat.: - Title: Šimon cestoval 24 hodín „vlakom smrti” v Mauritánii. Prvá pol hodina bola peklo, hovorí 03 - Modified: 2024-11-19 13:54:21 - Feat.: - Title: Influencerka Dominika: Pracujem nonstop. Je stereotyp, že nerobíme. Jazvy po autonehode prijímam doteraz 04 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska 05 - Modified: 2024-11-15 20:00:00 - Feat.: - Title: Tam, kde oddychovala šľachta: Spoznajte región Dolného Rakúska vzdialený len dve hodiny od slovenských hraníc
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 04:08