Práva cestujúcich v leteckej doprave
Ak ste cestujúci v Európskej únii, máte nárok na kompenzácie podľa Nariadenia európskeho parlamentu, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do
lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.
Kompenzácie a všetky náhrady poskytujú cestujúcim letecké spoločnosti, s ktorými letia a u ktorých si zakúpili letenku, nie letiská.
Meškanie letu
Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu, aj informáciou na informačných tabuliach, či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania.
Keď prevádzkujúci letecký dopravca odôvodnene očakáva, že let bude mať meškanie voči plánovanému času odletu:
a) 2 hodiny alebo viac v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km alebo menej; alebo
b) 3 hodiny alebo viac v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km; alebo
c) 4 hodiny alebo viac v prípade letov, ktoré nespadajú pod písmená a) alebo b), prevádzkujúci letecký dopravca cestujúcim ponúkne nasledovnú pomoc:
jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania (môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku), okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily.
Keď sa odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom
čase odletu, máte nárok na: hotelové ubytovanie v prípadoch, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (hotel alebo iné).
Keď let mešká aspoň 5 hodín, máte nárok vybrať si z 3 nasledovných možností: úhradu úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, resp. za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu (kompenzáciu dostane do 7 dní v hotovosti, elektronickým bankovým prevodom a pod.), odlet pri najbližšej príležitosti, resp. aj v neskoršom dátume, presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.
Zrušený let
Podobne ako pri meškaní letu, aj v prípade zrušenia letu máte nárok na uhradenie celej ceny za letenku, alebo na prebookovanie na náhradný odlet v najbližšom čase či na dostavenie sa do destinácie alternatívnou trasou.
Rovnako ak je váš let zrušený a náhradný let je až na ďalší deň, resp. neskôr, máte právo na ubytovanie, stravu a prepravu z letiska na hotel a späť.
Ako sa dozviem o zrušenom lete a čo robiť ďalej?
Ak nastanú akékoľvek zmeny času odletu presahujúce 90 minút, alebo je let zrušený, cestujúcich informuje letecká spoločnosť e-mailom alebo SMS správou na adresu a číslo, ktoré zadali pri rezervácii letenky. Zároveň sú informovaní aj o ďalších možnostiach prebookovania letenky.
Môžem let zrušiť ešte pred odletom? Dostanem peniaze späť?
Letecké spoločnosti umožňujú za poplatok prebookovať letenku na iný dátum, avšak po zakúpení letenky spravidla zrušenie s vrátením ceny letenky nie je možné. Výnimkou môže byť prípad, ak má cestujúci storno letenky poistené cez poisťovňu.
Na webovej stránke leteckej spoločnosti je možné vykonávať zmeny v rezervácií – zmena dátumu,
dňa, mena osoby, leteckej linky, a to spravidla do 4 či 2 hodín pred samotným odletom. Tieto zmeny sú však spoplatnené podľa cenníka leteckej spoločnosti.
Finančná náhrada pri zrušení letu
V prípade zrušenia letu majú cestujúci právo na náhradu v nasledovnej výške:
a) 250 EUR v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1 500 km alebo menej;
b) 400 EUR v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých
ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km;
c) 600 EUR v prípade všetkých ostatných letov.
Ako žiadať náhradný let či finančnú kompenzáciu?
Prebookovať sa na náhradný let môže cestujúci buď priamo na letisku pri okienku s
nápisom „Predaj leteniek a výber poplatkov“, alebo cez webovú stránku leteckej
spoločnosti či cez jej call centrum.
Na čo si dať pozor: Ak môže letecký dopravca preukázať, že zrušenie letu je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, nie je povinný platiť finančnú náhradu.
Zdroj: Letisko M. R. Štefánika