Cezhraničné vysielanie pracovníkov v EÚ má nové pravidlá. Od 18. júna ich u nás zaviedli zmeny v troch zákonoch. O novinkách hovorí Iveta Matlovičová, expertka Mzdovej akadémie Maxim.
Priblížte, ako sa novinky dotknú firiem?
Pribudne im byrokracia. Ide o to, že inštitút vyslania tu bol už doteraz. Zamestnávateľ na území Slovenska, ktorý dostane vyslaného človeka v rámci EÚ, musí už teraz vyplniť tlačivo Informačná karta a dať ho úradu práce na začiatku a pri skončení vyslania. Ďalej – pri vyslaní zamestnancov do EÚ musí odovzdať Sociálnej poisťovni žiadosť o vystavenie prenosného dokumentu A1, ktorý potvrdí, aké predpisy sociálneho zabezpečenia sa na nich budú vzťahovať. A k tomuto pribudnú nové povinnosti.
S čím musí firma počítať, aby neprekročila zákon?
Okrem sledovania, kde platia aké výšky minimálnej mzdy, bude musieť zamestnávateľ na Slovensku uzavrieť so zamestnancom i písomnú dohodu o vyslaní – s uvedením dňa začatia a skončenia vyslania, druhu práce, miesta výkonu a mzdových podmienok. Navyše musí písomne informovať zamestnanca aj o pracovnom čase a výmere dovolenky, ktorá platí v štáte, kam sa vysiela.
Niekedy sa pracovník vysiela v rovnaký deň aj do viacerých členských štátov. Aký je postup vtedy?
Toto môže byť problém, zákon takúto situáciu jednoznačne neupravuje.
Týka sa to napríklad vodičov?
Áno, aj ich. No u nich je otázne, kedy vlastne ide o vyslanie a kedy o zahraničnú služobnú cestu. Špecifickou skupinou sú vodiči nákladnej dopravy nad 3,5 tony a vodiči autobusovej dopravy. Tí z povahy svojej práce vykonávajú pracovnú činnosť prevažne na území iných členských štátov.
V čom konkrétne môže byť problém?
Ak má vodič nákladnej dopravy nad 3,5 tony a vodič autobusu...
Zostáva vám 85% na dočítanie.