Firma začína od nuly. Jediné, čo má, je dobrý nápad. Kde vziať peniaze?
V tomto štádiu možno využiť napríklad vlastný kapitál (prípadne kamarátov alebo rodinu) – tento zdroj vysiela pozitívny signál potenciálnym budúcim investorom, keďže poukazuje na oddanosť foundera alebo founderov. Ďalšou možnosťou sú biznis anjeli, ktorí sú okrem financovania často schopní priniesť aj svoje vedomosti a skúsenosti z podnikania celkovo alebo z konkrétneho sektora.
Financovanie bankovým dlhom je v tej fáze len veľmi ťažko dostupné a prístupné často len cez osobu foundera, ale je aj určitou alternatívou. Treba počítať s tým, že podmienky nebudú veľmi výhodné.
Kto je dnes ochotný požičať start-upu? A čo za to požaduje?
Ak sa bavíme o štandardných pôžičkách, možnosti sú pomerne dosť obmedzené – vo väčšine prípadov start-upy nie sú schopné prejsť štandardnými, pomerne konzervatívnymi, filtrami, ktoré sú bežne nastavované tradičnými finančnými inštitúciami. V rámci Slovenska však máme dostatočné spektrum možností získania financovania od biznis anjelov, fondov rizikového kapitálu a súkromných investorov. Podmienky vstupu investora sú individuálne a ovplyvnené širokým spektrom faktorov – jedným z kľúčových je celková úroveň rizika, na ktorej sa investor spolupodieľa.
Pri investíciách biznis anjelov však treba poznamenať, že zväčša sa stávajú spoločníkmi v podnikaní. Founder teda takýmto získaním stratí časť podielu na svojej idei, zväčša minoritu do 40 percent. Pri úvere vznikajú dodatočné náklady, ale founder neobetuje podiel na svojom nápade a budúcich potenciálnych ziskoch.
Na aký spôsob financovania by start-up vôbec nemal pristúpiť? Čo mu neodporúčate?
Každý start-up by mal mat‘ jasnú predstavu o úrovni kontroly nad firmou, ktorú je ochotný obetovať a mal by na základe toho zhodnotiť, či sú konkrétne zdroje financovania a nastavené podmienky akceptovateľné. Vzhľadom na častú komplexnosť a komplikovanosť vyjednávaní a dokumentácie nie je pre founderov vždy ľahké kompletne odhaliť vplyv vstupu investora na zmeny vo vlastníckych právach alebo celkový vplyv na ďalšie smerovanie firmy či už z manažérskeho, alebo finančného hľadiska. Ďalším dôležitým bodom pri rozhodovaní je nefinančná pridaná hodnota – nie je vždy konštruktívne akceptovať vstup investora, ktorý nemá kapacitu podporiť ďalší rast konkrétneho start-upu či už vďaka svojej sieti kontaktov, špecifickým vedomostiam, alebo iným aspektom.
V každom prípade zväčša najvýhodnejšou formou financovania sú vyššie spomínané vlastné úspory, rodina a priatelia. Ak sú tieto zdroje vyčerpané, potom je to o konkrétnych podmienkach pre financovanie úverom alebo investorom. Dôležité je zmapovať si a posúdiť konkrétnu ponuku na trhu, ideálne s využitím pomoci profesionálneho poradcu a nevrhnúť sa na prvého investora, ktorý posunie ponuku popod dvere.
V posledných rokoch sa hovorí o modernejších spôsoboch financovania, ako je napríklad crowdfunding... Asi to nie je vhodné pre každého. Komu sa to oplatí?
Crowdfunding je veľmi výhodná forma získania financií cez predobjednávky produktov – asi najvýhodnejšia možná. S jeho jednoduchosťou je však spätá jeho náročnosť, ktorá je vysoká a potenciálny objem získaných prostriedkov relatívne nízky. Oplatí sa to start-upom, ktoré sú ochotné a schopné investovať svoje zdroje do kvalitnej kampane, ktorá je nevyhnutnou súčasťou crowdfundingu. Táto možnosť môže byt‘ prínosná aj pre start-upy, v ich prípade práve úspešný crowdfunding môže byt‘ odrazom validácie (budúcimi) zákazníkmi.
Určite sa to však oplatí skúsiť, pričom často spätná väzba na produkt/službu získaná z trhu je ďalším veľkým benefitom pre start-up.
Potrebujem pri takýchto moderných spôsoboch financovania aj vlastný kapitál?
Treba si uvedomiť, že získať dostatok financovania aj pri všetkých moderných spôsoboch financovania je veľmi náročné. V reálnom svete je vlastný kapitál určite potrebný a výška závisí od konkrétnej potreby start-upu. Využitie vlastného kapitálu môže byt‘ dobrým signálom, že founderi sú oddaní projektu a veria v jeho úspech.