Klienti často po dopravnej nehode využívajú k nahláseniu škody z PZP moderné technológie, čím si splnili len oznamovaciu povinnosť. No následne pozabudnú poisťovni doložiť doklad podpísaný vinníkom, že si priznáva vinu.
Hlásenie škôd z povinného zmluvného poistenia na Slovensku
V súvislosti s hlásením škôd z povinného zmluvného poistenia sa v poslednej dobe často vyskytujú situácie, kedy klienti nahlásia poistnú udalosť, ale nezdokladujú ju písomne. Škodu z povinného zmluvného poistenia musí poistený nahlásiť písomne, a to v zákonom stanovenej lehote (15, respektíve 30 dní – ak sa nachádza na území mimo Slovenska). Za písomné nahlásenie škody poisťovne považujú: doručenie tlačiva Záznam o dopravnej nehode (osobne na pobočku poisťovne, poštou alebo naskenované e-mailom) vypísaného na mieste nehody, podpísaného oboma stranami, pričom poistený musí vyplniť obidve strany tlačiva a doložiť k nemu kópiu technického preukazu motorového vozidla a vodičského oprávnenia.
Druhou možnosťou je nahlásenie škody prostredníctvom internetového formulára umiestneného na stránke poisťovne, ku ktorému je tiež potrebné doložiť kópiu technického preukazu auta a vodičského oprávnenia. Týmto si klient splnil oznamovaciu povinnosť, no je potrebné následne tento e-formulár vytlačiť a podpísaný dodať poisťovni (poštou, e-mailom alebo osobne).
V prípade, že poistený nenahlási spôsobenú škodu poisťovni písomne (jedným z vyššie uvedených spôsobov), proces ukončenia poistnej udalosti sa týmto môže zbytočne naťahovať.
Snímka: Flickr.com
Hlásenie škôd zo zahraničia (v rámci štátov zelenej karty)
Škodu je opäť možné nahlásiť aj elektronicky cez stránku poisťovne. Ak pripojenie v danej chvíli nie je dostupné, po príchode domov (maximálne do 30 dní) môže klient nahlásiť udalosť telefonicky alebo e-mailom na príslušný dispečing poisťovne. Vždy treba na mieste nehody vyplniť medzinárodný formulár “Záznam o dopravnej nehode”, ktorý klient dodá poisťovni po návrate domov ako písomný doklad. Veľmi dôležité je zaznamenať rozsah poškodenia vozidiel. Záznam musí byť riadne podpísaný i druhou stranou a nemožno ho dodatočne meniť a doplňovať.
Ďalšie požadované doklady
- policajná správa (ak bola privolaná polícia)
- potvrdenie autoservisu o oprave vozidla s rozpisom vykonaných prác a s uvedením doby opravovania vozidla, prípadne potvrdenie autoservisu o nepojazdnosti vozidla
- potvrdenie odťahovej služby (ak bola privolaná cez asistenčnú službu)
- cestovný lístok, účet za ubytovanie (ak bola potrebná náhradná doprava či ubytovanie)
V týchto prípadoch je poistený povinný zabezpečiť dostatočné dôkazy o rozsahu a príčine poistnej udalosti, napr. uchovaním vymenených poškodených dielov, fotodokumentáciou, prípadne videozáznamom, svedectvom tretích osôb a pod.