StoryEditor

Dobrý marketing? Zamerajte sa na presnú skupinu zákazníkov

29.10.2014, 23:05
Autor:
zubzub
Fred Wilson vyhlásil, že marketing je pre firmy so zlým produktom. Toto tvrdenie potvrdzuje, že startupy ho často považujú za zbytočný. Ale nie je.

Kedy začať s marketingom
Ideálne začnite s marketingom ešte pred uvedením samotného produktu alebo služby na trh. Získate tým čas na vytvorenie dostatočne početnej skupiny potenciálnych zákazníkov, ktorí o vašom projekte vedia už počas jeho vývoja. Títo ľudia sú zároveň prvými, na ktorých sa obrátite s ponukou svojho produktu, ako aj so žiadosťou o spätnú väzbu alebo ďalšie odporúčanie.

Overte si predpoklady
Keďže startup pracuje s množstvom predpokladov, správny marketing vám vie pomôcť overiť viaceré z nich ešte pred uvedeným produktu na trh. Výhodou je aj psychologický efekt, keďže už počas niekoľkomesačného vývoja produktu vidíte, že je oň skutočný záujem.

Buďte výnimočný
Základom je, samozrejme, kvalitný a zaujímavý produkt alebo služba. Na to, aby bola akákoľvek marketingová stratégia úspešná, je nevyhnutné ujasniť si, čo robí startup na trhu výnimočným, čiže tzv. unique selling proposition a zároveň čo chce marketingovou kampaňou dosiahnuť. Na zodpovedanie oboch budete potrebovať perfektnú znalosť cieľového trhu.

Takto marketujte
Pri startupoch sa udomácnil pojem growth hacking. Ide o marketingovú techniku zohľadňujúcu charakteristiky startupov – inovatívnosť a nízky rozpočet. Tým pádom sa dôraz kladie na maximálnu možnú nákladovú efektívnosť a alternatívne metódy.

Neoslovujte všetkých
Po ujasnení konkurenčnej výhody sa nepokúšajte osloviť každú skupinu zákazníkov ani široké masy. Keďže štruktúra trhu je rozličná, zamerajte sa na inovátorov a prvých osvojiteľov nových produktov. Získanie týchto typov zákazníkov vám pomôže dostať sa neskôr aj k zvyšným masám. Pre zachovanie efektívnosti si preto určte segment, ktorý je pre vás kľúčový a spočiatku zamerajte svoje marketingové aktivity naň. Takto dosiahnete optimalizáciu nákladov a pri online marketingu aj vyšší conversion rate, čiže počet oslovených ľudí, ktorí aj reálne klikli na vašu reklamu.

Udržte si zákazníkov
Pre úspešné fungovanie je dôležité nielen získanie zákazníkov, ale aj ich udržanie a rozvoj. Na udržanie zákazníkov použite vernostné programy alebo pravidelné zlepšovanie už existujúceho produktu. Medzi metódy, ako získať zo zákazníka „viac“, patrí napríklad tzv. up-selling alebo cross-selling. Prvý spomenutý pojem sa vzťahuje k ponúkaniu lepších a drahších verzií produktu alebo doplnkov, zatiaľ čo cross-selling je ponúkanie komplementárnych produktov.

Merajte svoje výsledky
Pokiaľ chcete posunúť svoj startup ďalej, je nutné začať merať dosahované výsledky. Určte si kľúčové indikátory výkonnosti (KPI), ktoré sú pre rast vášho biznisu zásadné. Na základe dobre nastaveného systému metrík môžete sledovať úspešnosť marketingu a adekvátne naň reagovať.

Tu marketujte
Oslovenia potenciálnych zákazníkov si môžete získať alebo zaň platiť. Prvý spôsob nesie v sebe prvky virálnosti, keď dobré, resp. zlé meno startupu šíria samotní zákazníci či už osobne alebo prostredníctvom internetu na základe ich vlastnej skúsenosti. Ide o spôsob s najvyšším efektom na mienku potenciálnych zákazníkov.

Zmienku o startupe alebo iba jeho produkte je možné aj kúpiť. Medzi možnosti, kde umiestniť reklamu alebo referenciu na firmu, patria napríklad sociálne médiá, internetové vyhľadávače či klasický e-mail. Printové médiá alebo sponzoring startupy často nevyužívajú.

 

01 - Modified: 2006-12-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Gazpromu navrhnú sídlo britskí architekti
01 - Modified: 2024-10-19 05:30:00 - Feat.: - Title: Prináša umelá inteligencia skutočný pokrok alebo ide iba o marketingovú horúčku 02 - Modified: 2024-10-08 10:30:27 - Feat.: - Title: Na Slovákov najlepšie funguje humor, hovorí šéf marketingu v jednej z našich najväčších bánk (rozhovor) 03 - Modified: 2024-09-24 08:00:00 - Feat.: - Title: Čínske značky nebodujú ani na domácom trhu. Predaje áut viaznu, straty sú miliardové 04 - Modified: 2024-09-18 08:21:29 - Feat.: - Title: Nie je zásah ako zásah, marketéri potrebujú Attention 05 - Modified: 2024-08-18 06:42:09 - Feat.: - Title: Viedeň je malý skrytý šampión strednej Európy. Radi u nás uvítame perspektívne slovenské startupy (ROZHOVOR)
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
09. november 2024 03:30