Predali vám v cudzine horší tovar či poskytli nekvalitnejšiu službu než domácim? Pohádali ste sa kvôli platnosti svojho vodičáku v zahraničí? Alebo ste v niektorom z iných štátov EÚ pocítili na úradoch diskrimináciu za to, že ako občan z východnej Európy ste nebodaj „nižšej“ kategórie?
Spoločný trh aj výhody
Takéto a podobné problémy neponechávajte bez povšimnutia a riešte ich. Na to nabáda aj Brusel. Únia si totiž mimoriadne zakladá na využívaní výhod celoeurópskeho vnútorného trhu.
Brusel na to vytvára aj rozsiahle mechanizmy a čo najviac ich približuje ľuďom. Najjednoduchšia cesta je prostredníctvom dotazníkov na internete. V nich je presný popis, v akých veciach a ako posielať dotazník so sťažnosťou.
S nedodržiavaním práv v únii úzko súvisí aj fakt, či ten-ktorý štát nemešká v prenášaní celoeurópskych zákonov a smerníc do svojich vnútroštátnych noriem. Ak totiž niektorý zákon na národnej úrovni absentuje, v praxi sa môže vyskytnúť situácia, že miestny občan sa bude dožadovať svojich euroobčianskych práv, avšak miestna legislatíva bude v danej oblasti „pozadu“.
Bdelé oko Bruselu
O tom, že Európska komisia neponecháva tieto veci na náhodu, svedčí aj fakt, každoročne prijíma aj správu o monitorovaní situácie, ako sa uplatňuje právo EÚ. Ak teda niektorý zo štátov nevyrieši ohlásené porušenie únijného práva, komisia začne voči nemu konať. Takéto konanie môže začať buď na základe vlastného vyšetrovania alebo sťažnosti od jednotlivých občanov či podnikov.
Projekt EU Pilot
Ako vyplýva z monitorovacej správy, počet konaní o porušení povinnosti zo strany štátov sa za posledných päť rokov znížil.
Samotné Slovensko nie je na tom v bilancii až tak zle. Za rok 2014 je na 11. mieste spomedzi členských krajín EÚ. Komisia voči SR evidovala k 31. decembru 2014 dovedna 37 porušení povinností kvôli nesprávnej transpozícii smerníc a osem prípadov kvôli ich oneskoreniu. Najhoršie na tom boli vlani Grécko, Taliansko, Španielsko a Belgicko.
Kedy sa môžete obracať na orgány EÚ:
- ak potrebujete osobné poradenstvo o svojich právach občana EÚ
- ak potrebujete pomoc pri výkone svojich práv občana EÚ
V akých konkrétnych oblastiach sa sťažujte
Ak je porušené:
- vaše právo v oblasti sociálneho zabezpečenia (rodinné dávky, naliehavá zdravotná starostlivosť, dôchodky atď.
- vaše právo na pobyt alebo právo na pobyt vašich príbuzných, ktorí nie sú občanmi EÚ
- uznanie vašej odbornej kvalifikácie
- registrácia vášho auta
- výmena vášho vodičského preukazu
Ďalej – ak sú porušené vaše spotrebiteľské práva, napríklad:
- nákup tovaru/služieb v krajine pobytu
- nákup tovaru/služieb v inej krajine EÚ
- mimosúdna sťažnosť týkajúca sa banky, poisťovne, investičného fondu
- odosielanie platieb do zahraničia a prijímanie platieb zo zahraničia v EÚ
Ak čelíte diskriminácii:
- z dôvodu rasy alebo etnického pôvodu, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, pohlavia alebo sexuálnej orientácie
- kvôli štátnej príslušnosti
Čo môže žiadať občan EÚ od orgánov v Bruseli
- Chcem, aby verejný orgán v inej krajine EÚ rešpektoval moje práva vyplývajúce z právnych predpisov EÚ
- Čelím nespravodlivému zaobchádzaniu zo strany orgánu EÚ
- Potrebujem konzulárnu pomoc v zahraničí (nachádzam sa mimo EÚ a moja krajina tu nemá diplomatické zastúpenie, mám stratený alebo ukradnutý pas, mám vážnu nehodu, chorobu alebo úmrtie, zažil som násilný trestný čin, zatkli ma, zadržali alebo väznili, potrebujem naliehavú pomoc a repatriáciu plus vyhľadávanie veľvyslanectiev a konzulátov)
- Chcem ohlásiť porušenie práva EÚ zo strany vnútroštátnych orgánov
Čo môže žiadať firma/podnikateľ od orgánov v Bruseli
- Chcem, aby verejný orgán v inej krajine EÚ rešpektoval moje práva vyplývajúce z právnych predpisov EÚ
- Som svedok nekalej hospodárskej súťaže zo strany iného podnikateľského subjektu
- Viem o neoprávnenej štátnej pomoci pre konkurentov v zahraničí
- Nespravodlivo sa so mnou zaobchádza zo strany orgánu EÚ
- Chcem ohlásiť porušenie práva EÚ zo strany vnútroštátnych orgánov
Linky na dotazníky EÚ kvôli sťažnosti môžete nájsť (ako občan) TU a (ako firma) TU.