Doprava, ubytovanie a strava je to, na čom si väčšina dovolenkárov pri pobytoch na mori zakladá. V drvivej väčšine prípadoch skutočne prežijú pár dní vytúženého voľna bez akýchkoľvek ťažkostí, avšak nájdu sa aj takí, ktorí majú jednoducho „smolu.“ Lietadlo či autobus príde na miesto pobytu neskôr, hotel nezodpovedá ich predstavám a miestna strava im jednoducho nechutí...
Hoci nie každá reklamácia má svoje opodstatnenie, vhodné je poznať svoje nároky v takýchto situáciách. Väčšiu pravdepodobnosť odškodnenia, ak váš let mešká, alebo ste uviazli na letisku, prináša avizovaná legislatíva z Európskeho parlamentu.
Aké odškodné dostanete
Európsky parlament sa vydáva do boja proti leteckým spoločnostiam. Ak vám bude meškať lietadlo, dostanete odškodné. Meškanie lietadla a z toho vyplývajúce odškodňovanie klientov, sa riadi medzinárodne platnými predpismi. Dnes sa môžete pri viac než päťhodinovom meškaní rozhodnúť, že na cestu nenastúpite, prípadne že v nej nebudete pokračovať. V takom prípade dostanete naspäť peniaze za svoju letenku a ak ide o tranzitný let, spoločnosť vás musí letecky dopraviť späť na miesto, odkiaľ ste svoju cestu pôvodne začali. Ak ide o meškanie v rozmedzí dvoch až štyroch hodín, máte nárok – podľa vzdialenosti letu – na občerstvenie, stravu, bezplatný telefonický hovor, v prípade nutnosti aj na nocľah.
Ďalšie možnosti odškodnenia
Aké ďalšie zmeny v tomto smere navrhli europoslanci? Napríklad to, že na rozdiel od dneška, keď majú cestujúci právo z lietadla vystúpiť až po jeho päťhodinovom „parkovaní“ na letištnej ploche, chcú túto lehotu skrátiť na tri hodiny. Pokiaľ sa dostanete na cieľové letisko s trojhodinovým alebo väčším meškaním, môžete mať dokonca rovnaký nárok na finančné odškodnenie ako pri zrušení letu, pokiaľ letecká spoločnost nedokáže preukázať, že oneskorenie nastalo v dôsledku mimoriadnych okolností.
Leteckú firmu možno navyše brať na zodpovednosť aj za škody, ktoré následne vyplynú z meškania. Tzv. mimoriadne udalosti, ktoré doteraz letecké společnosti oprávňujú na to, aby odmietli nárok na náhradu, by sa mali najnovšie obmedziť iba na jasne zadefinované udalosti, ktoré sú mimo kontroly leteckej firmy, ako je napríklad zlé počasie.
Strata batožiny na letisku
Často sa v praxi tiež stáva, že keď sa vám napríklad stratí batožina, či nepríde lietadlo načas, nemáte sa ani kde sťažovať. Na každom letisku v Únii preto budú musieť vzniknúť kontaktné miesta. Formuláre budú k dispozícii, musia byť vo všetkých platných jazykoch Európskej únie a teda aj v slovenčine.
Pokiaľ stratíte batožinu, do siedmych dní vám bude musieť spoločnosť odpovedať, že sťažnosť prijala. Dokonca, ak to nevybaví do dvoch mesiacov, berie sa to ako akceptovanie vášho návrhu a musia vám v plnej hodnote nahradiť škodu.
Právo na odškodnenie za meškanie letu:
Súčasná situácia pri meškaní viac než 2 hodiny:
do 1 500 km a menej = odškodnenie 250 eur
Návrh europoslancov:
do 2 500 km a menej = odškodnenie 300 eur
Súčasná situácia pri meškaní viac než 3 hodiny:
od 1500 do 3 500 km = odškodnenie 400 eur
Návrh europoslancov:
od 2 500 do 6 000 km = odškodnenie 400 eur
Súčasná situácia pri meškaní viac než 4 hodiny:
nad 3 500 km = odškodnenie 600 eur
Návrh europoslancov:
nad 6 000 km odškodnenie = odškodnenie 600 eur