Vyrábate u seba doma výrobky, ako oblečenie, drevené hračky alebo podobné spotrebné produkty? Chceli by ste ich predávať, ale neviete, kam sa obrátiť kvôli povoleniam? Presne s takýmto problémom sa na nás obrátil čitateľ HN poradne, ktorého babka je zo Srbska a vyrába zimné čiapky či veci z dreva. Jej vnuk, ktorý má živnosť na Slovensku, by chcel jej výrobky predávať aj u nás. Nevie však, čo má pre to urobiť a kam sa treba obrátiť.
Rozšírenie živnosti
„Pokiaľ v živnosti nemáte uvedený maloobchod a veľkoobchod, je v prvom rade potrebné, aby ste si rozšírili živnostenské oprávnenia v súvislosti s uvádzanou komoditou. Dajte si tam však aj sprostredkovateľskú činnosť v tejto oblasti,“ odpovedá na otázku čitateľa právna poradkyňa Hedviga Takáčová.
V druhom slede radí, aby čitateľ využil možnosť predaja na trhoviskách a podobných miestach. Takýto predaj produktov či služieb je však možný len na základe povolenia na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste. Na získanie povolenia si treba podať žiadosť.
Určité spotrebné výrobky možno predávať len na určených miestach. „Sú to najmä textilné a odevné výrobky, ďalej obuv, domáce potreby, elektrotechnické výrobky, drobný tovar, papierenské produkty, kozmetika, drogériový tovar a hračky. Tieto možno predávať len v prevádzkarňach tržníc, trhovísk, v stánkoch s trvalým stanovišťom, na príležitostných trhoch, pred prevádzkarňou zo strany jej prevádzkovateľa a taktiež v pojazdných predajniach,“ vysvetľuje právnička.
Čo kontroluje správca trhoviska u predávajúceho? Jednak to, či má oprávnenie podnikať v danej oblasti, ďalej, či má povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhových miestach a jednak to, či má doklad o nadobudnutí tovaru. „Kvôli informáciám o predaji na trhových miestach je však najlepšie informovať sa priamo v príslušnej obci,“ dodáva Takáčová.
Predaj cez internet
Náš čitateľ sa zaujíma taktiež o podmienky, ktoré by sa ho týkali, ak by chcel výrobky predávať prostredníctvom e-shopu. „Tu platia ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho,“ hovorí Takáčová. Ako informuje, takýto zákon začal platiť v lete.
Predávajúcim vďaka nemu pribudli nové podmienky a spotrebiteľom nové práva, s ktorými by sa mala každá zo strán riadne oboznámiť. Napríklad, predávajúci musí pri takomto spôsobe predaja pred uzavretím zmluvy na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov – okrem iného – uviesť zrozumiteľne: 1. hlavné vlastnosti tovaru alebo charakter služby v primeranom rozsahu, 2. obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania , prípadne osoby, v mene ktorej koná, 3. telefónne číslo a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, 4. adresu, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu, podať sťažnosť alebo iný podnet, ak sa adresa líši od tej, kde je miesto podnikania, 5. cenu tovaru alebo služby vrátane DPH a všetkých ostatných daní, ale aj mnohé ďalšie podmienky. Okrem iného je tiež zaujímavé predĺženie doby na vrátenie zakúpeného tovaru zo 7 na 14 dní (s výnimkou internetových kníhkupectiev).