StoryEditor

Medzi dlžníkmi sú spoľahlivci, obete i figliari. Tu je ich typológia

19.08.2014, 18:52
Aj medzi dlžníkmi nájdete typické znaky. Firma spravujúca pohľadávky si preklepla svoju klientelu a určila kategórie dlžníkov. Tu je jej typológia.

Typológiu dlžníkov zostavila spoločnosť APS podľa toho, akým spôsobom dlhujúci ľudia komunikujú a ako pristupujú k svojim záväzkom.

Seriózny dlžník (49 percent klientov)

Takmer polovica klientov firmy APS patrí k takzvaným serióznym dlžníkom. Títo ľudia si uvedomujú, že za svoje dlhy nesú zodpovednosť. Iba v určitej fáze života ich postihla smola. Buď to bola choroba, stratili zamestnanie alebo nečakane spadli do krízy, čo im znemožnilo splácať pôžičky. Na začiatku precenili svoje sily, keď využili ľahko dostupné ponuky, a tie im prerástli cez hlavu. Radi by svoju situáciu vyriešili, ale nemajú peniaze a nevedia ako. Vyhýbajú sa komunikácii s veriteľom, pretože nevedia, čo povedať, ak nemajú na splátky. V situácii sa cítia trápne a nepríjemne.
„Väčšina našich klientov chce svoje záväzky splatiť, nie sú spokojní s takouto situáciou. Trápi ich, že majú dlhy a chceli by to zmeniť. Najdôležitejšie je pre nich nastaviť splátky podľa ich reálnych možností, aby verili, že svoje finančné problémy vyriešia,“ hovorí Martin Hubáček, Country Manager českej spoločnosti APS.

Obeť (13 percent klientov)

Druhým najčastejším typom dlžníka je takzvaná obeť. Dlh im vznikol z cudzej viny alebo sa stali obeťou podvodu. Cítia krivdu a zlosť, pretože dlh neplánovali. Nechápu, prečo majú záväzok splácať.  
Najčastejším prípadom je situácia, keď človek ručí priateľom alebo príbuzným. Obeťami sa stávajú aj zamilované ženy (ale aj muži), ktoré si na seba dajú napísať dlhy partnerov a po ukončení vzťahu im zostane nielen rana v duši, ale väčšinou i nemalý záväzok.
Takto „postihnutým“ určitú dobu trvá, kým pochopí, že spravodlivosť tu nefunguje a budú musieť niesť záväzky za niekoho iného. Len čo pochopiaí, že nie je iná cesta, snažia sa dlh uhradiť čo najrýchlejšie, aby mali opäť čistý štít.

Chronický dlžník (11 percent klientov)

Chronické zadlžovanie a pocity previnenia sú typické pre staršiu generáciu. Medzi takými dlžníkmi je veľa mužov vo veku okolo 60 rokov. Chronický dlžník sa prejavuje malou znalosťou finančných produktov a nepoučenosťou o následkoch, ak dlh nespláca. Cíti síce povinnosť riešiť finančné problémy celej rodiny, jemu samotnému však peniaze chýbajú.
Nedostatok rieši pôžičkou, ktorá je preň prostriedkom, ako si prilepšiť. Nepoučí sa z chýb a je schopný si vziať znova ďalšiu pôžičku. „Títo ľudia potrebujú citlivo vysvetliť, aké môže mať ignorovanie dlhu dôsledky, a mali by sa oboznámiť s možnými rizikami, ako sú súdny príkaz či exekúcia, čo si často neuvedomujú,“ hovorí Hubáček.

Previnilec (10 percent klientov)

Typickým predstaviteľom kategórie previnilca je žena nad 50 rokov. Finančná situácia sa jej skomplikovala stratou zamestnania a novú si hľadá len ťažko. Cíti silnú morálnu povinnosť plniť si svoje záväzky, nemá však dostatočný príjem. Dlhy majú značný vplyv na jej psychiku. Zle spí a trápi sa.
„Staršie ženy, ktoré zvyčajne tvoria túto kategóriu, sú zo svojej situácie nešťastné. Namiesto odpočinku a užívania si vnúčat ich na starobu čakajú dlhy. Cítia veľkú vinu, že sa dostali do finančných problémov. Majú silnú vôľu zbaviť sa dlhov, potrebujú veľmi citlivé rokovania a pomoc s nastavením optimálnych splátok,“ vysvetľuje Hubáček.

Špekulant (8 percent klientov)

Ďalším prípadom je takzvaný vychytralec alebo špekulant. Ide väčšinou o mladého muža do 30 rokov, ktorý už je na dlhy a exekúcie zvyknutý. Nevlastní žiadny majetok a keď mu tečie do topánok, obráti sa na rodinu. Jeho príjem je nepravidelný, ale vie aj dobre zarobiť. Tvrdí, že nemôže viac splácať, ale je zjavné, že sa ani príliš nesnaží.
Podľa Hubáčka je táto kategória dlžníkov veľmi nevyspytateľná, hlavne v reakciách na rokovaní spoločností. Pri komunikácii s touto skupinou si treba zvoliť vhodnú motiváciu, ktorá by bola pre tento typ človeka natoľko zaujímavá, aby bol ochotný spolupracovať.

Samoživiteľka (6 percent klientov)

Ide väčšinou o ženu do 30 rokov s dieťaťom predškolského veku, ktorá má za sebou komplikovaný vzťah alebo nezhody s rodičmi. Tvrdí, že dlhy splácať chce, ale zastrešuje sa svojou ratolesťou a jeho potrebami. Na splácanie dlhov nemá dostatok financií.
Hoci sú tieto ženy samoživiteľky a svoje deti zabezpečujú samy, chcú im často poskytnúť až nadštandardnú životnú úroveň. Práve to ich privádza k neuváženým finančným rozhodnutiam. „Takýmto matám treba veľmi citlivo vysvetliť dôsledky ich neuvážených činov,“ uzatvára Hubáček.

Napokon – tri percentá klientov nezapadajú do žiadnej z týchto kategórií.
Zdroj: idnes.cz

 

01 - Modified: 2006-09-21 11:56:00 - Feat.: 0 - Title: Irwinova rodina prišla na rozlúčku v kaki farbe
01 - Modified: 2024-11-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Penta chce rásť s novými investormi. Prichádza Penta Fund 02 - Modified: 2024-11-12 12:55:49 - Feat.: - Title: "Hlavné kryptomesto planéty" už zaberá. Bitcoin od víťazstva Trumpa dramaticky vzrástol 03 - Modified: 2024-11-12 11:46:28 - Feat.: - Title: Bankári rozdali rekordné množstvo hypoték. Slovákov lákajú úroky, strach z vyšších daní aj drahých bytov 04 - Modified: 2024-11-11 14:09:23 - Feat.: - Title: Slovenské firmy si môžu výrazne znížiť daň z príjmu. Mnoho z nich si výhody neuplatňuje 05 - Modified: 2024-11-08 06:30:00 - Feat.: - Title: XXL balenia a tieto potraviny nechajte v regáli. Poradíme vám, ako ušetriť, ale napriek tomu jesť kvalitne
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
21. november 2024 19:51