Každá práca trvá presne toľko, koľko času na ňu máme. Toto je Parkinsonov zákon, podľa ktorého si môžeme akúkoľvek úlohu zefektívniť tým, že si na ňu zámerne vyhradíme obmedzený čas. Ak si na niečo neurčíme týždeň, ale dva dni, proste to musíme za tie dva dni spraviť. Týmto spôsobom sa naša myseľ nastaví na oveľa intenzívnejšiu efektivitu.
Veľa času vedie k odsúvaniu
Ak vieme, že máme na splnenie úlohy ešte niekoľko dní, väčšinou ju odkladáme, až kým naozaj nehorí. Takýmto spôsobom, teda skrátením si času, sami na seba vyvinieme väčší tlak a výsledok nás možno aj samých prekvapí. Okrem tohto spôsobu pomôže napríklad aj plánovanie a technika rozdrobenia.
Plánujte
Mnohí ľudia berú vypracovanie podrobného plánu ako stratu času, nie je to však pravda. Jednak si ním urobíme potrebný prehľad, jednak získame uspokojivý pocit, že sme sa už vlastne vrhli do práce. „Plán v konečnom dôsledku šetrí čas, keďže minimalizuje neproduktívnu prácu,“ hovorí pre HN Silvia Korbašová z personálnej a poradenskej agentúry Persea. Je, samozrejme, možné aj improvizovať, výsledok však môže, ale aj nemusí byť úspešný. Plán zvyšuje pravdepodobnosť úspechu, pretože máme proces plnenia úlohy pod kontrolou. „Pozitívnym dôsledkom je preto aj zníženie stresu, keďže vieme predvídať možné problémy,“ dodáva. Okrem toho, ak si plánom úlohu „zvizualizujeme“, možno zistíme, že sme sa jej zbytočne báli.
Technika rozdrobenia. Rozdeľte si úlohu na niekoľko menších
Postupovať po bodoch umožní našej mysli zamerať sa krok za krokom len na to, čo sme si práve teraz vyčlenili. Našu myseľ nezaťažuje celá úloha, ale iba jej konkrétna časť naplánovaná na konkrétny čas. Takto dokážeme produkovať jednoduché a kreatívne riešenia za podstatne kratšie obdobie. Zároveň je výhodou aj to, že vidíme, ako postupujeme, a motivuje nás to. „Technika rozdrobenia je bežnou manažérskou metódou a používa sa pri zadávaní komplikovanej úlohy. Najmä pri riešení väčšieho problému, ktorý kým sa nerozdrobí, vyzerá nejasne a človek nevie, kde začať s riešením,“ hovorí Korbašová. „Veľká úloha sa môže zdať ťažko zvládnuteľná, obsahovo aj časovo. Keď si ju rozmeníme na drobné, ľahšie začneme riešiť tie malé časti celej roboty. Potom už treba len začať,“ dodáva s tým, že aj cesta okolo sveta sa vždy začína prvým krokom.
Snímka: business-journal.eu