Pohonné látky a mýto. Dve položky, ktoré tvoria podstatnú časť nákladov v biznise dopravcov. Hoci sa však po dlhom období ich rast spomalil, dokonca pri palivách v minulých mesiacoch ich ceny výraznejšie klesli, väčšina dopravcov si aj tak nepolepšila. Dôvod? S nižšou cenou nafty sa zákazníci okamžite snažia znížiť cenu prepravy. Firmy tak naďalej musia detailne plánovať prepravné trasy a kontrolovať náklady, aby si ustrážili aspoň súčasnú ziskovosť.
Mýto ťaží dopravcov čoraz viac
Dobré je aspoň to, že cestné mýto stúpa po dlhej dobe pomalšie než doteraz, no jeho rast je nezadržateľný. Dôvodom je mierny rast sadzieb v niektorých krajinách, ale najmä nové elektronické mýtne systémy a rozširujúca sa sieť spoplatnených ciest. Najnovším príkladom je Nemecko, ktoré síce v januári znížilo mýtne sadzby, ale od júla rozširuje spoplatnenú sieť o 1 100 kilometrov štvorprúdových spolkových ciest a od októbra 2015 sa mýto bude vzťahovať už aj na vozidlá s celkovou hmotnosťou už od 7,5 tony namiesto doterajšieho spoplatnenia kamiónov od 12 ton.
Zdražovanie áno, ale úmerne
Citlivosť na náklady presvedčivo ilustrovala situácia po nástupe krízy. Desiatky firiem zo Slovenska a Čiech ukončili činnosť, lebo kvôli zníženiu cien prepravného o pár percent skĺzli do červených čísiel a nedokázali splácať lízing áut. „Preprava tovaru vždy bola oblasťou, v ktorej sa podnikalo s mimoriadne nízkou maržou. Dopravcovia dlhodobo bojujú s problémom preniesť rastúce náklady do adekvátneho zvýšenia cien za prepravu. A v čase klesajúcich nákladov im zase trh nedovolí dlhodobo čerpať z tejto výhody,“ vysvetľuje Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service, poskytovateľa služieb pre dopravcov. .
Oddelenie jednotlivých zložiek
Pre dopravcov je kľúčové vyhľadávať najnižšie ceny palív na trhu a zároveň zmluvne ochrániť cenu prepravy od vplyvu palivovej zložky. Žiaľ, časť prepravcov nemá správne nastavené zmluvné podmienky s takzvanou naftovou doložkou, a preto sú nútení znížiť cenu prepravy a nedokážu tak úsporu na palive preniesť do zisku,“ vysvetľuje Pavlík.
Príkladom dopravcov, ktorým sa to darí, sú firmy v expresnej preprave. Tie dlhodobo oddeľujú ceny prepravy od palivovej zložky, ktorú klient dostáva kalkulovanú osobitne ako palivový príplatok. Výška príplatku (vyjadrená v percentách) sa odvíja od svetových cien ropy a aktualizuje sa v mesačných intervaloch. Klesajúce aj stúpajúce ceny tak klient okamžite vidí v cene prepravného. A cenové výkyvy dokážu byť pomerne výrazné. Zo štatistík kuriérskej spoločnosti TNT vyplýva, že kým v júni 2014 bola výška palivového príplatku 20 percent (pri cene ropy Brent 114 dolárov) , v marci 2015 bola len 13,25 percenta (Brent 59 dolárov)
Plánovanie a kontrola znižujú náklady
Cena nafty klesla od minulého leta o takmer 30 centov na liter. Plánovaním trasy a tankovaním v zahraničí môže dopravca dnes ušetriť 15 centov, dokonca pri využití vratky spotrebnej dane a DPH môže úspora ešte výrazne narásť.
Kľúčová je voľba správneho poskytovateľa služieb pre dopravcov, ktorý má k dispozícii analytické nástroje pre aktívnu politiku tankovania, ako optimalizáciu a kontrolu nákladov. Aktívna politika tankovania znamená, že dopravca plánuje trasy a tankovanie tak, aby ušetril na nákladoch bez nutnosti akceptovať nižšiu kvalitu palív. Individuálne sledovanie cien nie je jednoduché, keďže sa často menia, dokonca v Nemecku v priemere až desaťkrát denne. Kontrolu a monitoring cien nafty najlepšie zvládajú poskytovatelia služieb, ktorí čerpajú údaje zo zúčtovacích systémov palivových kariet na tisíckach staníc v Európe.
Veľkou pomocou je aj kontrola výdavkov a softvér, ktorý umožňuje nastaviť hraničné limity pre podozrivé transakcie a automaticky upozorňuje manažéra firmy na problematické platby, ako je viacnásobné tankovanie či tankovanie v nesprávnej sieti staníc.