Na budúci týždeň má parlament rozhodnúť o viacerých zmenách v platení DPH. Menšie firmy, s ročným obratom do 100-tisíc eur, budú môcť štátu zaplatiť daň, až keď im partneri uhradia faktúry. Ďalšia novinka sa týka úpravy kontrolného výkazu. S nadmerným počtom bločkov sa už nebude dať podvádzať.
Čo sa zmení v platení
1.
Po novom:
Od 1. januára 2016 môžu firmy platiť štátu DPH, až keď im odberateľ prác a služieb uhradí faktúru.
Doteraz:
DPH treba zaplatiť po vystavení faktúry, hoci ešte nie je uhradená.
Po novom:
Dodávateľ tovaru a služieb musí na faktúru zreteľne napísať „Daň sa uplatňuje na základe prijatia platby“.
Doteraz:
Na faktúry sa táto formulácia nepíše.
2. Ak platiteľ DPH zabudne na faktúru dať túto vetu, nesmie urobiť opravu tým, že ju na ňu napíše dodatočne a odberateľovi zašle opravenú faktúru.
3. Ak dodávateľ faktúru neoznačí, ale je v zozname Finančnej správy, odberateľ ju zúčtuje po starom a môže si z nej odpočítať daň.
4. Nové pravidlá sa týkajú len faktúr za práce, služby a tovar dodaný na Slovensku. Na cezhraničný obchod tieto pravidlá neplatia.
5.Túto novinku môžu využiť len malé firmy, ktorých ročný obrat v predchádzajúcom kalendárnom roku nepresiahol 100-tisíc eur a predpokladajú, že v aktuálnom roku tento obrat neprekročia.
6. Dodávatelia prác a služieb, ktorí chcú platiť DPH, až keď im odberateľ uhradí faktúry, musia to písomne nahlásiť daňovému úradu, a to najneskôr do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom začali uplatňovať nové pravidlá.
7. Platiteľ DPH môže ukončiť využívanie tejto novinky v posledný deň kalendárneho roka.
8. Dátum skončenia treba daňovému úradu oznámiť písomne najneskôr do 5 dní od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa uplatňovanie tejto úpravy skončilo.
9. Podnikateľ musí platenie DPH podľa nových pravidiel skončiť, ak:
– v aktuálnom kalendárnom roku dosiahne obrat 100-tisíc eur
– sa stane členom DPH skupiny
– je na neho vyhlásený konkurz alebo je v likvidácii
– sa firma ruší bez likvidácie
– sa stane fyzickou osobou pokračujúcou v živnosti po úmrtí platiteľa DPH
Práva a povinnosti firiem
Po novom
Odpočty DPH si budú môcť firmy uplatniť až po uhradení faktúry svojim dodávateľom.
Doteraz
O vratku DPH môžu požiadať po prijatí faktúry (hoci ju ešte ani nezaplatili).
Ak odberateľ zaplatil len časť práce a služieb, nadmerný odpočet DPH si môže uplatniť len pomerne, podľa výšky sumy, ktorú zaplatil.
Výhody nového systému
– Malé firmy nemusia „zálohovať“ štát, ale DPH zaplatia, až keď dostanú peniaze od svojich odberateľov.
– Podnikatelia do obratu 100-tisíc eur ročne sa nemusia báť, že prídu o zaplatenú DPH, keby im odberateľ za práce a služby nezaplatil z dôvodu reštrukturalizácie alebo konkurzu.
– Zlepší sa finančná situácia malých podnikov, ktoré často neprimerane dlho čakajú na úhradu za dodaný tovar a služby.
Nevýhody
– Zvýši sa administratíva firiem. Hlavne pri označovaní a preverovaní faktúr, či spĺňajú podmienky platby DPH až po ich uhradení.
– Odberatelia si nemôžu uplatniť vratku DPH, kým svojim dodávateľom nezaplatia.
– Podnikatelia si musia upraviť účtovné softvéry, aby vedeli spracovať faktúry, ktoré vystavia, dostanú a zaplatia v novom režime DPH. Pri platení dane to môže spôsobiť chaos.
– Naruší sa kontrola faktúr zo strany štátu. Lebo zmätky môžu nastať pri vyplňovaní kontrolného výkazu k DPH.
Viac sa o tejto téme, ako aj o novinkách týkajúcich sa kontrolného výkazu k DPH dozviete v pondelkovej prílohe HN Podnikanie