Nový spôsob nastavenia daní sa samosprávnym krajom nepozdáva. Daň z motorových vozidiel, ktorú si doteraz určovali a ajdostávali, bude od nového roku príjmom štátneho rozpočtu. Namiesto nej štát krajom zvýši prídel daní z príjmu fyzických osôb. „Návrh zákona pozitívne aj negatívne ovplyvní podnikateľské prostredie. Má pozitívny vplyv na príjmy vyšších územných celkov, na životné prostredie a negatívny na štátny rozpočet,“ reagovalo ministerstvo financií na pripomienky krajov. Tie to obávajú, že od nového roku dostanú od štátu menej peňazí ako doteraz.
Podiel daní klesol na 29,2 percenta
Pri prvých rokovaniach štát vyšším územným celkom sľúbil 30-percentný podiel z dani z príjmov fyzických osôb a 70-percentný samosprávam miest a obcí. Takáto predstava však vláde dlho nevydržala a podiel daní pre VUC-ky znížila na 29,2 percenta. „V rámci pripomienkového konania sme sa dozvedeli, že podiel pre VÚC bude iba 29,2 percenta a pre mestá a obce 68,5 percenta, pričom zvyšných 2,3 percenta si ponechá štát,“ upresnila hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja veronika Fitzeková.
Nové rozdelenie daní tak podľa nej zhoršuje financovanie samosprávnych krajov. „Na daň z príjmov fyzických osôb vyššie územné celky nemajú vplyv. Pritom prognózy výberu tejto dane štát niekoľkokrát v priebehu roka koriguje. Za posledných päť rokov vždy smerom nadol. Vidíme to ako závažné riziko príjmov pre samosprávne kraje,“ zdôraznila Fitzeková. Daň z motorových vozidiel bola totiž pre VÚC-ky stabilná. Vedeli nastavovať jej sadzby, prognózovať ju a tým aj svoje príjmy. Po novom budú kraje vo financovaní odkázané na vládu.
Či nový spôsob výberu daní z motorových vozidiel zlepší alebo zhorší finančnú situáciu krajov, to bude podľa Nitrianskeho samosprávneho kraja závisieť od skutočného výberu dane z príjmov fyzických osôb a od stanoveného percentuálneho podielu pre VÚC-ky. „V každom prípade samosprávne kraje stratia daň, ktorej sadzbu v zmysle svojich samosprávnych kompetencií mohli ovplyvňovať,“ povedala pre HN hovorkyňa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Oľga Prekopová.
Zhoršia sa verejné služby?
Bratislavský samosprávny kraj hovorí o centralizácia dane a zoštátnením príjmov vyprodukovaných živnostníkmi a podnikateľmi. „Je to politické zadanie a podľa nášho názoru ide o porušenie Európskej charty miestnej samosprávy, ktorá garantuje finančnú nezávislosť regiónov. Regióny tak prídu prakticky o jediný zdroj príjmov, ktorý dokážu ovplyvňovať,“ tvrdí kraj.
Nový systém výberu daní z motorových vozidiel podľa jej hovorkyne Ivety Tyšlerovej najviac poškodí práve Bratislavský kraj. „Zmeny v dani pripravia náš kraj v najbližších štaroch rokoch o 25 miliónov eur a potom každý rok o 10 miliónov eur, čo sa odrazí vo verejných službách,“ dodala Tyšlerová.
Banskobystrický samosprávny kraj požaduje zvýšiť prídel dane z príjmov fyzických osôb na 30,8 percenta. „Navrhovaných 29,2 percenta nestačí na zabezpečenie kompetencií VÚC-ky, predovšetkým výkonov vo verejnom záujme. Náš má najväčšiu rozlohu, ale aj nezamestnanosť a zo zákona je povinný zabezpečiť dopravu aj do koncových obcí,“ reagoval kraj v pripomienkovom konaní na nový spsôsob výberu daní z motorových vozidiel.
Žilinský kraj je spokojný
Viac z daní fyzických osôb ako teraz navrhuje vláda, pôvodne požadoval aj Žilinský samosprávny kraj. Teraz predpokladá, že „zmena spôsobu výberu a prerozdelenia dane z motorových vozidiel by nemala negatívne ovplyvniť finančnú situáciu nášho kraja“.
Vláda však predpokladá, že podiel z daní fyzických osôb vo výške 29,2 percenta, ktorý chce dať krajom, bude kompenzovať výpadok finančných príjmov z dane z motorových vozidiel v plnej výške. „Ďalšie navýšenie by spôsobilo neodôvodnený negatívny dopad na štátny rozpočet,“ zdôraznil vládny kabinet.