Klienti realitných kancelárií budú lepšie chránení pred prípadnými spormi s neserióznymi „realitnými vybavovačmi“. Veľa záujemcov o kúpu realít totiž kvôli nezhodám prichádza nielen o nehnuteľnosť, ale aj o zálohu. Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska preto zriadila garančný fond, ktorý by mal spotrebiteľom pomáhať dostať sa k založeným peniazom rýchlejšie a jednoduchšie, než keby spor riešili na súde.
„Dostávame podnety od spotrebiteľov, našich klientov, na neetické správanie niektorých realitných kancelárií. Často sú to však realitné kancelárie, ktoré nie sú našimi členmi,“ vysvetľuje prezident asociácie Ján Palenčár.
Proces právnej ochrany
Podľa Palenčára sa často stáva, že človek zaplatí realitnej kancelárii zálohu, no k podpisu kúpnej zmluvy napokon nedôjde. Kancelária to potom vyhodnotí ako pochybenie klienta a zálohu, zvyčajne od 2 500 do 50-tisíc eur, si ponechá. „Potom je na klientovi, aby začal proces právnej ochrany. Tento proces však na Slovensku trvá veľmi dlho a jeho výsledok je často otázny,“ upozorňuje Palenčár. Práve pre takéto prípady asociácia – aby dokázala klienta ochrániť – založila garančný fond.
Finančná rezerva asociácie
V praxi to bude vyzerať tak, že príde sťažnosť na realitnú kanceláriu, ktorá je členom asociácie, tá posúdi jej oprávnenosť a kancelárii prikáže, aby chybu napravila. Ak to odmietne, klient získa ako kompenzáciu peniaze z fondu. Asociácia člena nielenže vylúči, ale poškodeného klienta v možnom spore aj zastúpi. „Takto chceme do troch mesiacov funkčne, jednoznačne a definitívne rozhodnúť spor z pohľadu klienta,“ hovorí generálny sekretár asociácie Martin Lazík.
Garančný fond sa v tejto počiatočnej fáze tvorí z finančnej rezervy asociácie vo výške 50-tisíc eur. Potom sa bude každoročne zvyšovať o členské príspevky v objeme 10 percent. Klient z neho môže dostať najviac sumu vo výške svojej pohľadávky, nie však viac ako 5 000 eur. Plnenie sa nebude týkať celej kúpnej ceny, ale najmä záloh či častí sprostredkovateľskej odmeny.
Ochrana je prvoradá
Asociácia realitiek má 150 členov, odhaduje však, že na slovenskom trhu pôsobí dovedna až 1000 či 1 200 realitných kancelárií. Asociácia dostáva ročne približne 25 podnetov, z nich sa zaoberá v priemere štyrmi, ktoré sa vzťahujú na jej členov. Opodstatnená je asi polovica z nich. Za 15 rokov si asociácia spomína len na jediný prípad, keď si realitná kancelária nepriznala chybu a bránila sa na súde.
Palenčár očakáva, že zriadenie fondu namotivuje poškodených ľudí – takých, ktorí by sa inak neozvali – aby hľadali pomoc v asociácii. „Vyplácať by sa z neho nemali viac ako dva či tri prípady ročne,“ dodáva.
Podľa jeho slov ochrana klientov je pre seriózne realitky prvoradá. „Pred piatimi rokmi sme preto zaviedli pre všetkých členov povinné poistenie realitnej činnosti.“
Aké sú ciele garančného fondu asociácie realitiek:
- zvyšovať profesijnú úroveň členov asociácie a kvality ich služieb
- dodržiavať právne normy, profesijnú etiku a morálku
- zvyšovať ochranu a presadzovanie práv a právom chránených záujmov klientov členov asociácie