Na jednej strane sú výskumy, ktoré dokazujú, že využívaním Facebooku stráca firma ročne vyše tisíc eur, na druhej existujú dôkazy, že slobodnejší zamestnanci sú výkonnejší. Navyše ich aktivitou na sociálnych sieťach môže firma aj dosť získať.
Odsústredenie je potrebné
Prečo teda sociálne siete ľuďom v práci nezablokovať? Vysvetľujú to marketingoví špecialisti Jan Vašík a Ondřej Tyleček. Tí rozvíjajú najmä nápad, ako môžu zamestnanci, ktorí chodia v pracovnej dobe na Facebook, pomôcť budovať firemnú značku. Alebo spôsob, ako vám môžu sociálne siete spríjemniť a zrýchliť internú firemnú komunikáciu.
Nič si nenavrávajme. Nikto z nás v skutočnosti nedokáže pracovať osem hodín v kuse. Občasné odreagovanie nám umožní začať sa znova sústrediť a pracovať s potrebnou kvalitou a efektivitou. Niekto si uvarí kávu, niekto ide na cigaretu, niekto prehodí pár slov s kolegami. Je to úplne prirodzená potreba, s ktorou žiadny zákaz nedokáže nič urobiť.
Benevolentnejší prístup má výhody
Sociálne siete sú len ďalší nástroj, ktorý vašim zamestnancom pomôže, aby sa nezbláznili. Ak im zakážete prihlasovať sa na ne v práci, zamestnanci si vyberú inú odpočinkovú činnosť. Viac pracovného výkonu z nich skrátka nevytrieskate. Okrem toho sa na Facebook prihlásia rovnako. Na svojom súkromnom telefóne. A preosievaním príspevkov svojich priateľov a zaujímavých odkazov strávia oveľa viac času, než by na to potrebovali na firemnom počítači.
Zablokovanie prístupu na sociálne siete teda nie je cesta vpred. Benevolentnejší prístup môže firme všeličo priniesť.
Ako šéfovia máte ohromnú príležitosť ovplyvniť, čo o vašej firme zamestnancovi na sociálnych sieťach hovoria. Stačí, keď im v sparnom lete postavíte do kancelárie box so zmrzlinou alebo zavediete spoločné pondelkové raňajky. Každý príjemný zážitok je dôvodom pochváliť sa na Facebooku, Twitteri alebo Instagrame a zároveň rozoslať priateľom odkaz: Pracujem vo skvelej firme.
Pohľad dovnútra
Nezabudnite, že komunikácia na sociálnych sieťach nespočíva v naškrobených proklamáciách a predajných heslách. Dovoľte zamestnancom, aby na nich ukázali, ako to u vás chodí, akí ľudia u vás pracujú, aké máte práve projekty alebo ako vaše produkty pomáhajú ostatným. Ľudia u vás potom budú chcieť nielen pracovať, ale aj nakupovať.
Diskusia medzi vyvolenými
Predstavte si, že ste na kávovare v práci našli zabudnuté slnečné okuliare. Nie je nič elegantnejšie, než vytiahnuť telefón, odfotografovať a snímku s komentárom zavesiť a zdieľať na súkromnej skupine na Facebooku. Všetkým členom skupiny sa doručí oznámenie a od majiteľa okuliarov sa môžete dať pozvať na pivo.
Súkromná firemná skupina je zároveň vynikajúcim miestom na to, aby ste sa podelili o aktuality v brandži ako aj o diskusiu o nich. Ak sa obávate, že sa v tom po nejakej dobe nebudete vyznať, používajte „hashtagy“, ktoré vám umožnia filtrovať príspevky v skupine podľa tém.
Riadené mailovanie
Sociálne siete však nemusia byť len na zábavu. Mnohé sa výborne hodia na riadenie projektov. Môžete využiť napríklad aplikáciu Asan, ktorú založil spoluzakladateľ Facebooku Dustin Moskovitz a ktorá vašim zamestnancom ušetrí písanie desiatok e-mailov, aby sa vzájomne informovali o priebehu projektu a jeho jednotlivých častí.
Obávate sa, že zamestnanci zverejnia niečo tajné? Najlepšie bude, ak ich poctivo preškolíte. Je dôležité, aby sami dobre chápali, o čo sa môžu bez obáv podeliť s priateľmi a čo je dôverné. Ranná káva s kolegami je určite v poriadku, správca vašej počítačovej siete by si však nemal fotiť selfku pred monitorom s prístupovými údajmi. Ak zamestnancom okrem toho pridáte ešte školenie, ako sa na sociálnych sieťach prezentovať, môžete si byť istí, že sa vám to vráti v dobrom mene značky, ktorej robia vaši zamestnanci tvár.
Čo odhalila sonda medzi ľuďmi
Podľa výskumu spoločnosti truconneXion zneužívajú napríklad českí zamestnanci pracovné počítače na zábavu a súkromné aktivity 50 minút denne. Pretlmočené do čísel ide o hrubú mzdu zamestnanca, čo je u našich západných susedov v prepočte 1 163 eur za rok.
Kde a ako dlho sa surfuje:
Sociálne siete - 12 minút
E-mail pre súkromné účely - 11,5 minúty
On-line komunikátory (ICQ, Skype) - 7 minút
On-line nakupovanie - 6,9 minúty
Spravodajské portály a multimédiá - 6 minút
Hranie hier - 3,6 minúty
Zdroj: idnes.cz