Asistent audítora verzus finančný kontrolór. Na pohľad veľmi podobné profesie, ale naozaj len na pohľad. Mýliť si ich môžu dokonca aj absolventi ekonómie, ak sa doteraz s nimi nestretli v praxi. V takejto situácii sa ocitla aj naša čitateľka. Dostala totiž ponuky práce v jednej aj v druhej pozícii a hľadá radu alebo človeka, ktorý má so spomínanými prácami určitú skúsenosť.
Kontrola „svojich“ a tých druhých
Po informácie, v čom sa obe profesie líšia a čo konkrétne možno očakávať od jednotlivých pozícií, sme požiadali najpovolanejších, Slovenskú komoru audítorov. „Hlavným rozdielom medzi pozíciou asistenta audítora a finančným kontrolórom je, že asistent audítora sa bude nasledujúcich päť rokov pripravovať na výkon profesie audítora, teda tak, ako to v prípade asistenta predpokladá aj zákon,“ vysvetľuje rámcovú odlišnosť Ružena Straková, viceprezidentka komory audítorov.
Naopak, v prípade finančného kontrolóra sa – podľa jej slov – po prijatí na pozíciu človek stane členom controlingového tímu podniku alebo firmy a jeho ďalší postup sa bude riadiť internými pravidlami firmy. „Nálezy a výroky finančného kontrolóra teda smerujú zväčša do vnútra spoločnosti,“ dodáva viceprezidentka.
Finančné analýzy a projekty
Pre názornejšie priblíženie obidvoch džobov si môžeme pomôcť aj popisom oboch profesií, ako ho uvádza napríklad portál Kariera.sk. Asistent audítora sa musí pripraviť predovšetkým na to, že bude napríklad: pripravovať finančné analýzy, kalkulácie a podklady pre zostavenie finančných plánov klienta, monitorovať finančné ukazovatele a kontrolu správnosti účtovníctva, koordinovať prípravu podkladov na rozpočet za pridelenú oblasť, spolupracovať na rozvoji a zlepšovaní kontrolných nástrojov, optimalizovať projekty.
Do asistentových kompetencií spadá aj audit závierok pre klientov spoločnosti, kontrola údajov z účtovníctva či preverovanie vybraných oblastí účtovnej závierky pod vedením vedúceho tímu.
Optimalizácia údajov o firme
Čo je zase profesionálnou parketou finančného kontrolóra? Je to napríklad analýza finančného stavu firmy, v ktorej pracuje, porovnávanie reálnej situácie s prognózami a plánmi, prezentácia riešení a odporúčania pre manažment, ďalej plánovanie výdavkov alebo kontrola nákladov spoločnosti. Rovnako však aj spracúvanie podkladov pri závierkach, hodnotenia výsledkov za stanovené obdobie, analýzy finančných údajov o firme a ich optimalizácia v spolupráci s inými oddeleniami.
Výber podľa vlastnej skúsenosti
Právna expertka Hedviga Takáčová upozorňuje ešte na jednu vec. Odporúča našej čitateľke, aby si pri vlastnom rozhodovaní ujasnila bez predpojatosti voči niektorej z pozícií, čo jej naznačujú už doterajšie skúsenosti. Nakoľko chce napríklad profesionálne rásť, či chce podnikať samostatne ako audítor a hlavne – kde chce mladá žena vidieť samu seba povedzme o tri až päť rokov.