Naučte sa, ako sa vyrovnať s týmto problematickým správaním, a najmä, ako v takejto situácii zostať pokojný. Ak okamžite dokážete zaujať adekvátne postavenie zodpovedajúce danej situácii, môžete sa vyhnúť nechceným konfliktom.
Problémoví spolupracovníci
S rozličnými variáciami problémových ľudí sa stretnete nielen v práci, ale aj v iných oblastiach vášho života. Boj s týmito zložitými osobnosťami je jednoduchší, pokiaľ je ich nepríjemné správanie tŕňom v oku viacerým z kolektívu. Horšie je to však vtedy, ak osobne napádajú vás, a navyše podkopávajú vaše profesijné postavenie vo firme. Zlou správou je, že takýchto ľudí nezmeníte, ale pokiaľ sa budete riadiť nasledujúcimi tipmi, už viackrát nebudete terčom takýchto útokov.
Naučte sa rozpoznávať nepríjemných spolupracovníkov
Problémoví ľudia prichádzajú v rôznych tvaroch a proporciách. Niektorí neustále rozprávajú a nevedia počúvať. Iní musia mať posledné slovo. Ďalší zase kritizujú všetko, čo nevytvorili oni sami. „Toxický“ kolega môže na seba zobrať podobu podkopávača kolien, dvojtvárneho ohovárača, intrigána alebo iniciatívneho konkurenta.
Dávajte pozor na zlého šéfa
Šéfovia majú vždy pravdu nezávisle od toho, či sa vám to páči alebo nie. Ak si chcete udržať miesto, naučte sa spolužiť s arogantným a neustále kontrolujúcim šéfom. Pokiaľ sa predsa len rozhodnete svojho šéfa konfrontovať, vyhnite sa tomu, aby ste ho postavili do defenzívy.
Zhodnoťte svoju situáciu
Spočiatku skutočnej konfrontácie môžete byť šokovaný, že konáte tak, ako by ste za normálnych okolností nekonali. Vtedy zistíte, že konáte neprofesionálne. Zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa v hlave krok za krokom objektívne zhodnotiť, čo sa práve odohráva vo vašom okolí. Uvedomte si, že nie ste sám, ale vaše reakcie pozoruje okolie.
Prijmite konkrétne opatrenia
Len čo ste si plne vedomí, čo sa okolo vás deje, rozhodnutie zžiť sa s danou situáciou dlhodobo je len jednou z možností. To však problém nerieši. Situácia sa nezmení, pokiaľ niečo nepodniknete. V skutočnosti je to totiž tak, že ak budete malé problémy stále prehliadať, veľmi rýchlo sa nakopia a z malých sa stanú veľké. Dajte svojmu kolegovi pocítiť, že aj vy dokážete hrať jeho hru, ale v prípade problémov konáte vždy podľa zásad a predpisov vašej firmy.
Nenechajte problém „zahnisať“
Konajte rýchlo. Vždy je lepšie vyriešiť konkrétny problém okamžite, ako ho neustále odsúvať na neskôr.
Ochráňte svoju reputáciu
Konštantné sťažovanie na danú situáciu vám môže akurát vyslúžiť povesť kancelárskeho hundroša. Nerozmýšľajte nad tým, ako sa niečo nedá. Naopak. Pokúste sa vyriešiť problémy čo najefektívnejšie s čistým štítom. Čo to znamená? Čím lepšie sa dokážete vyrovnať so situáciou, tým silnejšie budete pôsobiť ako osobnosť.
Neklesnite na ich úroveň
Akokoľvek je pre vás práca s takýmito ľuďmi nepríjemná, nikdy sa nenechajte potopiť. To, že vám pridávajú robotu, alebo vás zosmiešňujú pred ostatnými, je len odrazom toho, akí majú charakter oni, a nie vy.
Udržujte si súkromie
Pokiaľ sa s niekým rozprávate, uistite sa, že ide o lojálneho človeka. Nikdy neriešte pracovné záležitosti s niekým, ku komu nemáte dôveru.
Urobte prvý krok
Ak sa vám predsa len stane, že sa neovládnete a napriek všetkému úsiliu sa situácia vyhrotí, neváhajte následne urobiť prvý krok vy. Zájdite za problémovým kolegom a skúste začať konverzáciu slovami: „Je mi to ľúto, nechcel som ti ublížiť“, alebo „Možno som sa mýlil...“. Niekedy dokáže takéto gesto zmeniť v očiach kolegu pohľad na vás.
Súhlaste, aj keď nesúhlasíte
Samozrejme, nechceme, aby ste prikyvovali ako bábka. Ide len o to, že ak máte nejakú námietku voči agresívnemu spolupracovníkovi alebo nepríjemného šéfa, vyjadrujte sa len v prípade, že to dokážete prívetivým štýlom. Len tak nájdete zlatú strednú cestu schodnú pre obe strany. Ak však pocítia z vašej strany alergiu na ich osobnosť, okamžite budete odpísaní.
Zdroj: AllBusiness.com